Fokusera på kunden, inte tekniken. Så har det låtit ett tag nu från de som vill vägleda i att öka lönsamheten för e-handlare. Men vad blir då det faktiska resultatet? Jo, branschkollegor som inte en enda kund kan skilja från en annan e-handlare. Lönsamhet i all ära, men blir det verkligen lönsamt när varumärken kopierar varandra istället för att kort och gott göra det enda rätta: sticka ut från sina konkurrenter? Jag tycker inte det.

 Fokusera på kunden, inte tekniken

Rådet ovan kommer från NoA-rapporten “Nyckeln till lönsam e-handel”. Att ha kundfokus är självklart rimligt. Speciellt eftersom för lite fokus på varumärkesbygge snart kommer att placera svensk e-handel i kris, vilket är det NoA-rapporten också bottnar i. Men problemet ligger inte bara där.

Jag förespråkar alltid att kundupplevelse går i första hand när en utvecklar sin affär. Nästa steg blir fullt logiskt själva teknikvalet, för det är det som skapar möjligheterna. Men det är inte svart på vitt att denna kombination skulle lösa situationen det heller, av anledningen att det man byggt sin vision på kanske inte är nåbar eller ligger inom budgetering. Krångligt? – Ja, verkligen.

Framtill nu har monolit-plattformar dominerat marknaden, men det blir allt vanligare med headless-lösningar och nu senare composable-uppsättningar. Det sistnämnda är ett ungt begrepp i sammanhanget och än så länge bara någonting för de som har både systemvana och tjocka plånböcker.

Så vad är då lösningen? Självklart kan inte tekniken utesluta kundupplevelsen för att öka lönsamheten. Eller vise versa. De två faktorerna behöver varandra, men det krävs också lite mer därtill.

 

En tydlig vision banar väg för lönsamhet

Vi tar ett steg tillbaka. Jag tror att vi skulle kunna låta e-handeln frodas i lite högre utsträckning om vi började i rätt ände. Först och främst: med en tydlig vision för ditt varumärke att byggas ifrån. Allt som kommer efter ska stödja visionen. Gör det riktigt tydligt för dig själv så banar du vägen framåt på bästa sätt.

Med en satt vision är det sedan lättare att kartlägga de behov som dyker upp. E-handelsbranschen är stor och det finns mängder av lösningar varav vissa passar för en del organisationer, andra inte. Fundera på vad som skapar en god kundupplevelse just för ditt varumärke och kartlägg behoven och utmaningarna därefter.

Eftersom vi rör oss i en bransch som ständigt förändras är det också viktigt att vara redo med skalbar arkitektur. Små som stora aktörer som vill växa över tid har mycket att tjäna på en skalbar e-handelslösning. Med det i ryggen är ni redo att skapa en användarvänlig upplevelse. För många hjälper det att föreställa sig e-handeln som en fysisk butik och skapa en kundupplevelse därefter. Genom att kunna svara på hur er användarupplevelse är, vilka behov ni fyller och hur ni bygger långvariga relationer underlättas arbetet med vald MACH-uppsättning.

Kundupplevelse och systembyggande i all ära, men glöm inte bort att ta ett steg tillbaka ibland och tänk till innan du gasar vidare. Har ni gjort det riktigt tydligt för er själva innan ni drar igång blir det nog det för kunden också. Förhoppningsvis ökar ni lönsamheten i samma veva.

 

5 tips för att öka lönsamheten i e-handeln:

  1. Börja med en tydlig vision. Låt varumärket byggas utifrån vad som är er vision, genom att tydliggöra detta banar du väg framåt på bästa sätt.
  2. Satsa på briljant teknik i kombination med en grym kundupplevelse.
  3. Fundera på vad som skapar en bra kundupplevelse för varumärket och kartlägg vilka behov som dyker upp utifrån er satta vision.
  4. Var redo med skalbar arkitektur.
  5. Ta ett steg tillbaka ibland och känn av om det fortfarande är tydligt vart ni är på väg. Är det tydligt för er själva kommer det högst troligt återspeglas även för kunden.

 

Lycka till!

Carl Abrahamsson, CMO, Carismar