Så här ökade Vimmerby Camping sin omsättning med 36%

I denna artikel tänkte jag dela med mig hur jag steg för steg hjälpte Vimmerby Camping att öka sin nettoomsättning med 36% genom smart digital marknadsföring.
Först lite bakgrund om företaget:
Hösten 2018 tog Hampus Thorstensson och Elisabeth Wolmeryd över Vimmerby Camping i, wait for it, Vimmerby i Småland.
Orten är kanske mest känd för att vara Astrid Lindgrens hemort och numera för nöjesparken Astrid Lindgrens värld.
Anläggningen består av ca 196 elplatser för husvagn eller husbil och ytterligare ca 150 platser utan el för tält.
Det finns också 29 campingstugor, 15 lägenheter och ett vandrarhem med 6 rum.
Läget är perfekt vid sjön Nossen med badstrand, bastuflotte och uthyrning av trampbåtar.
Det finns en restaurang, bar och butik med livsmedel på plats.
Fram till bokslutet 2018 (31 augusti) har företaget ökat nettoomsättningen med 21 % senaste 5 åren (sedan 2014) och mestadels arbetat med traditionell media så som annonser i branschtidningar och nummerupplysningsföretag.
Hampus frågade mig redan innan de övertagit campingen ifall jag kunde hjälpa till att öka deras omsättning och förenkla bokningsprocessen.
Självklart kunde jag det!

Så här gick vi tillväga

Steg 1, analys:

Jag tog fram en sökordsanalys och analyserade hur sajten vimmerbycamping.se rankade på diverse sökord som upplevdes som viktiga.
Vi bestämde oss för att fokusera på bl.a dessa sökord:
Camping Vimmerby
Camping Astrid Lindgrens värld
Jag analyserade också Google Analytics och såg bl.a att de flesta besökare var
  • ålder 35+
  • via mobilen
  • från Sverige, Tyskland, Danmark och Norge
Besökarna ökar kraftigt från slutet av april fram till juli, därefter faller det igen när säsongen avrundas.
Ehandelsspårning fanns inte, vilket gjorde att det var svårt att dra slutsatser kring bästa kunder.

Steg 2, onlinebokning:

Visserligen fanns redan möjlighet att boka online men det var en onödigt lång process med många steg och det fanns ingen CDE (channel distribution engine) för att synca beläggningen mot diverse bokningssajter så som booking.com och hotels.com. Detta ledde till många dubbelbokningar och mycket adminarbete för att manuellt lägga in bokningar i det interna systemet.
Vi såg att det fanns mycket potential att få fler bokningar genom en syncad onlinebokning.
Efter att ha träffat ett antal aktörer kändes det självklart att välja lösningen BookVisit från Visit Group.

Steg 3, uppdaterad webbplats:

En ny sajt med onlinebokning togs fram med en webbplatsstruktur baserad på de sökord vi fokuserade att ranka på och målgruppsdatan från Google Analytics.
Vi insåg att allt inte skulle hinnas med före högsäsongen 2019 så vi höll oss till det viktigaste. Resten kunde kompletteras med inför säsongen 2020.
Innehållet översattes till tyska och engelska för att underlätta icke svensktalande besökare.

Steg 4, målspårning:

Ehandelsspårning för Google och Facebook implementerades på sajten.
Utöver det satte vi upp mätning av ifyllda kontaktformulär och klick på mail/telefon.

Steg 5, annonsering:

För att maximera möjligheterna till ökat antal bokningar valde vi sökannonsering på Google.
Det fanns dessutom en risk att den nya sajten skulle få en dipp i organisk trafik. Därför ville vi säkra upp med annonsering på så många relevanta ord som möjligt.
Jag kompletterade med retargeting på Facebook och Instagram mot besökare som inte genomfört en bokning.
Parallellt kördes också en varumärkeskampanj på Facebook och Instagram mot personer som sannolikt skulle vara intresserade av att besöka en camping under året.
När säsongen hade påbörjats kördes en kampanj mot de som bokat online med info om aktiviteter att göra på campingen.

Steg 6, pausa annonseringen:

Mitt i högsäsongen när de flesta har bokat sina semestrar var det för dyrt att fortsätta annonsera. Därför pausade vi annonseringen och lät den organiska ta över sista tiden.

Resultat

  • 26,7% ökning i bokade nätter från 12366 till 15665
  • Dubblering i omsättningen i restaurangen & baren från 400 tkr till 800 tkr
  • 36% ökning i nettoomsättningen från 7,4 mkr till 10,1 mkr (bokslut 31 augusti)
  • Ingen ökad marknadsföringskostnad, inklusive kostnad för ny sajt, bokningssystem och konsultarvode!

Resultat från webbplatsen:

  • 45% ökning i total trafik
  • 21% ökning i organisk trafik
Ehandelsdata och annonsering går tyvärr inte att jämföra med föregående år då spårning inte var implementerat.
Vimmerby Camping Google Analytics
Kontakta mig om du vill göra en liknande resa för ditt företag 🙂
0735-441229
Källor:
Bokslut från Vimmerby Camping AB
Google Analytics
Google ads
Facebook ads