I avsnitt 4 av E-commerce SUCCESS diskuterar vi hur man kan optimera synligheten för sin e-handel på Google. Vår värd Jonny Rosengren träffar Jens Andersson från digitalbyrån Innosearch. Jens har lång erfarenhet från SEO för e-handel och har hjälpt många företag att få bättre synlighet i serpen.
Här kan du höra hela intervjun eller lyssna där poddar finns – sök efter E-commerce SUCCESS.
Sökmotoroptimera din e-handel
Det finns många olika saker att tänka på för att lyckas med sin e-handel. En av de viktigare aspekterna är att bli hittade av potentiella kunder. Att ligga bra till i det organiska sökresultatet skapar både trovärdighet och ger dig möjlighet att hitta kunder helt gratis.
Sökmotoroptimering, ofta förkortat SEO, är ett ständigt pågående arbete. Förr kunde man enkelt lansera en webbsite och med tur synas i toppen av sökresultatet. Idag krävs det hårt arbete för att synas och även om synligheten i det organiska sökresultatet är gratis så kan det krävas många timmars arbete för att synas där. SEO-arbetet börjar redan när du väljer plattform. Idag tar Google inte bara hänsyn till text och bild på sajten, utan även plattformsvalet som avgör sajtens sidstruktur, sidornas laddtid och mycket annat, är idag direkt avgörande för att du ska lyckas.
I intervjun svarar Jens på de vanligaste frågorna angående SEO för e-handel. Han går även igenom de absolut vanligaste misstagen som ofta görs av e-handlare och som kan ha en katastrofal effekt på din ranking.
Tre SEO råd till den som ska starta e-handel
Här är tre råd från Jens Andersson:
- Hitta rätt E-handelsplattform för dina förutsättningar.
- Börja i rätt ände med ditt SEO-arbete, så att det arbete leder till försäljning. Ökad trafik behöver inte betyda att du säljer mer, så säkerställ att du lägger tid på rätt ord i början.
- Titta inte på din webbsida via datorn först, utan fokusera alltid på mobilen i första hand.
Mer om dessa råd, kan ni höra i intervjun.
____________
Om podden
I podcasten: E-commerce SUCCESS – podden om framgångsrik e-handel, träffar vår värd, Jonny Rosengren, erfarna e-handlare som berättar om sin och sitt företags framgångsresa.