Close-up of young woman holding shopping bags and typing a message on her mobile phone during black friday in the store

Så sökmotoroptimerar du inför Black Friday

Black Friday är runt hörnet och för handel och e-handel innebär det förhoppningsvis en hel del försäljning. Att sökmotoroptimera för stora kampanjdagar som denna kan vara lite speciellt, det är inte bara att sökmotoroptimera som vanligt. 

Fortsätt läs för att se våra bästa tips för att sökmotoroptimera inför Black Friday!

 

Vad är Black Friday? 

Thanksgiving är alltid den fjärde torsdagen i november varje år och Black Friday är alltid dagen efter. Däremot har dagen utvecklats till Black Week, Black Weekend och följs av Cyber Monday. 

Oftast brukar Black Friday infalla på den sista fredagen i november, vilket i år blir den 26:e november. Däremot brukar många webbutiker starta sin rea i förväg.

 

5 tips för att sökmotoroptimera

Fokuset bör ligga på breda sökord som har många sökningar under en kort period, till exempel “black friday”, “mellandagsrea” etc. Men det kan vara mer effektivt att använda långsvanssökord som “black friday tv” och liknande, för att öka relevansen för trafiken. Här är våra 5 bästa tips för att sökmotoroptimera inför Black Friday och andra stora kampanjdagar: 

 

 

  • Börja med SEO i tid

Att ranka i det organiska sökresultatet tar tid. Även om din webbutik har hög auktoritet kan det ta längre tid att ranka för konkurrenskraftiga sökord som “black friday”. Därför behöver du vara ute i god tid. Helst några månader, men har du inte startat ännu är det hög tid att göra det nu!

 

 

  • Producera bra och relevant innehåll

Skapa bra och relevant innehåll till din målgrupp, är A och O när det kommer till SEO. Använd det främsta sökordet, till exempel “black friday” på sidan och komplettera med sekundära som till exempel synonymer och relaterade sökord. Det kan vara “black friday 2021” eller “vad är black friday” och liknande. 

 

 

  • Skapa permanenta sidor

Det är inte ovanligt att e-handelföretag skapar tillfälliga sidor för kampanjer som sedan tas bort. Från ett SEO-perspektiv är det ingen bra idé eftersom det både slösar på tid och resurser. För att kunna ranka på ett sökord, som är konkurrenskraftig, är det viktigt att behålla sin position (speciellt för återkommande kampanjer som black friday). 

När kampanjen är slut, behåll ändå sidan och se till att Google fortfarande kan nå den. Du behöver självklart inte placera den i menyn eller någonstans på hemsidan, bara att den finns kvar till nästa år när kampanjen återkommer.

 

 

  • Ta en fundering på URL-adresser

Det här tipset kompletterar föregående tips, och med tanke på det bör du undvika årtal i din URL-adress för kampanjsidan. Speciellt när du inte har årtal med i URL-adressen, kan du återanvända samma sida (med vissa redigeringar givetvis) även nästa år när kampenjen kommer igen. 

Bra URL: https://exempel.se/black-friday
Dålig URL: https://exempel.se/black-friday-2020

 

 

  • Årtal för övrigt på sidan

Däremot kan du med stor fördel använda årtal i rubriker, underrubriker och brödtext. Även för metatitel och beskrivning. Dessa kan du, utan problem, uppdatera efter att kampanjen är slut. En sökfras som “black friday 2021” har väldigt många sökningar och det visar också för Google att din sida är uppdaterad. 

 

Sammanfattning

Ett litet extra tips är att inte göra allt för stora förändringar på en sida som rankar bra, speciellt på sidor som har konkurrenskraftiga sökord. Om sidan rankar bra vill vi ju inte att Google ska omvärdera rankningen.

Har du frågor på hur du kan optimera din webbutik inför kampanjdagar? Hör av dig till oss på Norrlands Webbyrå!