Sabine Ljunggren, Head of SEO på Anegy, blev nyligen utsedd till Young Marketing Professional of the Year av sökjätten SEMrush. Hon har gjort en raketkarriär inom digital marknadsföring och leder idag byråns SEO-team.

I denna intervju delar Sabine Ljunggren med sig av de vanligaste utmaningarna hon ser hos kunder inom e-handel, men även tankar om outnyttjad potential och tips som hon brukar ge företag och när hon föreläser på skolor.

 

Grattis till utmärkelsen! Vad skulle du säga är den främsta anledningen till att du blivit utvald?
Stort tack! Precis som juryns motivering belyste, så har min utveckling inom digital marknadsföring gått väldigt fort. Inom bara några år har jag gått från junior specialist till Head of SEO och huvudansvarig för byråns SEO-team. Jag är tror verkligen på konstant utveckling. När det gäller digital marknadsföring så tas detta till en ny nivå eftersom branschen och förutsättningarna ständigt förändras. Jag måste hålla mig uppdaterad för att kunna svara på alla kunders frågor och kunna rekommendera hur de ska prioritera sina insatser inom digital marknadsföring.

 

2 av 6 nominerade för priset var kvinnor i branschen, upplever du att det är svårare att lyckas som kvinna inom digital marknadsföring?
Nej det tycker jag inte. Några av de vassaste marknadsförarna jag dagligen arbetar med är kvinnor. Faktum är att vi är fler kvinnor än män på Anegy och vi levererar på högsta nivå till några av världens största bolag. Likaså är 3 av 4 personer i ledningsgruppen kvinnor. Men i egenskap av ledare kan jag tillägga att det är bevisat (oberoende av bransch) att män ofta har en övertro på sin förmåga, medan kvinnor istället underskattar sin förmåga. Och där behöver vi kvinnor bli bättre på att tro på oss själva!

 

Vad är det vanligaste felet som du ser att e-handlare gör?
Att man inte tar datadrivna beslut! Det gör mig vansinnig. Verktyg som Google Analytics och Search Console samlar in mängder med data om besökare, men den datan gör ingen nytta om man inte tar del av den. Man kan enkelt sätta upp snygga och tydliga dashboards för att följa upp viktiga KPI:er och utvecklingen av sin trafik, för att snabbt identifiera om något presterar dåligt och behöver justeras.

 

Vad tycker du är den största utmaningen för e-handlare idag?
Först och främst, att nå ut i bruset. I dagsläget finns det så mycket tillgänglig teknik som gör det möjligt att starta en e-handel med relativt enkla medel. Så sent som i dagarna lanserade Facebook en fullfjädrad e-handel där du kan genomföra köp utan att lämna plattformen. Det är stor konkurrens i många branscher, och den konkurrensen finns i alla kanaler. Även om man har den bästa produkten på marknaden så spelar det ingen roll om ingen hittar till webbplatsen.

En annan vanlig utmaning är kunskapsglappet. Om man driver en e-handel på egen hand är det vanligt att man har mycket kunskap kring produkten, men inte tekniken. Det finns många smidiga lösningar för att sätta upp en webbshop, men ofta har man inte kunskapen kring vad som konverterar bra. Har du dessutom konkurrenter som kan mycket, eller använder sig av en byrå, blir det desto svårare att hålla samma nivå. Hos större e-handlare kan det vara så att kunskapen finns, men att kompetensen istället är utspridd utan ett tydligt ägarskap.

Hur kan man nå igenom bruset om man har en begränsad budget?

Hur kan man nå igenom bruset om man har en begränsad budget?
Var effektiv med både tid och pengar genom att tänka på synergieffekter. Det gäller oavsett budget. Skapa med andra ord innehåll som fungerar i flera kanaler. Skriv en SEO-text för bloggen som även kan användas för PR, nyhetsbrev och sociala medier. Är du inte bra på att skriva innehåll? Med största sannolikhet är du bra på något annat, som produktfotografi, kampanjstrategier, webbutveckling eller något annat. Byt då tjänster med en annan e-handlare som är vass där du är svag och tvärtom!

Annonsering kan också vara ett lönsamt alternativ, där är det viktigt att du som e-handlare har stenkoll på vad ditt snittordervärde och din konverteringsgrad är. Med den informationen kan du snabbt veta om du har råd att lägga pengar på annonsering redan innan du avsätter budget dit.

 

Var ser du mest outnyttjad potential hos e-handlare?
Som SEO-expert ser jag ofta att e-handlare missar att tillägna en plats på sin webbplats för redaktionellt innehåll. Till exempel en blogg där man smidigt kan posta SEO-texter i form av artiklar och guider – perfekt för att fånga upp long-tail sökord. Long-tail syftar till lite längre sökfraser på minst tre ord som i regel har en något lägre sökvolym och lägre konkurrens, men är betydligt mer specifika. Därmed brukar long-tail sökord vara mer tacksamma att skriva träffsäkert innehåll kring och högre chans att ranka bra på. De konverterar bättre också!

 

Vad upplever du är den största skillnaden mellan stora och små e-handelskunder?
Intressant fråga. Anegy jobbar med många stora varumärken, där jag själv har fått möjligheten att arbeta med flera stora internationella företag. Den vanligaste utmaningen i stora företag är att man ofta har ett inifrån-och-ut tänk. Det är många stakeholders och alla beslut tas inte lokalt av agila team, utan måste godkännas av huvudkontor som inte alls har samma insyn eller prioriteringar. Det blir lätt konflikter med hur man får och inte får kommunicera kring varumärket och produkter. Mindre e-handlare tenderar att ha större frihet att kunna anpassa sitt innehåll utefter sökbeteende och efterfrågan.

 

 Vilka är dina fem bästa tips för e-handlare 2020?

  1. Förstå era besökare – Bekanta er med Google Analytics och implementera ett verktyg som Hotjar som analyserar användarnas beteende på webbplatsen. Det kommer öppna upp för möjligheten att konverteringsoptimera och ta fler datadrivna beslut.
  2. Räkna ut ert snittordervärde – …och anskaffningskostnad! Du ska kunna det om någon väcker dig mitt i natten!
  3. Agera utifrån sökbeteendet – Gör en sökordanalys och se svart på vitt vad folk söker på. Ha sedan den analysen som grund när ni döper era kategorier och produkter. Addera även en plats för artiklar/blogg om ni inte redan har det.
  4. Monitorera era SEO-insatser – Följ upp se vilka sökord som ni rankar på och hur bra ni rankar. Då kan ni enklare utvärdera vad som fungerar och inte över tid.
  5. Bra UX på alla enheter – Man kan lätt fastna i desktopläge när man beundrar sin egen e-handel, men glöm inte att det ska vara lika smidigt att göra ett köp på andra enheter. Bra UX gynnar även SEO. Både Google och besökare vill ha relevant, tydligt och strukturerat innehåll. Det gäller både text, knappar, navigering och URL – allt ska vara på topp!