Så här säljer du på TikTok i 5 steg

TikTok har haft en explosionsartad tillväxt sedan början av pandemin. Under den tiden såg plattformen en storslagen 200% tillväxt i användare. Med detta ökande kom en ny värld av möjligheter för TikTok e-handel.

Många experter påstår till och med att TikTok kan vara “framtiden för e-handel”. Oavsett om det är sant eller inte, är en sak säker: ingen social plattform har samma nivå av engagemang som TikTok får från sina användare. Oavsett om du är en webbutiksägare  eller en affiliateentreprenör som samarbetar med varumärken, är TikTok rik på möjligheter.

I den här guiden tittar vi på varför du bör överväga TikTok e-handel, sex tips för att utnyttja din närvaro på plattformen.

Om du vill hålla dig före konkurrenterna inom e-handelsbranschen är en närvaro på TikTok nu ofrånkomlig. Plattformen har funktioner för e-handelsprodukter för att underlätta försäljningsaktiviteter.

TikTok är en unik social medieplattform som tillåter användare att skapa, titta på och dela korta, personifierade videor om alla möjliga ämnen. Det har blivit ett utrymme för användare att sprida kunskap, uttrycka sig eller bara ha roligt. Många företag börjar ta fördel av den enorma potentialen som TikTok e-handel har för annonsering och försäljning.

År 2020 lanserade plattformen TikTok för företag, vilket gör det mycket enkelt för återförsäljare att ansluta sina e-handelsbutiker och sedan skapa TikTok-annonser, synkronisera sina produktkataloger och låta sin publik uppleva en unik sätt att handla.

Så här skapar du en TikTok företagskonto, 5 enkla steg:

1. Skapa ett nytt konto

Efter att du har laddat ner TikTok-appen till din telefon. Du kan lägga till en profilbild, en bio och synkronisera dina Instagram- och Youtube-konton om du har dem.

2. Byt till ett Pro-konto

Du kan antingen använda ett “Personal” konto eller välja mellan ett “Creator” eller “Business” konto. Att ha ett Pro-konto (Creator eller Business) ger dig tillgång till funktioner som analys, monetarisering av visningar, länka till din butik i bio, företags kontaktinformation, prestations övervakning eller promotioner.

3. Posta ditt egna TikTok-innehåll

Det finns över 16 miljarder visningar på TikTok-videor med taggen #TikTokMadeMeBuyIt. Vad alla dessa videor har gemensamt är innehåll som är äkta, spontant och definitivt inte för säljande. Nyckeln är att börja tänka som en skapare, inte en varumärke. Faktum är att det bästa presterande innehållet på TikTok handlar om “äkthet”.
Vad innebär detta för varumärken?
Det innebär att du kommer ha mer framgång om du skapar innehåll som om du “skickar en video till en vän” i stället för att försöka skapa den perfekta scenen. Glöm “bild perfekt” innehåll och filma råa videor istället.
Marknadsförare och anställda bör filma videor med sina telefoner (inte med fina kameror). Människor vill att sociala medieinnehåll ska kännas äkta och organiskt, och TikTok levererar detta i mängder. Så det är inte konstigt att skapares innehåll får 5 gånger mer engagemang jämfört med andra plattformar. Om du har en TikTok e-handel, vill du skapa delningsbart innehåll och snabbt fånga användarnas uppmärksamhet. Du kan till och med utnyttja TikToks ljudbibliotek, eftersom användandet av populära ljud i dina videor kan öka dina möjligheter att bli viral. Hemligheten är alltid att lägga till din unika touch och varumärkesprofil i allt innehåll du skapar. Om du vill se hur andra företag främjar sitt varumärke, kan du söka efter hashtags som #småföretag, #småföretagskontroll och #entreprenör för att hitta inspiration.

Glöm perfekta bilder och innehåll och filma råa videor istället.

4. Engagera dig med  användare och var konsekvent

Som på vilken annan social medieplattform som helst är hemligheten för få ditt konto på TikTok att växa att vara konsekvent. Engagera dig med andra människor genom att gilla, kommentera och dela innehåll.
1-4 gånger om dagen bör du posta på TikTok för att engagera din publik och växa ditt TikTok företagskonto.
Turligt nog är det lättare att växa på TikTok jämfört med YouTube eller Instagram. Dessutom blir videor ofta viral på TikTok tack vare engagemang som skapas av vanliga användare som visar hur och varför de är nöjda med en viss sak. Därför bör du som varumärke försöka uppmuntra din publik att posta videor av sig själva när de använder dina produkter.

Hashtags är definitivt kraftfulla verktyg för TikTok e-handel, eftersom de tillåter att skapa intresse kring någonting specifikt och uppmuntra människor att dela innehåll relaterat till en viss hashtag. Hashtags skapar till och med samhällen av människor intresserade av vissa ämnen, produkter osv. Branded hashtag utmaningar har blivit mycket populära bland TikTok e-handel.

Till exempel är #ReviveconPhotoSi en utmaning som uppfanns av det italienska företaget PhotoSI, som specialiserar sig på att skriva ut foton, snapshots, kalendrar och fotoalbum. De utmanade sin publik att återskapa en gammal fotografi från sin barndom och dela den på sin personliga feed. Det visade sig att över 380.000 användare delade sina nostalgi minnen, vilket gav mer än en miljard visningar. Hashtag utmaningar är kraftfulla verktyg, eftersom de revolutionerade interaktionen mellan företag och kunder, och förvandlade en passiv konsument till en aktiv deltagare.

380.000 användare delade sina nostalgi minnen, vilket gav mer än en miljard visningar

5. Samarbeta med influensers

Som varumärke kan du också samarbeta med influensers för att få synlighet på TikTok. Till exempel samarbetade varumärket Daniel Wellington med den välkända TikTok-influencern Addison Rae, som har över 70 miljoner följare på plattformen.
Addison postade en video där hon förvandlade sig från att bära en enkel outfit till något elegant och visade en närbild på sig själv när hon bar en av varumärkets klockor.

De flesta e-handelsvarumärken har mest framgång när de både skapar sitt eget innehåll och samarbetar med influencers. Att växa din egen konto ger dig fri tillgång till dina egna följare, medan du betalar influencers tillåter dig att snabbt växa varumärkesmedvetenhet och nå stora antal potentiella kunder.

TikTok har en intressant och användbar hub kallad Creator Marketplace, där du kan upptäcka toppskapare att samarbeta med, baserat på din bransch, budget och mål.

Varför är TikTok en stor möjlighet för e-handelsföretag?

Sanningen är att varje sociala medieplattform som växer snabbt med konsumenter är värd att utforska. Även om den största generationella gruppen på TikTok fortfarande är Gen Z (41% av användarna är mellan 16 och 24 år), finns det många Millennials och till och med Boomers som går med varje månad. Det finns en stark chans att din målgrupp för e-handel varumärke kan hittas på TikTok.

TikTok-användare är lojala. 91% av TikTok-användare besöker appen mer än en gång om dagen, och den genomsnittliga tid som tillbringas i appen är 52 minuter. Det innebär att det finns många möjligheter att ses av din ideala publik.

Vad annat gör appen särskild? Det är en algoritm. Till skillnad från Instagram eller Twitter kan TikTok-innehåll visas för användare som inte följer dig. Liknande YouTube visas viralt innehåll för en vilken användare som helst som algoritmen anser passar. Ditt varumärke har möjlighet att få synlighet bortom dina följare och kärna publik.