Det är många som saker som ska gå enligt plan för att din nystartade webshop ska bli lönsam. En viktig del i lönsamheten är således emballaget som produkterna ska packas i och skickas vidare med. Fel emballage kan innebära skadade varor och skadat förtroende – vilket i båda fall kan vara förödande för en nystartad e-handlare.
Det finns idag många bra, stabila, säkra förpackningar med innovativa lösningar för att både paketering, utskick och returer ska fungera problemfritt. Börja enkelt, och testa dig fram till vad som blir mest lönsamt för din business.
Nedan följer några tips.
Rätt storlek på förpackingen är A och O
Förpackningens storlek och format bör väljas utifrån vad det är för produkt som ska skickas. Undvik att en liten produkt skickas i för stor låda, då detta både kräver mer utfyllnadsmaterial som kunden sedan måste göras sig av med, samt att det kan skada produkten under transporten.
Välj lådor anpassade för e-handel
Många e-handelslådor förekommer i flera olika storlekar och är ofta lättpaketerade med snabbottenfunktion, vilken innebär att lådan snabbt och enkelt faller på plats. Vid packstationen vill du att paketeringen ska gå snabbt!
Ofta är e-handelslådorna ekonomiska, slitstarka och utrustade med returmöjligheter. Många har även dubbelhäftande tejp som försluter lådan vilket innebär att ingen extra tejpning behövs. De är med andra ord anpassade för att skickas med posten och allt vad det innebär.
Speciallådor för känsliga produkter
Det finns även e-handelslådor som är speciellt framtagna för att skydda känsliga produkter under transporten. De kan vara försedda med en plastfolie inuti lådan som du placerar produkten under, t.ex. en mobil eller läsplatta. Produkten hålls då säkert på plats och skyddas samtidigt oavsett om lådan rullar runt.
Andra speciallådor är utrustade med integrerat utfyllnadsmaterial, såsom papper eller bubbelfolie som omsluter produkten i lådan.
Tänk portoekonomiskt
Det finns fler vinningar i att tänka en extra gång på förpackningens storlek. Ibland räcker det att gå ner lite i storlek för att förpackningen ska gå igenom brevinkastet och därmed bli portoekonomiskt.
Maxvikt för att skicka brev i kuvert är 2 kg och om höjden understiger 30 mm kan brevet skickas som icke-skrymmande post vilket sänker portokostnaden.
Ett annat tips är att använda fyrkantiga papptuber istället för runda om du ska skicka långa produkter. Fyrkantstuberna är portoekonomiska och rullar dessutom inte runt under transporten, någon som uppskattas av transportbolagen.
Intresserad av ehandelsförpackningar? I vår lista över smarta ehandelslådor har vi samlat ihop de förpackningar som vi tror kan hjälpa dig som nystartad e-handlare. Ta en titt!