Sökmotoranpassad paginering

Sökmotoranpassad paginering

Du som har drivit e-handel ett tag vet hur fort antalet produkter ökar i de olika produktkategorierna. Då står du snart inför valet att dela upp produktkategorisidorna i flera efterföljande sidor genom paginering, eller att låta dem laddas in dynamiskt genom så kallad oändlig scroll.

I de flesta fall är paginering att föredra. Främst ur ett SEO-perspektiv, men i många fall även ur ett UX-perspektiv. Du kan läsa mer om det i artikeln ”Paginering eller oändlig scroll på produktkategorisidor?”.

Även om paginering ofta är det bästa valet är det viktigt att tänka på att det är specifika bitar som måste finnas på plats för att lösningen ska vara sökmotoranpassad fullt ut. Det är de bitarna som vi belyser i den här artikeln.

Självrefererande canonicals

I en lista av paginerade sidor måste varje sida i serien ha en unik och stabil URL som listan länkar till. 

Exempel på hur en sådan serie av URL:er kan se ut är:

  • Sida 1: https://dinwebbplats/produktkategori/
  • Sida 2: https://dinwebbplats/produktkategori/page/2/
  • Sida 3: https://dinwebbplats/produktkategori/page/3/

Det vi vill är att Google ska indexera alla sidor i serien. Då är det viktigt att varje sida har en canonical-tagg i <head>-sektionen som är självrefererande.

För vårt exempel ovan skulle det se ut enligt följande:

  • På sida 1: <link rel=”canonical” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/”>
  • På sida 2: <link rel=”canonical” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/page/2/”>
  • På sida 3: <link rel=”canonical” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/page/3/”>

Ett vanligt fel som många gör är att de för alla sidor i serien har en tagg som pekar på sida 1. Då ser Google bara den första sidan och resten av produkterna riskerar att inte indexeras.

Rel = ”next” och rel = ”prev”

Även om Google klarar av att tolka en paginering på ett bra sätt är det en fördel att förtydliga hur de olika sidorna i serien förhåller sig till varandra. Det gör du genom attributet rel och dess värden next och prev

Det du gör med hjälp av det attributet är att du talat om för Google, och andra sökmotorer, vilka sidor som kommer före och efter i den paginerade serien. 

Första sidan i serien ska enbart använda rel=”next”. På sida 1 i exemplet ovan skulle det se ut så här: 

  • <link rel=”next” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/page/2”/> 

Nästa sida i serien har en sida både före och efter sig och behöver alltså ha taggar för både rel=”next” och rel=”prev”. På sida 2 i exemplet ovan skulle det se ut så här: 

  • <link rel=”prev” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/”/> 
  • <link rel=”next” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/page/3/”/> 

Sista sidan i serien behöver enbart använda sig av rel=”prev”. På sida 3 i exemplet ovan skulle det alltså se ut så här: 

  • <link rel=”prev” href=”https://dinwebbplats/produktkategori/page/2/”/>

Unika sidtitlar och metabeskrivningar

Du behöver också särskilja de olika sidorna åt genom att ge dem unika sidtitlar och metabeskrivningar. Det behöver inte vara något revolutionerande utan det räcker långt med att komplettera med numret för den sida som besökaren befinner sig på.

Exempelvis på ett likande sätt som detta för den andra sidan i pagineringen:

  • Sidtitel: Billiga sneakers | Sida 2
  • Metabeskrivning: Hitta alla våra billiga sneakers. Sida 2 av 3. Fri frakt vid beställning över 499 kr!

Slutord

Får du till dessa bitar på ett korrekt sätt har du underlättat för Google, och övriga sökmotorer, att både hitta och indexera produktkategorisidor och deras underliggande produktsidor. 

Glöm inte bort att sedan gå in i Google Search Console och kontrollera att alla URL:er faktiskt blir indexerade.

Stort lycka till!