En fungerande kundtjänst är mycket viktig för alla webbutiker. Både innan, under och efter ett köpet kommer kunder vilja komma i kontakt med er för att få hjälp.
Med en dålig kundtjänsterfarenhet kan kunden går förlorad och negativ information kan spridas på nätet.
Här delar vi med oss av 9 enkla tips för en bättre kundtjänst:
1. Håll era löften
Lovar ni att återkomma till kunden samma dag, gör det också. När något tar längre tid än vad kunden förväntar sig, skapar det ofta irritation.
2. Överträffa era kunders förväntan
Gör det där lilla extra
Ex: Uppger ni att en leverans tar 5 arbetsdagar – leverera efter 3.
3. Var flexibel
Har du regler? Bryt mot dem. Så länge det inte skadar er gagnar det förmodligen förhållandet mellan er och er kund. Om era kunder märker att de är viktiga kommer de uppskatta er mer.
4. Svara direkt
Svara så snabbt som möjligt, snabbare än kunden förrväntat sig. Även om ni inte har ett svar till kunden. Det är lätt att få stämpeln ”svåra att få kontakt med”.
5. Flera kanaler till kundtjänsten
Det kan också vara en god idé att tillhandahålla flera olika kanaler som kunden kan välja mellan för att komma i kontakt med er. Vissa kunder föredrar telefon eller facebook, andra mail. Så om du kan, tillhandahåll samtliga. Var dock tydliga med när på dagen ni svarar på supportärenden via mail och telefon och hur lång tid det kan ta för er att svara. Då har ni möjligheten att överträffa era kunds förväntan genom att svara snabbare.
6. Be om ursäkt när ni gör fel
Saker blir fel ibland och kunden drabbas. Erkänn för kunden att ni gjort fel, be om ursäkt och kompensera. Det tar bara tid och energi att mörka och försöka smyga med något. Det kommer nästan alltid upp till ytan ändå, och när det gör det blir sitiuationen bara värre.
7. Kommunicera öppet med era kunder
Här är vår nya produkter, vad tycker ni? Facebook är ett perfekt verktyg för en bra kommunikation. Hur använder ni ert företags Facebook-sida? Använder ni den enbart för att pumpa ut erbudanden och nya produkter? Använd Facebook till att kommunicera med era kunder.
8. Informera om problem innan de märks
Om ni uptäcker att er butik har problem, berätta det då för era kunder innan de upptäcker det själva. När en kund berättar om era problem för en annan kund eller publicerar det online är det alltid i negativa ordalag.
9. Rätt personal
Prioritera rekryteringen av bra personal till kundtjänst, värdesätt deras arbete och se till att de trivs med sitt jobb så har ni tagit ett stort kliv mot att använda er kundtjänst för att generera mer vinst.
Rätt personal, rätt inställning och rätt strategi
ger god kundservice!