Vinnarna i Svenska SEO-priset 2025 är utsedda

Nu står det klart vilka som tagit hem årets utmärkelser i Svenska SEO-priset 2025, tävlingen som hyllar Sveriges mest framgångsrika sajter inom sökmotoroptimering. Juryn har utvärderat synlighet, tillväxt och SEO-strategi i ett stort antal kategorier, och resultatet visar på imponerande arbete och innovation i hela landet.

Årets vinnare

Apoteket.se – Apotek & Hälsokost
Har närmare 1 miljon organiska besökare från Google och har ökat trafiken med cirka 200 000 besökare i månaden enligt Ahrefs.

Bilprovningen.se – Bil & Motorfordon
Fjolårets vinnare fortsätter att växa stabilt och befäster sin position inom kategorin.

Byggmax.se – Byggvaror
I en tuff bransch fortsätter Byggmax växa rejält med ytterligare cirka 250 000 besökare per månad.

Adlibris.com – Böcker & Tidskrifter
Efter hård konkurrens och noggrann analys kammade Adlibris hem förstaplatsen i sin kategori.

Vattenfall.se – El & Energi
Visar en tillväxt på över 30 % från en redan stark grund och tar hem kategorin El & Energi.

Elgiganten.se – Elektronik
För fjärde året i rad står Elgiganten som vinnare, med fortsatt stark tillväxt och stabil SEO-närvaro.

Bluestep.se – Finans
Med en tillväxt på 350 % och toppositioner på några av Sveriges mest konkurrensutsatta sökord visar Bluestep på ett gediget SEO-hantverk.

Lansforsakringar.se – Försäkring
Ett målmedvetet arbete har resulterat i en imponerande tillväxt på närmare 50 % i organisk synlighet.

Biltema.se – Hem & Trädgård
Dominerar kategorin med 1,3 miljoner besökare per månad, en ökning med 500 000 sedan förra året.

Hygglo.se – Hållbarhet
Har cirka 100 000 besökare i månaden från SEO och fortsätter växa stadigt genom en hållbar affärsmodell som främjar delning framför konsumtion.

Wardwines.se – Mat & Recept
Med en satsning på receptinnehåll har Ward Wines ökat sin trafik med 250 % jämfört med förra året.

Filmstaden.se – Media & Underhållning
Har över 100 000 organiska besök per månad och stark synlighet i sin kategori.

Abax.com – Mjukvara & Teknik
Visar kraftig tillväxt i ett nischat område och starka positioner på centrala sökord.

Hm.com – Mode
Med över 2 miljoner organiska besökare i månaden fortsätter H&M att dominera den svenska modemarknaden online.

Nordisktextil.se – Möbler & Inredning
Sticker ut i en konkurrensutsatt kategori genom stark tillväxt och tydlig synlighet.

Em-fotboll.se – Nyheter & Tidningar
Har dubblat sin SEO-trafik under året till 30 000 besökare per månad.

Arbetsformedlingen.se – Offentlig sektor
Ökar sin organiska trafik med över 100 000 besökare per månad och stärker sin digitala närvaro.

Scandichotels.com – Resor, turism & hotell
Ökar sin synlighet i sökresultaten trots en bransch där många tappar mark.

Kicks.se – Skönhet
Har ökat sin trafik med 80 000 besökare per månad och fortsätter sin starka tillväxtresa.

Graphia.se – Små företag
Nästan fördubblad SEO-trafik det senaste året visar på effektivt arbete i en växande kategori.

Helpukraina.se – Social impact & Välgörenhet
Har haft kraftig tillväxt och bidrar genom sitt arbete till positiv samhällspåverkan online.

Gymkompaniet.se – Sport & Outdoor
Närmar sig 50 000 organiska besök per månad tack vare ett strukturerat SEO-arbete.

Yh.se – Utbildning
Har mer än dubblat sin SEO-trafik senaste året och visar hur utbildningssektorn kan växa digitalt.

Dinpsykolog.se – Vård & Hälsa
Tredubblar sin organiska trafik jämfört med förra året och stärker sin synlighet inom digital vård.

Vinoteket.se – Årets raket
Tredubblar sin synlighet från 50 000 till 150 000 besökare per månad – en remarkabel utveckling.

Biltema.se – Årets SEO-insats
Från en redan hög nivå har Biltema fortsatt att utveckla sin SEO-strategi och stärka sin ledande position.

Panduro.com – Presenter & Pyssel
Med en överlägsen synlighet och stark tillväxt tar Panduro hem kategorin Presenter & Pyssel.

Jollyroom.se – Barn & Leksaker
Har tidigare vunnit tre gånger, 2019–2021, och är nu tillbaka i toppen som vinnare i kategorin Barn & Leksaker.


Juryn i år var:

Henrik Vikström, VD på Pixel
Sofie Predikaka, Interim Head of SEO på Beet
James Perrott, SEO Director & Partner på Precis
Joel Tukiainen, Senior Digital Marketing & Strategy Consultant på Bevace Media
Denise Lyrén, Performance Director på Raketech