Sätt upp tydliga mål och kämpa stenhårt

E-butiken Stayhard.se har gjort det många drömmer om.
De har gått från att vara ett mindre källarbolag till en ledande aktör inom sin bransch med kunder i 28 länder.
Joakim Naumburg, ägare och VD för Stayhard.se, berättar om sitt framgångsrecept.


Av totalt tretton nominerade stod Stayhard.se nyligen som vinnare i kategorin Årets Prestation på Nordic eCommerce Award 2012 i Stockholm. Företaget belönas för att ha lyckats med ett eget uttryck, ett starkt kundfokus, och med en smart 360 graders marknadsföringsstrategi som helt utan externt kapital gjort Stayhard till en ledande aktör inom sin bransch.


Hej Joakim! stayhard2

-Tycker du att man ska synas på Facebook eller andra sociala medier som webbutik?
-Ja, absolut. Det är ett bra sätt att komma nära kunden och finnas där kunden finns, relevansen blir extra stor för en webbutik eftersom man finns så nära i den digitala världen. Man bör dock vara medveten om att det i första hand handlar om lojalitetsskapande och att till exempel en Facebooksida mer är till för befintliga kunder än för nykundsrekrytering.

Vilka är dina bästa tips för en lyckad e-handel?
-Skaffa bra produkter från början och se till att alltid ha ett uppdaterat sortiment.
-Satsa på marknadsföring, driv trafik och ha kundfokus, en e-handel säljer inte av sig självt.
-Försök behandla dina kunder på webben som du skulle göra i en fysisk butik, med allt ifrån kundtjänst, information, trygghet, smidighet, med mera. Det är mycket viktigare i e-handeln än i fysisk butik att göra allt rätt från början, man har inte lika stora möjligheter att göra rätt för sina misstag.
-Se till att logistiken fungerar och att du har rutiner du kan växa med.
-Håll i kostnaderna och se till att vara lönsam.
-Sätt upp tydliga mål och kämpa stenhårt för att nå dem.

Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
-En vanlig missuppfattning är att e-handel är enkelt och bara handlar om en hemsida med bra produkter som sedan säljer av sig självt. Man får inte glömma hur viktigt det är med att ständigt jobba med att driva trafik till siten och verkligen ta hand om trafiken och skapa konvertering. När man får in kunder i en fysisk butik så väntar man ju inte bara på att de ska handla, utan man tar hand om besökaren för att skapa konvertering.
-Även om det inte går att göra på precis samma sätt som i en fysisk butik finns det mycket att ta efter, glöm inte att din webb är din butik och att du måste sälja i din butik. En del verkar också betrakta returhanteringen som ett problem som ligger utöver själva e-handeln, men då missar de att smidiga byten/returer är en viktig del av kundupplevelsen.
-Sedan har nog många för dålig koll på lönsamheten och hur man kan pressa kostnader. För att kunna växa är det viktigt att få ut maximalt av varje krona.

Ditt bästa tips för att få nöjda kunder som kommer tillbaka?
-Man måste ha koll på basics som att leverera rätt varor i utlovad tid. Lyckas man dessutom ge lite mer som snabba och smidiga leveranser och returer samt att alltid ge det lilla extra i kundtjänst så får man nöjda lojala kunder. Använd sedan informationen du har om kunden för att få den tillbaka. Alla kunder är olika och vill ha olika erbjudanden och kommunikation. Jobba med ditt kundregister för att ha aktiva kunder!

Framtiden – vad är de senaste trenderna inom e-handel?
-Kunderna ställer allt högre krav på snabbhet och jag tror att acceptansen för exempelvis fraktavgifter minskar, därför har vi alltid fri frakt och fri returfrakt. Social handel är också något som diskuteras flitigt och där nya spännande tjänster för både marknadsföring och försäljning dyker upp hela tiden, ett exempel är ju Pinterest. Att allting blir mobilt vet ju alla och vi jobbar själva med utvecklingen av en modern mobilsajt.

 

Fakta om Joakim:
Bakgrund:
Som 22-åring startade han Stayhard hemma i källaren 2005 och slutade kort därefter sitt jobb som betongarbetare. Idag VD och ägare av modesajten Stayhard som i år beräknas omsätta ca 120 mkr med runt 40 anställda helt utan externt kapital.
Senaste inköp på nätet:
Linser.
Dyraste inköp på nätet:
Tror det var en en resa för 20 000 kr.

 

Fakta om Stayhard.se:
Stayhard.se är Sveriges ledande nätbutik för modeintresserade män. Vid sidan av e-handeln driver företaget även två fysiska butiker – en flaggskeppsbutik i Göteborg och en lagerbutik i Herrljunga. Stayhard.se erbjuder ett brett sortiment av omkring 150 externa och egna varumärken. Under 2011 ökade omsättningen med omkring 50 procent till 85 Mkr.