marknadsföring-internationell-e-handel

4 SEO-TIPS FÖR UPPSTART AV INTERNATIONELL E-HANDEL

I en nyligen publicerad prognos från E-marketer.com (08-04-2020) uppskattas västra Europas totala E-handel 2020 att öka med 16,9 % jämfört med förra året. En tänkbar förklaring är att de europeiska ländernas rekommendationer om social distansering under Coronapandemin har fått konsumenterna att välja e-butiken framför köpcentrumet. För dig som E-handlare innebär detta goda möjligheter att expandera utanför landets gränser.

I en nyligen publicerad prognos från E-marketer.com (08-04-2020) uppskattas västra Europas totala E-handel 2020 att öka med 16,9 % jämfört med förra året. En tänkbar förklaring är att de europeiska ländernas rekommendationer om social distansering under Coronapandemin har fått konsumenterna att välja e-butiken framför köpcentrumet. För dig som E-handlare innebär detta goda möjligheter att expandera utanför landets gränser.

Vad är internationell e-handels SEO?

Inom e-handel skiljer sig användarbeteenden, tonalitet och språk mellan olika länder. Därför rekommenderas att du anpassar tonaliteten, strukturen och innehållet på din E-handelssajt så att det passar din nya marknad. Det är det här som internationell E-handels SEO handlar om. Nedan har vi listat tre utmaningar som du troligen kommer stöta på i detta arbete, samt hur du hanterar dem på bästa sätt.

1. Så undviker du att duplicera innehåll

Säg att en E-handlare har en webbshop och vill sälja datorer till både kontorskunder och hem- och hushållskunder. Då är det logiskt att bygga flera köpkategorier på sajten. När de är färdiga är det också logiskt att skapa URL:er som speglar köpkategorierna. Ett exempel på detta:

https://elektronikbutiken.se/kontor/elektrisk-utrustning/datorer.htmlhttps://elektronikbutiken.se/hem-hushåll/elektrisk-utrustning/datorer-html

Problemet är att Googles spindlar (algoritm) kommer tolka URL:erna som duplicerat innehåll. I värsta fall kan Google straffa URL:erna genom att sänka dess ranking i Googles sökresultat. Som tur är behöver URL:erna inte efterlikna köpkategorierna. En bra lösning är därför att skriva underkategorierna direkt efter sajtnamnet. I nedanstående exempel är “datorer” underkategorin som skrivits direkt efter sajtnamnet:

https://elektronikbutiken.se/datorer.html

På detta sätt undviker du att Googles spindlar blir förvirrade och dina webbsidors ranking behålls. Köpkategorierna behöver du inte ändra, de påverkar inte spindlarna.

2. Så undviker du problem vid filtrering och sortering

Som e-handlare vill du vanligtvis att kunderna ska kunna filtrera produkterna på sajten för att lättare hitta en specifik produkt. Exempel: kunden ska kunna filtrera sidan med skor till endast gymnastikskor. Du skapar två sidor. En som innehåller alla webbshoppens skor (inklusive gymnastikskor) och en som innehåller endast gymnastikskor. Problemet är att innehållet i dessa två versioner blir för likt och minst en av URL:erna riskerar att bli straffad.

Canonical URL skyddar URL:en mot bestraffning

Canonical URL är en teknisk lösning som hindrar Googles algoritm från att indexera en webbsida som liknar en annan. Åter till exemplet med elektronikbutiken:

Elektronikbutiken.se/kontor/elektrisk-utrustning/datorer.htmlElektronikbutiken.se/hem-hushåll/elektrisk-utrustning/datorer-html

Canonical URL talar helt enkelt om för Googles algoritm vilken av de två URL:erna som ska indexeras. Dessutom är lösningen osynlig för användaren.

På den webbsida som du inte vill ska läsas som original, skriver du in en kort html-kod i dess <head>-tagg. Om du lägger in koden för URL:en https://elektronikbutiken.se/hem-hushåll/elektrisk-utrustning/datorer-html, ska det se ut såhär:

<link rel=”canonical” href=”https://elektronikbutiken.se/hem-hushåll/elektrisk-utrustning/datorer-html/”>

3. Därför ska du skriva unika produkttexter

Att skriva produkttexter till alla produkter i en e-handel är oftast mycket tidskrävande. Därför är det vanligt att e-handlare tar den enkla vägen och mer eller mindre kopierar produkttexterna mellan produkterna och bara byter ut enstaka ord. Tyvärr missas då en möjlighet att kommunicera produktens fördelar och egenskaper, vilket kommer påverka försäljningen.

När du startar en E-handelssajt på en ny marknad behöver du översätta produkttexterna till det aktuella landets språk. Om du inte redan har unika och välskrivna produkttexter finns då ett ypperligt tillfälle att ta fram dessa i samband med utformning och översättning av texterna. Belöningen för mödan kan komma snabbt. Dina kunder kommer förstå hur produkten kan användas och varför den passar just dem. Det kommer leda till att konverteringsgraden för dina produkter kommer att öka vilket i sin tur kommer bidra till att din expansion blir en framgång.

4. Domänstrukturen kan påverka rankingen

Hur struktureras domäner optimalt när webbplatsen är på flera språk? Du kan få en rankingbonus om du strukturerar dina domäner på rätt sätt. Besök Topdogs blogg där seo-experten Christian Rudolf ger sina bästa tips kring detta, eller titta på videon nedan.