Så börjar du sälja på Amazon (2021)

Amazon lanserades i Sverige i oktober år 2020 med en aningen skakig start. Samtidigt erbjuder Amazon nya möjligheter för E-handlare oavsett storlek i Sverige att nå ut i Sverige och globalt. När du ska bli tredjepartsäljare på Amazon finns det några val som du behöver ta ställning till.

För att lyckas med din försäljning på Amazon krävs en del arbete och förberedelse. Sälja på Amazon är sedan smidigt och dina kunder får en förstklassigservice av Amazon. Här får du tips och råd om hur du lyckas med din satsning på Amazon.

Förberedelser inför att börja sälja på Amazon

Vi har frågat Amazonexperten, Paul Linderoth från Byllagency, om vilka förberedelser som behövs inför att börja sälja på Amazon.

1.Välj rätt säljplan beroende på storlek på E-handel

Räknar du med att sälja under 40 produkter i månaden kan du välja Individuell plan. Det är en begränsad säljplan för småskalig försäljning. Räknar du med att sälja mer än 40 produkter kan du istället välja Professionell Plan, då får du tillgång till alla Amazons funktioner som till exempel annonsering, rapportverktyg, Amazon FBA och mycket mer för storskalig försäljning.

2.Kom igång med ditt konto på Amazon

När du valt säljplan är det dags att starta ditt konto med all nödvändig administration. Du kan ta hjälp av exempelvis www.byllagency.se om du tycker processen är komplicerad. Amazon har höga krav på dokumentation och registreringsprocessen som kan vara komplicerad. Detta för att undvika oseriösa aktörer vilket i längden skapar mervärde för seriösa aktörer och i slutändan för kunden.

3.Registrera dina produkter på Amazon

När ditt konto är skapat behöver du registrera dina produkter. Ibland finns produkterna redan registrerade om flera återförsäljare säljer samma produkt, dessa hittar du på den befintliga produktsidan. Har du unika produkter kommer du behöva registrera produkten från grunden. Det innebär produktkoder från GS1 (EAN eller UPC), bilder, text och fullständig produktbeskrivning.

4.Ta dig tid att bekanta dig med Seller Central på Amazon

För att få ut så mycket som möjligt av Amazon behöver du bekanta dig med funktionerna i Seller Central. Det är en one-stop shop för ditt konto och där du hanterar all försäljning. Du hittar smarta funktioner som hjälper dig att öka försäljningen.

Är det nödvändigt för E-handlare att finnas på Amazon?

Amazon ger dig tillgång till helt nya möjligheter att nå köpare och du får tillgång till den globala marknaden utan att behöva ta hand om all logistik själv. Du kan välja att låta Amazon ta hand om hela fraktkedjan och logistiken genom Amazon FBA. Väljer du Amazon FBA står Amazon även för snabba leveranser, god hantering av returer och återbetalningar samt löpande kundsupport. Nöjda kunder leder till återkommande beställningar, rekommendationer, positiva omdömen och i förlängningen större försäljning. Amazon har trots allt en av den mest effektiva logistiken och kundservice som är svårslagen.

 

Nackdelar med att använda Amazon är att du som har en E-handel tappar en del av kommunikationen med kunderna. Amazon är ett gigantiskt företag vilket kan leda till att de får en hel del uppmärksamhet, oavsett om den är positiv eller negativ, ett exempel på detta var deras automatiska översättning av produktsidor i och med lanseringen på Sverige som gick väldigt fel, ”Amazons varumärke klarar klantstämpel”.