SMS-marknadsföringsguide till alla hjärtans dag

Årets mest romantiska dag är precis runt hörnet! Detta är en perfekt möjlighet att öka försäljningen efter en (kanske) lite lugnare start på det nya året. Visste du att SMS är ett av de bästa sätten att engagera dina kunder inför alla hjärtans dag? Under alla hjärtans dag finns det dock oändligt med marknadsföring och kampanjer, så det gäller att sticka ut ur mängden om man vill se bra resultat. Häng med! För idag ska vi ta en titt på några kampanjer som kan hjälpa dig att generera vinst och bygga långvariga kundrelationer.

5 högkonverterande kampanj-idéer till alla hjärtans dag

Traditionella SMS-kampanjer som exempelvis “flash sales” kan fungera bra under alla hjärtans dag, men det skadar aldrig att bli lite mer kreativ. Här är 5 idéer på kampanjer som kan hjälpa dig att generera mer försäljning:

1. Den perfekta sista minuten presenten utan frakt – Presentkort

Även om få vill erkänna det så är det många som glömmer bort att handla sina gåvor (och tyvärr inser det för sent). Ett presentkort ger dig en produkt som alltid kan uppskattas och levereras direkt utan någon frakttid. En win-win för dig, kunden och mottagaren av presentkortet.

2. Hylla vänskap – Galentines

En dag där kvinnor firar andra (oftast) singelkvinnor. Anpassa dina erbjudanden efter vänskap och tänk på att Galentines day infaller den 13e februari, alltså en dag innan alla hjärtans dag.

3. Bougie on a budget – Romantiska 2-för-1 erbjudanden

Det har aldrig någonsin varit så trendigt att vara medveten om sin budget. Tänk därför hur glada alla par blir när de får två gåvor till priset av en! Denna kampanj är extra bra för dig som vill bli av med något som är kvar från julen. 

4. Varna om dåliga alla hjärtans dag presenter – Ge förslag på vad de kan köpa istället 

Vad är den värsta tänkbara rädslan för de flesta kunderna på alla hjärtans dag? Förutom att glömma bort att köpa en gåva så är det såklart att ge en present till sin älskling som hen inte gillar! Använd denna rädsla (och benägenheten att vänta till sista minuten) för att uppmuntra kunder att agera snabbt.

5. Visa hur mycket du uppskattar dina kunder – Boosta ditt CLV

Det har blivit trendigt för e-handlare att använda alla hjärtans för att visa hur mycket de uppskattar sina kunder. Varför? För att det konverterar. Att visa att man prioriterar sina kunder är en investering i CLV, det vill säga livstids värdet för kunden. Passa på att visa dina kunder lite extra kärlek med rabatter och speciella erbjudanden – Alla hjärtans dag är trots allt bara en gång om året. 

Checklista

Känslor & Beteende

Alla hjärtans dag är en väldigt speciell dag där vi firar kärleken i alla dess former. Så när du planerar din kampanj kom ihåg att det är känslor som kommer att generera  konverteringar.


Planera dina kampanjer

Sökningar efter alla hjärtans dag sker ofta redan i januari, och ökar gradvis fram till 14:e februari. De flesta köpen sker dock veckan innan alla hjärtans dag så det är nu du borde satsa och öka frekvensen fram tills den stora dagen.

Anpassa erbjudandet efter din kundbas

Många konsumenter skippar alla hjärtans dag för att de känner sig utanför eller för att dagen påminner om vad de personligen kanske saknar. Även om det är bra att segmentera dina målgrupper och anpassa erbjudanden för relevans, fundera över hur du också kan inkludera så många målgrupper som möjligt. Många kunder är glada över att dela kärleken med sina nära och kära, inte bara med romantiska partners. Tänk på hur du kan ändra ditt erbjudande för att få nya kunder att känna att de också kan delta i firandet av alla hjärtans dag.


Lycka till med dina kampanjer! Om du behöver några fler tips på dagar som kan hjälpa dig att generera försäljning så har jag sammanställt viktiga datum under 2025 i en artikel.