Spara upp till 20% på din Shoppingannonsering med Google CSS partner

Annonserar du dina produkter på Google shopping? Här kommer ett enkelt tips för att snabbt öka lönsamheten avsevärt!

Först lite bakgrund

För att kunna annonsera på Google shopping så behöver du 3 saker:

  1. En ehandelssajt där kunden kan köpa produkter online som skickas hem eller till ombud
  2. Ett Google Merchant Center konto
  3. Ett Google ads konto som är kopplat till ditt Google Merchant Center

Det vanligaste är att produkterna skickas med ett produktflöde (product feed) från din webbplats till Google Merchant Center, vanligtvis i xml eller csv format. Det går också att manuellt lägga in produkter eller använda mer avancerade metoder som API koppling.

Du kanske aldrig har funderat på hur detta rent tekniskt fungerar, och det är helt ärligt inte så viktigt heller.
Något som är viktigt att känna till är vilken CSS du använder i ditt Google Merchant Center.

Men CSS, är inte det något som används för webbdesign???
Jo det finns också, och är inom webbdesign en förkortning för Cascading Style Sheets.
Men här syftar vi på en annan betydelse. CSS i detta fallet står för Comparison Shopping Services som kan översättas till prisjämförelsetjänster. Förvirrande? Absolut!.

När du skapar ett nytt Google Merchant Center så är det alltid Google CSS som kontot är kopplat till per automatik.

Vad är en CSS?

Kortfattat kan man förklara en CSS som en webbplats som visar och jämför produkter från många olika ehandlare. Prisjakt, Pricerunner och andra prisjämförelsesajter är exempel på populära CSSer.
Google shopping är också en CSS.

Google har sedan några år tillbaka skapat ett program där certifierade företag kan bli en CSS partner till Google. Detta innebär att du som ehandlare själv kan välja om du vill att dina produkter ska skickas till Google shopping via Google CSS eller via en CSS partner.

Hur ser jag om mitt Google Merchant Center använder Google CSS eller en CSS partner?

Det ser du snabbast genom att logga in på Google Merchant Center och kolla högst upp till höger. Där står vilken CSS du använder.


Du kan också Googla och se en av dina shoppingannonser. I botten framgår vilken CSS leverantör du har där det står till exempel “Av Google” eller “Av Moose”

Varför ska jag byta från Google CSS till en CSS partner?

Mycket bra fråga! Google tar betalt för sin CSS, men det märks inte för att kostnaden bakas in i klickpriset på Google ads. Kostnaden är upp till 20% klickkostnaden i Google ads!

Om du väljer en CSS partner tar de istället betalt en låg fast månadskostnad som brukar vara 400-700kr per shop.

Detta innebär att du väldigt snabbt tjänar på att använda en CSS partner!

Ett litet räkneexempel:

Ditt klickbud är 10kr på Google shopping och någon klickar på din annons så att du betalar 10kr i Google ads.
I praktiken är det bara 8kr som du tävlar mot andra ehandlare i auktionen. De sista 2kr går till att betala för Google CSS.

Med en CSS partner kan du istället buda 8kr i Google ads och tävla på samma villkor som innan. Du sparar alltså 2kr per klick!

Alternativt kan du buda 10kr och tävla med ett högre bud. Det innebär att du får ökad synlighet, högre positioner och vinner fler klick. Till samma kostnad som tidigare!

Vilka CSS partners finns det?

Det finns många Google CSS partners att använda.
Vi på Moose har utvecklat en egen tjänst som vi erbjuder för endast €19 per månad och butik. Den är tillgänglig för de flesta länder i Europa.

Läs mer: https://www.bymoose.io/solutions/google-css-partner

Här är fler CSS partners som är populära att använda:

Google listar alla officiella partners här: https://comparisonshoppingpartners.withgoogle.com/find_a_partner/

White Label CSS

Vi har också utvecklat en White Label CSS produkt som är perfekt för byråer och ehandlare som vill äga sitt eget varumärke på Google shopping. Skillnaden är att det i shoppingannonsen står “Av ditt varumärke” istället för “Av Moose”. Om du är intresserad av att veta mer om White Label CSS så kan du läsa mer om det på vår sajt: https://www.bymoose.io/solutions/white-label-css