I USA beräknar man att 32% av den köpta Adwordstrafiken till ehandlare kommer från Google Shopping (du kan också känna till annonserna under namnet PLA). I Sverige är det inte alls så, Google Shopping är ett dels inte alls lika känt och välanvänt här, dels har det inte inte lika mycket utrymme i Google som i USA.
Men det kommer. Det beror på att Google shopping, som är en typ av bildannons, fungerar bättre för både Google och annonsörer. Klickfrekvensen, avslutsfrekvensen och priset, är alla högre än för Adwords vanliga textannonser.
Nedan finner du en lista över de 20 största Google Shopping annonsörerna i Sverige:
Lägg märke till att de tre största som gör annonsering mha Google Shopping, inte är stora inom Google Shopping, för att de är stora Adwords annonsörer, utan för att de fokuserar på formatet Google Shopping. Såhär säger tex Göran Allvar på Zalando, när jag frågade efter en kommentar till denna datan.
”Zalandos viktigaste hörnsten är vårt kundfokus, och när det gäller sökningar stöds detta perfekt genom PLA. Våra svenska kunder vill se produkterna så detaljerat som möjligt, få de bästa priserna, och pålitliga leveranser. Detta är de tre viktigaste inslagen i PLA, vilket märks tydligt i vår sökprestanda för den svenska marknaden, där PLAs står för en tredjedel.”
Det finns fortfarande stora möjligheter inom Google Shopping
Ett genomgående tema i datan är att många av de gamla företagen inte hänger med. Ett exempel ser du nedan. Apoteket gör inte Google Shopping men en av deras värsta konkurrenter online, Apotea, gör det framgångsrikt.
För dig som ehandlare finns det alltså fortfaranade mycket att göra avseende annonsformatet Google Shopping. Du kan höra mig berätta mer,i min föreläsning jag höll på IAB.s söksemenarium i höstas.
Sveriges största PLA-annonsörer i Adwords av Topdog