Det vanligaste misstaget nästan alla företagare gör, som står inför att lansera en webb eller online-kampanj, är att ta med SEO för sent i utvecklingen.

Ofta kommer personen eller byrån som ska optimera sajten eller kampanjen in när allt är klart och redo att skeppas ut. Då för att göra en sista “magic wonder” så att sajten genast rankar i toppen.

Om man istället tar med en SEO-kunnig person i projektet från början, kommer råden och tipsen vara feedback istället för kritik -som det gärna blir när man kommer in när projektet är färdigt.

Keep it simple!

Ett annat misstag företag ofta gör är att krångla till saker.

Man tror att Google är supersmart och kommer förstå hur man menar med olika tekniska lösningar. Google är inte en tänkande person och kommer inte fundera ut hur du menade med din sajt. Om du gör enkla och relevanta lösningar kommer innehållet att ranka.

Möt kundens sökintention

E-handlare brukar av förklarliga skäl vara väldigt fokuserade på konverteringar.
Men det är också viktigt att förstå att kunden inte alltid är i köpläge och anpassa innehållet utifrån de olika stegen i kundresan.

Det gäller alltså att se till kundens intressen och ha olika typer av innehåll för olika steg i kundresan, det kallas sökintention. Planera din e-handels struktur och innehåll utifrån sökintentionen och se till att det finns innehåll på sajten som matchar alla typer av kundbehov.

De fem vanligaste SEO-misstagen

  1. Sajten är byggd på ett sätt som gör det svårt för Google att crawla och indexera innehållet. Om dina sidor inte indexeras spelar det faktiskt ingen roll hur bra innehåll du har. 
  2. Innehållet är spretigt och ofokuserat, vilket gör att både Google och besökare får gissa sig till budskapet. Keep it simple. Var sak på sin plats. Ingen blir gladare för att du försöker klämma in allt på en landningssida.
  3. Man har missat att fixa de mest basala SEO-grejerna som unika title och meta description, canonicals, robots.txt och sitemap.xml.
  4. Övertro på att externa länkar ska överbrygga en dålig teknisk plattform och halvdåligt innehåll. Då har man missat att det finns en kund som ska handla på sajten. 
  5. Massor av sidor med tunt innehåll. När det kommer till att man erbjuder köp och betalning på en sida, måste man erbjuda kunden tillräckligt med information för att kunden ska kunna göra ett informerat köp. Google har koll på det!

Så löser du problemen – bygg en SEO-vänlig sajt

  1. Testa din sajt med ett crawler-verktyg. Jämför hur många sidor det finns på sajten med hur många sidor Google har indexerat. 
  2. Om det är några sidor som alternerar med att ranka högst för ett sökord, eller om fel sida rankar för sökordet – titta i texten om budskapen spretar eller inte är tillräckligt informativ och rakt på sak. Luddig och generell text med metaforer och liknelser kan ställa till med oreda i indexeringen.
  3. Hitta en checklista och gå igenom den steg för steg. 
  4. Länkar är ju bra, men skapa först en bra grund i form av en välstrukturerad och tekniskt bra sajt, med relevant innehåll. Tänk länkar som PR – de ska leda till något fint och bra.
  5. Ha en plan för vad varje sida ska handla om. Anlita sedan en skribent som skriver unikt och relevant innehåll för alla sidor, artiklar och produkter.

Om Ulrika Viberg

Efter 12 år som både SEO-konsult och inhouse expert, i både Sverige, Europa och Kalifornien, har Ulrika gått ihop med sin vän och ex-kollega Anna Råström och startat Unikorn. Unikorn är en digital byrå med fokus på strategi och growth hacking. Man fokuserar på att ha en mer holistisk bild av landskapet, kundresan, sökintentionerna och sedan bryta ner detta i mål, strategier och mätningar per kanal och hur kanaler samspelar för en bra balans.

Ulrika sitter också med som jurymedlem av Svenska SEO-priset och har tillsammans med sin partner, Anna Rådström och Gabriella Gall på Pixel skapat ett nätverk SEOGIRLS för kvinnliga SEOare för att bryta gubbväldet inom SEO branschen. Något som hon menar behövs. 

Jag har alltid fokuserat på den tekniska aspekten av SEO. Det har varit ensamt som tjej inom SEO-branschen, och det har känts som att jag alltid måste vara duktigare än mina manliga kollegor för att synas och höras lika mycket. Därför känns SEOGIRLS som ett fantastiskt initiativ. Min roll som jurymedlem för Svenska SEO-priset, är också viktig. Det är fantastiskt med ett forum där vi kan lyfta de e-handlare som gör outstanding SEO, för att inspirera fler, säger Ulrika Viberg.