60% av alla köp som görs online överges innan betalningssteget har slutförts. Detta innebär att det finns en stor del missade inkomster att ta igen genom att förbättra förutsättningarna för dina kunder att slutföra köpet. När dina kunder är i den smalaste delen av köptratten, betalningssteget, kan den rätta uppbyggnaden och designen av din betalningssida hjälpa dig att öka din försäljning och därmed öka din konverteringsgrad. Baserat på data från Bambora kommer här 7 tips på hur du kan skapa den optimala betalningssidan.

Har du ingen betallösning idag och är i behov av en? Eller är du intresserad av att byta din nuvarande betallösning? Läs då mer om Bamboras betallösning för e-handel, Bambora Checkout, här. Just nu bjuder vi dig som läsare av Ehandelstips på de sex första månadsavgifterna för våra betallösningar för butik, e-handel och omni.

1. Gör betalningssidan enkel och tilltalande att använda

Se till att din betalningssida smälter in med resten av din webbshop för att ge dina kunder en sömlös upplevelse. Ett konsekvent utseende och känsla hjälper till, till exempel är det fördelaktigt att inkludera ikoner i fälten i betalningsfönstret för att göra det mer funktionellt och visuellt tilltalande. Se också till att all text du har på din betalningssida är så specifik som möjligt. Håll det enkelt och använd ord som dina kunder förstår. Till exempel, använd inte bara ordet ”Fortsätt” för en knapp utan var mer specifik om var knappen kommer leda kunden, ”Fortsätt till hemsidan”.

2. Skapa en tillförlitlig och säker betalningssida

Hela 69% överger ett e-handelsköp vid betalningssteget på grund av en oro över säkerheten på en hemsida. Därför är det viktigt att du gör allt för att minska denna oro bland kunderna genom att ha en tillförlitlig hemsida och webbshop. Ett sätt att göra detta är att inkludera en förloppsindikator på din betalningssida för att dina kunder ska känna en större säkerhet att slutföra deras transaktion. Genom att använda visuella element som låsikonen och loggan till din betalleverantör kommer du att också öka kundernas känsla av en tillförlitlig hemsida.

3. Använd så få steg som möjligt

54% överger ett e-handelsköp på grund av att det är för många steg innan betalknappen. Tid är pengar och kunder uppskattar smidiga lösningar med få steg som sparar dem tid. Ett enkelt sätt att spara kunderna tid är att använda tokenisering på din betalningssida, det vill säga funktionen ”Kom ihåg mig”. Tokenisering hjälper dina återkommande kunder att betala snabbare och smidigare genom att spara deras kortuppgifter för framtida köp på din webbshop.

4. Se till att din betalningssida är mobilanpassad

Idag sker drygt 40% av alla e-handelsköp i Sverige från en mobil enhet. Det är därför minst lika viktigt att din betalningssida är anpassad för mobilen som för datorn. När det kommer till mobilen, finns det ytterligare några saker att tänka på. Exempelvis är det viktigt att visa anpassade tangentbord för respektive sammanhang, till exempel förväntar sig kunder att se nummer-tangentbordet när de ska fylla i sina kortuppgifter istället för text-tangentbordet. Det är viktigt att alltid testa din betalningssida på flera skärmstorlekar för att se hur den ser ut och upplevs för dina kunder.

5. Lokalanpassa dina betalningssidor

Om din webbshop är tillgänglig för flera olika marknader är det viktigt att betalningssidan är anpassad efter respektive marknad för att inge en känsla av trygghet för dina kunder. Erbjud därför lokala betalmetoder, valutor och språk enligt dina kunders förväntningar så att de känner sig trygga med att trycka på ”Betala”.

6. Använd smarta interaktioner

Genom att använda smarta interaktioner på din betalningssida kan du ytterligare optimera betalupplevelsen för dina kunder. Vid användning av olika val och knappar, se till att ordningen på knapparna känns rimlig för dina kunder. När vi testade en nekad transaktion på vår betalningssida föredrog kunderna följande ordning på knappanar:

  1. Försök igen
  2. Försök en annan betalningsmetod
  3. Avbryt betalning

Ovan sekvens kommer att uppmuntra till fullföljning av transaktionen. Genom att inkludera en check-bock efter varje fält på betalningssidan ger du kunden en positiv känsla av att checka av steg.

7. Ge kunderna en känsla av kontroll

Vår undersökning visar att en av de viktigaste funktionerna är ordersammanfattningen. Förse dina kunder med en komplett sammanfattning av alla orderdetaljer, oavsett om köpet görs via mobil eller dator. Om dina kunder inte ser alla detaljer kommer de att tveka att trycka på betalknappen. Det är också viktigt att du är tydlig med hur kunders data kommer att lagras. Dessa saker kommer att bidra till att öka kundernas känsla av kontroll och på så sätt öka deras tillit till dig som företag.

Sammanfattningsvis…

Inkorporera dessa sju tips på din betalningssida för att förse dina kunder med den bästa betalupplevelsen. Ingen betalningssida upplevs exakt lika då upplevelsen beror på din hemsidas design, produkterna du säljer, dina kunders köpbeteende osv. Det är därför viktigt att ta emot feedback från dina kunder angående din betalningssida. Feedbacken kan sedan hjälpa dig att ytterligare optimera din betalningssida och skapa en unik och angenäm upplevelse för dina kunder och därmed öka din konverteringsgrad. Läs fler tips om hur du kan öka din konverteringsgrad här.

Bambora Checkout

Bamboras betallösning för e-handel, Bambora Checkout, kan enkelt integreras med alla de största e-handelsplattformarna för en sömlös upplevelse. Bambora Checkout har tokenisering, smarta funktioner och responsiv design som leder till högre konvertering samt erbjuder de populäraste betalmetoderna för respektive marknad.

Vill du veta mer om hur du optimerar din betalningssida eller om Bambora Checkout? Kontakta oss idag.
Just nu bjuder vi dig som läsare av Ehandelstips på de sex första månadsavgifterna för våra betallösningar för butik, e-handel och omni.

Källa: Ingenico, J.P. Morgan