Cross-Border Commerce Europe lanserar den första upplagan av ”Top 100 Cross-Border Marketplaces Europe”. En årlig analys av de bästa globala cross-border plattformarna i Europa. CDON finns med i TOPP 100.
Bryssel, 24 september 2020. Cross-Border Commerce Europe, plattformen som driver cross-border e-handel i Europa, lanserar en studie som kartlägger de 100 bästa globala marknadsplatserna där det har fokuserats på deras cross-border resultat i Europa. Den totala cross-border e-handelsmarknaden i Europa (EU 28) representerar en omsättning på 143 miljarder euro 2019 (exklusive resor), varav 84 miljarder euro, eller 59%, genereras av marknadsplatser. Amazon har den största delen med en omsättning på 32 miljarder euro 2019, vilket är nästan en fjärdedel av marknaden, en ökning med 18,5% jämfört med 2018. Marknadsplatser med europeiskt kapital, ledd av Vinted, G2A, Farfetch och Zalando representerar 11% av marknaden, som ökade med 17% jämfört med 2018. Under 2025 förväntas det att marknadsplatser kommer att representera 65% av den cross-border onlineförsäljningen i Europa. En studie utförd av CBCommerce med stöd från FedEX Express och Worldline.
Siffror om svenska marknaden >>
Amazon har den största delen med en omsättning på 32 miljarder euro 2019
”De 100 bästa cross-border marknadsplatserna som är verksamma i Europa” är en sammanställning av cross-border uppgifter från europeiska marknadsplatsers webbplatser. Rankningen baseras på fyra parametrar:
– Cross-border onlineförsäljning i Europa (28 länder i Europa inklusive Storbritannien)
– SEO-indikatorer för cross-border resultat
– En cross-border poäng som bestäms av antalet täckta länder
– Antal och procentandel av cross-border besök
Det finns ytterligare fyra viktade parametrar som förädlar rankningen:
– Typ av marknadsplatsers affärsmodeller (B2B – B2C – P2P – C2C – …)
– Paneuropeiska marknadsplatsers varumärkesstrategier
– AI & Big Data Marketplaces strategier
– Typ och antal tjänster som erbjuds marknadsplatsernas kunder
Denna studie tar hänsyn till alla typer-B2C, B2B, C2C, P2P- av onlineplattformar och täcker alla sektorer utom resor.
TOPP 10 globala cross-border marknadsplatser som verkar i Europa består av:
– Topp 1: Amazon (USA)
– Topp 2: eBay (USA)
– Topp 3: AliExpress (Kina)
– Topp 4: Etsy (USA)
– Topp 5: Discogs (USA)
– Topp 6: Önska (USA)
– Topp 7: Vinted (Litauen)
– Topp 8: G2A (Polen)
– Topp 9: Farfetch (Storbritannien)
– Topp 10: Bandcamp (USA)
TOP 100-marknadsplatserna efter typ B2C, C2C, P2P och nya modeller
Bland TOP 100-marknadsplatserna är 56% B2C med Amazon, eBay och AliExpress i topp 3; nästan hälften har sitt eget lager av produkter. 68% är ”rena” marknadsplatser som inte säljer sina produkter utan bara de från tredje parter som Discogs, Wish, Farfetch och Bandcamp. C2C marknadsplatser representerar 36% av denna TOP 100, med svenska CDON, engelska Depop och Bump som europeiska ledare, tyskar Hood, Mobile.de och Rebelle, belgiska Delcampe, franska Vestiaire Collective och holländska Marktplaats. Över 10% med fokus på auktioner som The Salesroom.
Begagnade varor säljs av 41% av denna TOP 100, varav Vinted är ledande. En ny typ av marknadsplatser växer fram i C2C och P2P begagnade modebranschen med mobilappar som StockX, Depop och Grailed. Tack vare Coronaviruset kan nya shoppingvanor stava slutet på ”fast fashion made in China”. Detta är ”Blue Planet”-effekten!
Den framväxande framgången för handelsplattformar för sociala medier
Nya plattformar, som ofta betraktade som ”social och content commerce”, bryter in i e-handelsscenen. Konsumenter blir influencers och interagerar med varandra via en köpknapp på amerikanska plattformar som Instagram, Pinterest, Snapchat och Facebook. Kina är ledande med mobilappar som TikTok, som lanserades 2016, och är den mest populära app.
Den totala marknadsandelen för globala marknadsplatser kommer att växa från 59% till 65% år 2025:
° Marknadsandelen för de globala marknadsplatserna kommer att växa från 59% till 65% år 2025. Coronapandemin ökar cross-border online-shopping på marknadsplatser. Faktum är att konsumenter föredrar dessa plattformar för sina frekventa och upprepade beställningar. De flesta av dem är ”Prime” -kunder och därför extremt lojala. Marknadsplatser passerar ofta varumärken och återförsäljare i nästan alla dimensioner av konsumenternas preferenser. Produktens kvalitet, dess unika egenskaper, tillgänglighet och pris är de olika kriterierna. Konsumenterna gör sin produktundersökning direkt på dessa plattformar före Google. Amazon kommer att förbli ledande 2025 och nå 50 miljarder euro i intäkter.
° ”Rena” marknadsplatser kommer att öka från 68% till 75% marknadsandel 2025.
År 2025 kommer hälften av de 100 bästa marknadsplatserna att vara C2C-plattformar. Ebay Europe, ledande inom detta C2C-segment, riktar sig till 25 miljarder euro och har just firat sitt 25-årsjubileum i början av september.
° Det beräknas att försäljningen av begagnade föremål år 2025 kommer att vara 1,5 gånger större än för ”fast fashion” och kommer att utgöra 13% av den genomsnittliga garderoben. Millennials och Gen Z driver denna tillväxt, med 18-37-åringar som köper 2,5 gånger mer än andra åldersgrupper. C2C-andelen begagnade varor sjunker från 41% till 50%.