”Bolag måste inse att de inte längre har råd att inte investera i eller lägga tid på sociala medier.”

-Julia Wrede, Gravels VD och grundare.

 

I dagens läge är det viktigare än någonsin för bolag att följa den digitala utvecklingen. Digital närvaro är inte bara avgörande för varumärkets profil, utan även för kundrelationer och konverteringsgraden online.

Att veta i vilken ände man som e-handlare ska börja med sina sociala medier är inte helt enkelt. Hur optimerar man sina annonser i sociala medier? Hur upprätthåller man dessa för en lönsam avkastning och tillväxt?

 

Gravel tipsar om hur ni kommer igång med er investering i sociala medier och hur ni optimerar er annonsering för ökad konvertering:

 


 

1. Sätt ett mål för investeringen, utgå gärna från SMART modellen och definiera era nyckeltal

Första steget är att definiera vad det är ni vill uppnå. Är ert mål försäljning bör ni sätta nyckeltal som speglar det målet. Exempelvis ROAS, CPO och volymmål för antal försäljningar kopplat till er annonsbudget.

Idag finns en uppsjö av olika mätverktyg, KPI:er och attributionsmodeller som gör det svårare för marknadsförare att hålla koll på sina siffror över olika kanaler och olika kampanj-målsättningar.

Vi jobbar alltid med att kombinera kreativt, engagerande innehåll med avancerad målgruppsstyrning, optimering, A/B testing och nyttjande av data. Men utan tydliga nyckeltal är optimeringen lite som att sätta sig i en taxi utan adress – du vet inte vart du ska eller var du hamnar.

Se över attribution och mätning, nu!

Bra jobbat! När ni satt era nyckeltal är det dags att se över er attribution.

Facebook och Instagram har ofta förvalt 1 dag visning och 28 dagars klick, men vi brukar ofta ändra till 1 dag visning och 7 dagars klick för att det bättre ska stämma överens med andra kanaler som syns i Google Analytics. Därför taggar vi också alltid upp alla annonser med en utm-taggning, så att det är enkelt att få in datan från sociala plattformar till verktyg som Google Analytics. Gör det ni också!

 

 

2. Sätt en annonseringsstrategi och sätt upp en struktur

Efter att ni bestämt er målsättning sätter ni en annonsstrategi och en struktur för HUR ni ska nå erat bestämda mål! 

Steg 1. Gör en nulägesanalys

Det är viktigt att förstå och identifiera sin nuvarande situation, för att veta hur man ska kunna röra sig framåt. Se över vilka kanaler ni har, samt hur och var ni annonserar. Vilka kanaler går bra respektive mindre bra? Vad vet ni om er målgrupp och har ni en önskad målgrupp? Var sker er främsta försäljning idag? Hur arbetar era konkurrenter? Identifiera framgångsfaktorer i tidigare arbete och ta lärdom av dessa i er plan framöver.

Steg 2. Sätt en strategi

Genom att sätta en annonsstrategi och hitta ett strukturerat arbetssätt med er annonsering blir den mer effektiv. Med en tydligt struktur sparar ni både tid och pengar. Det är viktigt att ni håller er målsättning i sikte för att veta hur och var ni ska lägga er budget och få ut så mycket som möjligt av er investering. Strategin ligger till grund för att ni ska nå er målsättning och är därför mycket essentiell.

Steg 3. Annonsproduktion 

Skapa era annonser utifrån det ni vet och det ni vill uppnå. Det är av god anledning att genomföra en produktion för en bank av bild och videomaterial, skapa fångande copy och planera upp ert innehåll. Välj vilka kanaler ni ska publicera era annonser på och se till att ni kan följa upp på den data som samlas in.

 

 

3. Följ upp och optimera er annonsering för ökad konverteringsgrad

Grattis! De första annonserna har gått ut! Nu då? 

Det är dags att utvärdera. 

Hur har det gått? Har ni ökat er försäljning? Vilka annonser går bäst? Kommer besökare till er sida, vilka konverterar? Vilka konverterar inte? Träffar ni rätt målgrupp? 

Utvärdera hur annonserna har gått, felsök och anteckna insikter och lärdomar. Hur ska arbetet se ut framöver? Optimera era annonser löpande.

Annonsering i sociala medier är inget man gör en gång. Det är ett ständigt arbete av att anpassa och läsa av data för att optimera er investering och få ut så mycket som möjligt av den. En “always on” strategi är något vi rekommenderar, vilket innebär en strategi där ni är aktiva och övertid lägger budget på er annonsering. Självklart anpassar ni budget efter låg och högsäsong samt andra högtider som är relevanta för er. Framgångsfaktorn här är att inte ta ett uppehåll i annonseringen, för att sedan börja om på ny kula igen. 

 

Sammanfattningsvis

Gravel har vi jobbat med resultatdriven marknadsföring i sociala medier sedan 2016 och vi kan tillsammans med våra kunder konstatera att det är värd investerad tid och pengar. Det viktiga är att följ upp, optimera och utvärdera annonserna för att er investering ska ge er önskad avkastning. Har man inte kunskapen och tiden som krävs är det fördelaktigt att ta hjälp av en byrå.

Vår spetskompetens är att konvertera nya kunder, öka försäljningen och maximera investeringar i sociala medier.

 

–––––––––––––––––––––––––––––


Har ni några funderingar och frågor kring annonsering i sociala medier? Hur ni ska uppnå önskad avkastning och konverteringsgrad?

Hör av er till mig på emelie.agren@gravel.se så får ni den vägledning som krävs.

Stort lycka till!

/ Emelie Ågren, Produkt- och Affärsutveckling på Gravel Sweden AB