Drömmen: Hög automation, hög avslutningsfrekvens och mycket gratistrafik. Här delar Sunbird Webbyrå med sig av sitt recept som skapar en lönsam e-handel.

1. Satsa på sökmotoroptimering (SEO) tidigt

Sökmotoroptimering är helt klart mycket långsiktigt och kanske inte den kanal som är roligast när man precis skapat en e-butik och vill växa snabbt. Man kan göra det själv eller anlita en SEO byrå.

Jobbar ni med kvalitativ SEO kan ni satsa på följande landningssidor:

  • SEO på kategorinivå och varumärken
  • Kombinera kategori och varumärken för att göra sidan än mer specifik
  • Optimera för exakta produkter. Googlar folk efter en produkt har användaren i regel redan bestämt sig vilket ökar sannolikheten att de köper om de besöker din sida.
  • Blogginlägg kopplat till eran innehållsmarknadsföring

2. Återkommande konverteringsoptimering

När en e-butik är ny bör man primärt se till att få in trafik till den. I takt med att trafiken ökar på bör man istället lägga allt större andel av budgeten på att förvalta den trafik som redan finns.

Ett vanligt misstag vi ser är att man gärna skruvar upp klick-budgeten, exempelvis på Google Ads, men att man undviker engångsinvesteringar för att uppgradera e-butiken.

Konverteringsoptimering kan bestå av både enklare uppdateringar som är uppenbara att man måste göra – exempelvis snabba upp e-butiken, förbättra sökfunktionen eller filtreringen. När det börjar bli mer spekulativt – exempelvis om en varukorg är bättre än en annan – bör man börja med A/B tester. Det finns exempelvis Google Optimize som är gratis.

Vad som är viktigt att tänka på när ni gör er e-butik är att det ska vara möjligt att utveckla den över tid. Sunbird rekommenderar en skräddarsydd lösning med WordPress WooCommerce. Färdiga mallar eller e-butiker som man hyr är svåra och ibland omöjliga att göra uppgraderingar på.

3. Automatisera repetitiva uppgifter när ni bygger e-butiken

Mycket av det som sker i en e-butik kan automatiseras. Allt från orderhantering, returer, frågor till marketing automation. Görs detta rätt kan det gå hela vägen till bokföringen.

Om den webbyrå som bygger er e-handel har kunskap om detta och det byggs in från grunden sparar man flera (tråkiga) timmar varje månad med saker som en dator gör mer noggrant.

För er marketing automation kan man både minska tiden för att skicka ut meddelanden och förbättra när en besökare får ett visst meddelade. Minskar ni tiden som krävs minskar lönekostnaderna och sker utskicken vid rätt tid ökar försäljningen – därmed ökad lönsamhet.

4. Ta hand om kunder som redan köpt hos er

Ta hand om era kunder som redan köpt av er – de gillar uppenbarligen vad ni gör:

  • Få in dem i ett nyhetsbrev
  • Få dem att gilla er på sociala medier
  • Följ upp med riktade kampanjer

Oftast innebär en ny kund oftast en återkommande kund – men vissa kan behöva lite hjälp på traven. Påminn dem om att ni finns!

Ni kan också bearbeta och använda befintliga kunder till remarketing och lookalike audiences. Detta då ni kör paid digital annonsering.

5. Prova flera digitala kanaler och välj de som fungerar bäst

Alla kanaler ni kör behöver inte vara de mest lönsamma. Vissa kanaler kan man tillåta ett break even scenario – för att bygga upp varumärket och öka antalet återkommande kunder. De kanaler vi anser fungerar bäst:

  • SEO
  • Google Shopping
  • Facebook & Instagram
  • Pinterest

Börja med dessa kanaler och fortsätt med de som fungerar för er. Betald annonsering fungerar bäst om ni har en e-butik som säljer bra och där ni förvaltar de som blir kunder även efteråt.

Summering

Har ni nu lyckats skapa en e-butik som säljer bra, löser uppgifter själv och rankar bra på Google har ni enligt oss en mycket bra och stabil grund.