Traditionella kortbetalningar har dominerat betalningsbranschen i flera decennier nu, men nya regelverk och tekniska innovationer har öppnat upp en helt ny värld av möjligheter som förändrar sättet vi handlar och betalar på nätet på. I denna artikel ska vi kika på det populäraste betalmetoderna idag och imorgon.

Vill du erbjuda dina kunder att kunna betala med de mest populära betalmetoderna? Läs då mer om Bamboras betallösning för e-handel, Bambora Checkout, här.

E-handeln fortsätter att växa

Under 2020 växte e-handelns omsättning i Sverige med hela 40% till 122 miljarder kronor. PostNord har prognostiserat att e-handeln kommer fortsätta att växa och uppgå till 130 miljarder 2021. I takt med att e-handeln växer i Sverige ökar även den digitala mognadsgraden bland svenskarna. Detta ställer högre krav på e-handlare om att leverera en bra kundupplevelse med allt vad det innebär, från en användarvänlig hemsida till en smidig checkout.

Enligt PostNords E-barometer för 2020 har andelen som avbrutit ett köp online ökat från 72% till 74%. Andelen som gjort detta på grund av att den föredragna betalningsmetoden inte funnits tillgänglig har ökat från 9% till 12%. Det finns även andra studier som visar att 25% respektive 71% avbrutit ett köp online på grund av att webbshopen inte erbjudit deras föredragna betalningsalternativ. Dessa siffor visar på vikten att erbjuda rätt betalmetoder för just din målgrupp.

Populära betalmetoder i Sverige

Enligt Riksbankens undersökning som gjordes under en 30-dagarsperiod, hade 61% av svenskarna valt att betala med kort när de shoppade online, 54% med faktura, 26% med direktbetalning och 25% med Swish.

Swish är en av de mest snabbväxande betalmetoderna för köp online i Sverige och efterfrågan fortsätter att öka. Hela 29% i åldrarna 18–44 år föredrar Swish som betalmetod på nätet. Den ökade efterfrågan kommer från att Swish är en betallösning som många konsumenter har, närmare bestämt dryga 7,8 miljoner privata användare, vilket gör Swish till Sveriges mest populära mobila betalmetod. Svenskar har i flera situationer vant sig vid att betala med Swish, för många har det blivit en rutin och den föredragna betalmetoden. Precis som många andra trender är denna trend användardriven av konsumenterna. För både betalningsleverantörer och e-handlare är det viktigt att vara lyhörd för konsumenternas efterfrågan och möjliggöra betalmetoder som konsumenterna använder.

Populära betalmetoder skiljer sig mellan länder

De mest populära betalmetoderna skiljer sig mellan olika länder och beror på en rad olika faktorer. De populäraste betalmetoderna skiljer sig till och med kraftigt mellan våra nordiska grannländer. Enligt PostNords rapport föredrar nordborna följande betalmetoder vid köp online:

Sverige: Faktura (30%), Kort (28%), PayPal eller liknande (14%), Direktbetalning (13%), Swish (10%).

Danmark: Kort (55%), MobilePay (18%), PayPal eller liknande (16%).

Norge: Kort (37%), PayPal eller liknande (21%), Faktura (20%), Vipps (11%).

Finland: Kort (29%), Paypal eller liknande (23%), Direktbetalning (22%), Faktura (20%).

Kom ihåg att anpassa de betalmetoder du erbjuder efter vilka marknader du är verksam på för att minska risken för avbrutna köp.

Framtidens betalmetoder

Om vi istället blickar mot hela EU kan vi, baserat på en rapport från Bambora, se en prognos över användandet av olika betalmetoder vid onlineshopping. Inom de närmsta två åren ser vi inga enorma förändringar men kikar vi däremot på prognosen för 2027 kan vi se ett stort skifte jämfört med 2020. Vi ser att kortbetalningar antas minska till förmån för andra betalmetoder. Från att ha varit den dominerande betalmetoden under flera år väntas kort endast stå för cirka en tiondel av alla betalningar år 2027.

Direktbetalningar spås växa kraftigt de kommande åren tack vare dess snabbhet och smidighet. På grund av den ökade efterfrågan väntas fler aktörer som erbjuder direktbetalningar dyka upp. En annan betalmetod som antas växa är betalningar med sparade kortuppgifter/tokenisering. Denna betalmetod bidrar till en förbättrad och mer sömlös kundupplevelse vid återkommande betalningar.

Vi kan även se en ökning av digitala plånböcker, till exempel Apple Pay eller Google Pay. I Sverige är användandet av digitala plånböcker inte så utbrett när det kommer till att betala online. Detta beror dels på att många e-handlare i Sverige inte tar emot den betalmetoden, dels på grund av tekniska hinder. För att en kund ska kunna använda en mobil plånbok måste kundens kortutgivande bank ha ett avtal med den specifika plånbokslösningen, vilket tyvärr inte är fallet för många svenska banker.

Sammanfattningsvis…

I takt med den ökade digitala mognadsgraden i Sverige ökar konsumenternas krav på e-handlarna om att leverera en bra kundupplevelse. För att erbjuda era kunder en sömlös och smidig kundupplevelse är det viktigt att hålla sig uppdaterad med pågående och kommande trender samt vilka betalmetoder dina kunder vill använda sig av. Börja med att analysera ditt produktutbud och dina kunder för att se vilka betalmetoder som är relevanta för dig. Fakturabetalning är ett uppskattat alternativ för dyrare varor, Swish är praktiskt för mindre summor och kortbetalningar är populära oavsett summa. För varor som kunder köper ofta kan prenumerationsbetalningar vara den bästa lösningen. Det är sedan viktigt att välja en betalleverantör som erbjuder de betalmetoder du behöver.

Vill du ha hjälp med att identifiera vilka betalmetoder du bör erbjuda i din webbshop? Kontakta oss på Bambora så hjälper vi dig.

Källa: Ingenico, PostNord, Swish, Riksbanken