Retail Media – vad är det? Och varför är det relevant för e-handlare?
Retail Media är egentligen precis vad det heter: betald media och betalda mediaplaceringar som man kan köpa hos en retailer, det vill säga hos en handlare – det kan vara hos en e-handlare som Amazon, men även hos en detaljhandlare som både säljer på nätet och i butik.
Så ska man förklara vad Retail Media är, så kan man kort säga att det är de olika annonsutrymmen, digitala och fysiska, som handlare gör tillgängliga för varumärken att köpa – i sin butik eller i sin digitala handel. Det vill säga annonsutrymmen som är väldigt nära en transaktion, till exempel när man söker efter en vara på en online-marknadsplats och får upp sponsrade produkter ovanför eller nära de icke-betalda resultaten, eller på skärmar i butik när du är på jakt efter en produkt där.
Och med handlare menas såväl rena e-handlare och digitala marknadsplatser som detaljhandelskedjor som har kunder i både digitala och fysiska kanaler.
Retail Media-nätverk
Ett annat begrepp som är vanligt i sammanhanget är Retail Media Networks – och Retail Media Networks är helt enkelt nätverk där du som varumärke och annonsör kan köpa och hantera dessa annonsplaceringar på ett och samma ställe.
Dessa nätverk kan drivas direkt av en e-handlare, som Amazon Ads, eller vara ett fristående nätverk som har flera olika kundkanaler i sitt nätverk (till exempel Criteos nätverk och plattform där du som annonsör i Tyskland från en plats kan synas hos detaljhandlare som Expert, Intersport och Mediamarkt).
Varför är det så stort intresse kring Retail Media just nu?
Tittar man från en e-handlares perspektiv, som Amazon och andra aktörer med stor trafik, så kan de tjäna nya pengar på trafik de redan har genom att erbjuda annonsytor nära köp på sin plattform. Och för närvarande är Amazon den absolut största aktören inom Retail Media.
Amazon Ads stod enligt marknadsundersökningsföretaget Emarketer för 75 % av all Retail Media-annonsering i USA under 2023 (vilket är tio gånger mer än den närmaste konkurrenten, Walmart Connect). Så trots att i princip alla konkurrenter erbjuder någon form av Retail Media-lösning behåller Amazon ett fast grepp om branschen i USA.
Och det är rätt enkelt att förstå logiken: Amazon Ads skapar mer intäkter och ökad lönsamhet för Amazon genom att låta de som säljer produkter synas bättre och vid rätt tillfälle så nära ett köp som möjligt. Givetvis bra för Amazon, men även bra för säljare på marknadsplatsen som kan försäkra sig om att synas för potentiella kunder.
Så genom att ta betalt för alla dessa placeringar och den data dessa e-handlare och detaljhandelskedjor har kan de tjäna mer pengar på den befintliga trafiken – något som är extra intressant nu när trenden gått från tillväxt till lönsamhet, inte minst för e-handlare.
Och det kan dessutom driva på försäljningen om dessa varumärken gör ett bra jobb när de optimerar sina annonsplaceringar, ett riktigt ”win-win-läge” där varumärken de facto betalar för att driva på sin egen försäljning.
Retail Media 2.0
Retail Media har även genomgått en betydande utveckling från sin första fas, även kallad Retail Media 1.0, som främst fokuserade på annonsering via sponsrade produkter hos e-handlare som Amazon. Idag befinner vi oss i en ny era, Retail Media 2.0, där målet inte enbart är att driva försäljning, utan även att bygga varumärke och skapa synlighet genom hela köpresan.
Medielandskapet har också blivit mer mångfacetterat, och annonsering sker nu i flera olika kanaler, både online och offline, och inkluderar allt från webbplatser och leveransappar till fysiska butiker och externa digitala mediekanaler.
Fördelar med Retail Media
Det finns många fördelar med Retail Media, men det beror också på från vems perspektiv man ser det. Om du är ett varumärke som har svårt att få bra synlighet i viktiga digitala kanaler som Amazon eller CDON, kan Amazon Ads och CDON Ads (som också kallas sponsrade produkter) vara lösningen för att säkerställa att du syns på marknadsplatsen, och att du därmed säljer mer av dina produkter. Så en ökad kostnad, men framför allt ökad försäljning.
Är du ett varumärke som jobbar med både digitala och fysiska kanaler kan Retail Media dessutom erbjuda synlighet i butik, det vill säga vid det som kallas POS (Point of Sale) – helt enkelt när kunden är i affären och ska genomföra ett köp.
En tredje fördel för annonsörer är att du i vissa fall även kan nyttja förstapartsdata för att genomföra relevanta och riktade kampanjer även utanför den digitala handlarens eller marknadsplatsens egen sida – helt enkelt ett sätt att få tillgång till riktigt bra kunddata och sedan nyttja denna i fler kanaler.
Om man vänder på perspektivet och ser från detaljistens sida, så är det naturligtvis en fantastisk möjlighet för stora e-handlare, marknadsplatser och detaljhandlare att tjäna pengar på den data och den trafik de redan har – helt enkelt ytterligare ett ben av intäkter att luta sig emot.
Mer om Retail Media
Denna artikel är ett utdrag ur nya ljudboken Marknadsplatser online och retail media. skriven av Christer Pettersson, ansvarig för Customer Acquisition på Bluestep Bank och 60plusbanken men även skribent på Ehandelstips.se.
Du hittar ljudboken på Spotify och på andra ljudbokstjänster som BookBeat och Nextory.
Läs mer om om att sälja på marknadsplatser och annonsera via Retail Media för att driva försäljning online.