SEO off-page länkar

SEO: så lyckas du med off-page SEO!

SEO utanför din egen webbplats

SEO eller sökmotoroptimering brukar delas in i olika underavdelningar som till exempel teknisk SEO (hur tekniken fungerar på din sida, det kan handla om allt från hur snabbt sidan laddar till att den är mobilvänlig och säker) och on-page SEO (som handlar om allt du gör på din egen sajt, allt från ditt innehåll och hur det är strukturerat till hur du hanterar olika SEO-element som titlar och metabeskrivningar).

En annan mycket viktig del för att lyckas med sökmotoroptimering är off-page SEO eller offsite SEO, som handlar om det som sker utanför din egen webbplats och framför allt hur du lyckas attrahera relevanta länkar till din sida.

SEO och länkar

Vi börjar med länkar som tillsammans med relevant innehåll av hög kvalitet sedan starten varit de viktigaste parametrarna för att ranka bra och komma högt upp i söktjänsternas träfflistor.

Och så är det fortfarande, men precis som med SEO i stort kan det här med hur du får nya länkar från rätt typ av sajter verka som ren magi ibland – men så är det inte.

Precis som för framgångsrika författare handlar framgångsrikt länkbygge om hårt arbete över tid, helt enkelt mer transpiration än inspiration. Det finns helt enkelt inga genvägar eller ”quick fixes” om du ska lyckas med ett bra länkbygge.

Vi börjar med att gå igenom vilka olika typer av länkar det finns, för även om den typ av länk som vi framför allt tänker på är länkar till din webbplats så finns det faktiskt  ytterligare två typer av länkar som du kan nyttja och som faktiskt kan ha effekt dom också:
1. Den första typen av länk är till dig, dvs. andra webbplatser som länkar till en sida hos dig. Till exempel för att de gillar din sida eller för att du skriver om något intressant på en innehållssida eller för att du har en unik produkt som de vill dela med sig av. Och de här länkarna är ju guld värda eftersom de är naturliga, eller organiska som det också heter, du har inte betalat eller tjatat dig till en länk utan den har tillkommit på naturlig väg. Och det är verkligen de bästa länkarna och de länkar som Google tycker bäst om – länkar som du på något sätt förtjänat.
2. Nästa typ av länk är när du själv länkar från din egen sajt ut till andra webbplatser. Det kan till exempel vara för att du vill hjälpa dina användare att läsa mer eller komma vidare till en tillverkare eller ett varumärke från en produkt på din sida. Var dock litet något försiktig med att länka ut externt från sajt, men tveka inte heller om det skapar värde för dina besökare. Ett exempel kan vara att du säljer skor på nätet och du har en artikel om hur man bäst tar hand om sina skor, då kan det säkert i vissa lägen vara positivt för dina användare att kunna läsa mer på officiella sidor om just samma ämne och då kan du även behålla din position som auktoritet inom ditt område genom att dina besökare alltid känner att du bjuder på relevant innehåll inom ditt område.
3. Den sista typen av länkar är interna länkar på din egen sajt, dvs. du länkar från en sida till en annan sida på din egen sajt.

Detta kan också vara guld värt och om du länkar bra mellan sidor på din egen sajt, med rätt typ av ankartexter som inte heller konkurrerar med varann, så kan det få en positiv effekt på din ranking.

SEO och ankartexter

Just det, ankartexter. Det låter betydligt mer komplicerat än vad det är, som det brukar vara inom SEO, men ankartexter är en mycket viktig term inom SEO som helt enkelt står för den text som utgör själva länken (alltså den klickbara text som sedan länkar vidare).

Normalt vill man styra ankartexten och göra den så relevant som möjligt och det ska du absolut göra, inte minst på din egen sajt eller när du kan vara med och påverka den klickbara texten till exempel hos partners, men bli inte heller orolig om du får länkar från andra sajter där de länkar till dig med andra ord eller med ditt företagsnamn: det skapar en så kallad naturlig länkprofil för Google.

Det är mycket tal om just naturligt och organiskt inom SEO och med en naturlig länkprofil menas helt enkelt att den ser naturlig ut och inte har en slagsida åt något speciellt håll.

Om du har en webbutik som heter Skobutiken.se och du bara skulle ha länkar till sajten med ankartexten ”billiga skor” och inga länkar på ditt företagsnamn eller ditt varumärke, så skulle Google kunna tolka din länkprofil som onaturlig och alldeles för friserad – det vill säga för styrd då man kan ana att du köpt dessa länkar och styrt exakt vad som står på den klickbara länken. Vilket Google inte alls uppskattar.

Ett annat begrepp som det också är viktigt att ha koll på är follow- respektive nofollow-länkar. I korthet kan man säga att ”nofollow” är en metod att tala om för Google att inte följa en viss länk.

Sätter du inget sådant attribut på din länk – och det tycker jag inte du ska göra – så är länken som vanligt (det vill säga den är ”follow” eller ”dofollow”).

En av grundtankarna med nofollow är att du som sajtägare ska kunna länka till andra sajter som kanske inte är helt pålitliga – till exempel personer som kommenterat på din blogg – utan att du själv ska behöva gå i god för dessa länkar.

Jag tycker dock så här: undvik istället att överhuvudtaget länka till andra sajter om du inte tycker att de är bra, så behöver du inte tänka på nofollow.

När det gäller din egen länkprofil så är det naturligt att ha såväl follow som nofollow-länkar i länkprofilen, så bli inte orolig om du får ett antal nofollow-länkar. De kommer ofta också från stora webbplatser, som till exempel mediesajter, företagskataloger eller Wikipedia.

Tre saker att undvika

Innan vi går in på hur du kan jobba med att få nya länkar på ett bra och naturligt sätt så kan det vara på plats att varna för tre saker i ditt länkbyggande:

1. Det första är att undvika att vara för offensiv i länkbyggandet under kort tid. Det är betydligt bättre, och mer naturligt, att få en länk i veckan under ett halvår än att få 26 länkar på en vecka. Så jobba löpande, inte med punktinsatser.
2. Undvik också att köpa eller på annat sätt skaffa så kallade sidfotslänkar eller andra typer av länkar som finns på många eller alla sidor på en sajt och som genererar en oerhört stor mängd länkar från en och samma sida. Dessa länkar är ofta så kallade “sitewide”-länkar där länken ligger till exempel i sidfoten på alla sidor på webbplatsen som du får en länk ifrån, vilket kan upplevas som spam av Google och som därför inte kommer få den effekt som den kan ha gett tidigare utan snarare är en risk än en möjlighet för dig.
3. Plus som vi var inne på alldeles nyss, undvik att styra ankartexten i alla lägen. Det är helt okej att få länkar med lite olika ankartexter, så länge många är korrekta och innehåller det sökord du vill optimera för.

Tre saker du ska göra

Då har vi gått igenom vilka typer av länkar som finns och även berört några saker som du bör undvika. Nu kommer vi till det roliga: vad bör du göra? Vi kommer gå igenom tre områden som du bör ta tag i för att få fart på ditt relevanta och organiska länkbyggande och din ranking på Google.
1. Först kommer vi prata om de länkar du har idag och hur du kan optimera dessa – vilket är ett mycket bra första steg eftersom du har full kontroll på dem och kan ändra dem snabbt.
2. Sen kommer vi in på hur du löpande kan skaffa nya länkar.
3. Till sist kommer vi gå in på en guldgruva som många sajter sitter på, framför allt sajter som funnits länge och som har mycket innehåll: hur du kan peka om gamla sidor och på det sättet få med dig länkkraften och trafiken och hur det kan lyfta din sida och din ranking.

Optimera dina interna länkar

Men, vi börjar med hur du kan gå igenom alla dina egna länkar på din sajt, det vill säga dina interna länkningar på en sida på din sajt till en annan. Har du valt rätt ankartexter och har du sett till att en specifik ankartext bara länkar till en unik sida, så Google och dina användare tydligt förstår vilken sida som handlar om vad?

Om du till exempel är en resesajt och har länkat ankartexten ”Hotell i London” till en mängd olika undersidor så talar du om för Google att du har ett antal undersidor som handlar om samma sak – vilket ju knappast är sant.

I detta exempel skulle ”Hotell i London” kunna gå till en samlingssida för just hotell i London, men sedan ska det vara andra ankartexter för de sidor som ligger under denna samlingssida, till exempel ”Hotell London Hyde Park” eller ”Hotell London Soho” eller någon annan form av geografisk bestämning som till exempel hotell nära ”nära British Museum i London” eller ”nära Victoria Station i London”.

Så, se till att du har valt ett specifikt sökord för varje sida och sett till att detta sökord återspeglas i ankartexterna. Gå också igenom hela sin sajt och leta efter sidor där du missat att använda relevanta ankartexter och istället kanske använder ord som ”Läs mer” och ”Klicka här” – ankartexter som är helt meningslösa för Google även om användarna kan förstå dem i sitt sammanhang.

När vi pratar om att gå igenom dina egna länkar så kan det även inkludera externa länkar till din sida som du vet är felaktiga eller otydliga och som du skulle kunna påverka. Har du till exempel en partner eller en organisation som du är medlem i som länkat till dig och ditt företag med en ankartext som ”Läs mer” – kontakta dem och be dem byta till en mycket mer relevant klickbar text istället.

Ett tips är ju egentligen att alltid föreslå en ankartext om du är i diskussion med någon ska länka till dig – det är alltid lättare att få till det rätt direkt, istället för att senare jaga på och be dem byta.

Skaffa nya länkar

Så, då är det dags att gå in på det mest matnyttiga: hur du kan jobba löpande med att skaffa och förtjäna nya länkar till din sajt och till dina undersidor för stärka din position hos Google – helt enkelt relevant länkbygge.

Det finns många bra sätt att jobba med länkbygge, men en god nyhet är att om du satsar på riktig bra och relevant innehåll så kommer ditt arbete med att bygga länkar bli mycket enklare.

Ett engagerande innehåll är länkvänligt och fler besökare kommer vilja länka till bra innehåll som tips, råd och guider och annat inspirerande innehåll snarare än till dina vanliga produktsidor med pris och produktbild och produktinformation.

Men, vi utgår ifrån att du satsat på ditt innehåll och då är det första tipset för att skaffa fler länkar att gräva där du står och engagera dina kunder och besökare och dna leverantörer och samarbetspartners.

Om du lyckas engagera dina kunder och besökare, till exempel genom tävlingar och aktiviteter eller genom att få dem att skriva omdömen och recensioner, så är det ett nytt riktigt win-win-läge där användarna och kunderna interagerar med din sajt och ditt varumärke och skapar unikt innehåll – som dessutom inte kostar dig en enda krona.

Samma sak gäller leverantörer och samarbetspartners – kontakta dem och be om en länk och föreslå en ankartext – oftast helt utan kostnad.

Det är inte alla som har många leverantörer eller partners eller organisationer de är medlemmar i, men en enda länk från den typen av sajter kan vara guld värd då det ofta är rätt kontext – innehållssammanhang – vilket gör att länken får ett högt värde.

SEO och länkbyte

Då har vi kommit till en klassisk aktivitet för att få nya länkar och det är helt enkelt länkbyte.

Byta länkar kan vara en jättebra idé om ni har relaterade produkter eller relaterade intresseområden, till exempel om du säljer skor och en annan sajt säljer skovårdsprodukter. Då kan en länk i vardera riktningen ge såväl länkkraft som generera ny trafik och försäljning. Och länkningen är dessutom väldigt relevant för besökarna på respektive sida.

Undvik dock att byta länkar med webbplatser som inte har ett relevant innehåll eller som inte känns seriösa.

En annan aspekt är om ni ska länka direkt till varandra (ett så kallat reciprokt byte, där ni länkar direkt till respektive sajt) eller om ni hellre ska göra trevägsbyten eller till och med fyrvägsbyten, där du länkar till en sajt hos din samarbetspartner som länkar från en annan sajt till dig. Jag tycker du ska utgå från användarna här och länka på det sätt som är mest naturligt och mest relevant.

PR och bloggar

Ett annat bra sätt att få nya länkar är PR. Lyckas du få ut nyheter om ditt företag eller om din verksamhet som publiceras på en annan webbsida så brukar de oftast länka tillbaka till dig också.

Utöver PR kan det vara värt att nämna gästbloggande som en möjlighet. Det var större för några år sedan och har i viss mån fått ett sämre rykte, men det kan fortfarande vara verkningsfullt att skriva innehåll för andra sajter och i utbyte få en eller några relevanta länkar tillbaka till din webbplats.

Ett annat plus med gästbloggande är att de bloggar eller sajter som du kan få möjlighet att skriva på sannolikt också är i samma bransch som du och ditt företag, så det är ett bra sätt att skapa auktoritet och medvetenhet om ditt varumärke – och förvisso också om dig själv.

Lyckas man bli en auktoritet i sin bransch, finns det oerhört mycket vunnet – du kan få många länkar och bli inbjuden till allt från event till TV-soffor.

Så ser du en möjlighet att bli en auktoritet eller om man ska kalla det en extra kunnig person inom ett specifikt område: se till att ta den möjligheten.

SEO och länkkataloger

En sista möjlighet som kan vara värd att nämna är att registrera dig i relevanta kataloger, som länkkataloger och företagskataloger.

Är inte webbkatalogernas tid förbi kanske du tänker och det är klart att det har hänt oerhört mycket sedan Gulasidorna.se var startplatsen för företagssök och inte Google och då katalogen DMOZ internationellt och SUNET-katalogen från KTHNOC på KTH i Sverige var kataloger man verkligen ville vara listad i och få en länk ifrån.

Men, om du kan få in en eller flera relevanta länkar på till exempel webbkatalogen Infoo.se, som tidigare SUNET-katalogen heter numer, och i andra företagskataloger som Allabolag.se, Eniro.se och Hitta.se, har du rätt snabbt fått ihop ett antal länkar från webbplatser med auktoritet. Har du riktig tur så får du till en länk i katalogernas katalog: Wikipedia (även om det ju då blir en nofollow-länk).

Det är inte gratis, men på Infoo.se är kostnaden fortfarande låg för deltagande i katalogen och även i kataloger som Allabolag.se, Eniro.se och på Hitta.se brukar det finnas billiga paket där du får exponera ditt företag och även få med din webbadress med en länk – men det är  viktigt är att du får med minst en länk tillbaka till din webbplats.

Det var allt när det gäller att få nya länkar. Jag hoppas du fick ett antal bra idéer som du kan ta med dig hem när du ska bygga länkar.

Ta hand om de länkar du har

Det allra sista tipset handlar om att ta hand om länkar som du fått en gång eller som du själv länkat internt till någon gång, men som idag hamnar på en tom sida eller en så kallad felsida – som på SEO-språk kallas för 404-sida.

Här finns det massor av SEO-kraft att ta vara på! Genom att löpande peka om exempelvis sidor som resulterar i felsidor (så kallade 404-sidor), gamla kampanjsidor, sidor med produkter som utgått ur sortimentet och sidor som tagits fram för en speciell säsong men som inte är aktuella längre, så kan du få med dig såväl ökad trafik som ökad länkkraft.

Att peka om en sida permanent från en webbadress på sin sajt till en annan webbadress på sin sida kallas 301 redirect och den möjligheten brukar finnas i de flesta publiceringsverktyg.

SEO och verktyg

Ett verktyg som är oerhört bra att använda för detta arbete med ompekningar är Googles sökkonsol, eller Google Search Console som tidigare hette Google Webmaster Tools. Det är dessutom ett verktyg som är gratis.

Där kan du se vilka webbsidor Google inte längre hittar, och sedan peka om dessa webbadresser till korrekta URL:er på din sajt.

Gör det. Min erfarenhet är att många sajter kan få ett rejält lyft hos Google bara genom att peka om alla sidor som idag inte längre finns. Missa inte den möjligheten.

 

Denna artikel är baserad på ljudboken SEO för alla som du hittar här:
Adlibris
Bokon
Bokus
BookBeat
Nextory

 

Relaterade länkar:
Läs om SEO på Ehandelstips.se
Fem myter varför länkar är dåligt för SEO
10 SEO-tips
Checklista SEO