Hemsidan ska vara ens bästa säljare. Jobbar dygnet runt alla dagar på året. Den tar aldrig ledigt och kommer alltid att vara din. I regel investerar företag för lite på sin hemsida och glömmer av den efter att den lanserats: “Set it and forget it”.
Här kommer webbyrån Sunbird gå igenom knep för att öka en hemsidas försäljning. Vi kommer fokusera på vilken data ni behöver och ge konkreta tips för att utvärdera var ert fokus behövs. I slutet ger vi också våra tre tips för hur vi brukar öka företags försäljning.
Data is king
Tiden för personliga preferenser och gissningar är över. Du kan med verktyg som är helt gratis samla in information som dubblar er hemsidas försäljning.
Google Analytics svarar på frågan var det går går fel
Vi utgår från att ni känner till Google Analytics någorlunda. Här är en checklista som ger er en relativt god uppfattning om vilka sidor ni bör prioritera:
- Se över sidor med högst bounce rate
- Skapa “funnels” för att visualisera er säljprocess
- Jämför olika enheter för att se hur de presterar
- Jämför konverteringsfrekvens på olika sidor och förbättra de som ligger sämre till
Heatmap och inspelningar svarar på frågan varför det går fel
Ni har nu identifierad var det blir fel. Men vad är det som går fel? Detta kollar ni lättast på genom att analysera inspelningar där ni ser en helt anonym användare använda hemsidan. Detta gör att ni ser var folk klickar och fokuserar – och var de inte klickar och fokuserar. Missar folk köp-knappen? Velar besökaren med musen?
Heatmap ger också svar på hur den aggregerade datan scrollar och klickar. Detta ger er bra insyn i om användarna missar viktig information eller klickar på fel knappar.
I regel handlar detta om att radera, lägga till samt ändra fokus i designen.
Tre vanliga missar ni kommer hitta
Vi erbjuder konverteringsoptimering (se här) vilket innebär att man analyserar hemsidan och gör riktade insatser för att öka försäljningen. Detta för vi månad för månad utan bindning. Ni behåller varje lyckad lansering. Här är de vanligaste misstagen vi ser som ökar företags försäljning:
Misstag 1: Inget fokus på text eller för mycket text
Allt för ofta ser vi att företag antingen bortprioriterar texten helt eller vill säga för mycket. Den absolut bästa texten är kort och precis. Ni måste fokusera på vad användaren får ut att att använda er. Säljer vi dammsugare kan man antingen säga “Dammsuger alla ytor”. Eller så kan man skriva “Dammsugare som får det rent hemma snabbare”.
Misstag 2: För många alternativ
Vi förstår att ni har många bra produkter. Men användare är lata och kommer inte själv lägga tid på att förstå vilken de ska ha. Gör det enkelt för dem och gör valet tydligt. Det finns oftast en produkt som är bäst. Men möjligheten ska såklart finnas att leta vidare.
Misstag 3: För lite fokus på sidor med mest trafik
Detta är något ni upptäcker i Google Analytics enligt ovan. Men oftast prioriterar man de flesta produkterna och sidorna relativt lika. Oftast är det ett fåtal sidor som står för majoriteten av försäljningen eller trafiken. Fokusera på de sidorna – ta in feedback på texten och testa olika budskap. Med riktad fokus på de mest besökta sidorna är det också enkelt att öka försäljningen.
Inlägget var från webbyrån Sunbird som erbjuder webbdesign, CRO, SEO och PPC.