Tre tips för att maximera konverteringen under Black Friday

Årets stora shoppinghögtider – sanningens ögonblick för handeln – ligger runt hörnet. När försäljningen plötsligt skjuter i höjden är det avgörande att ta ett helhetsgrepp om allt som påverkar konvertering.

Prissättning, produktutbud, kampanjer och marknadsföring utgör nyckelpjäser i verktygslådan. Men e-handlare måste även investera i de små detaljerna som sammantaget har enorm påverkan på konverteringen, både kort- och långsiktigt.
Vi har kartlagt tre nyckelfaktorer som optimerar er konvertering inför Black Friday, fredagen
därefter och året därpå.

Erbjud lokala betalmetoder i varje marknad.
Konsumenter föredrar olika betalmetoder på olika marknader. De vanligaste metoderna är
fortsatt Visa och Mastercard, men konverteringen ökar markant när man investerar i de lokala
betalalternativ som kunderna efterfrågar. I Sverige är exempelvis Swish och olika former av Buy
Now, Pay Later (BNPL) populärt. I Norge dominerar Vipps MobilePay. Adyens data från Black
Friday-handeln 2024 visar att lokala betalmetoder genererar ett globalt genomsnittligt
transaktionsvärde som är 26 % högre än andra betalmetoder.

Samtidigt säger 58% av respondenterna i årets Retailbarometer att de skulle överge sin varukorg om de inte kan betala med sin föredragna betalmetod. Att implementera en ny betalmetod är enkelt, kostnadseffektivt och ökar konverteringen. Att inte implementera betalmetoderna som efterfrågas kan leda till förlorade intäkter helt i onödan.

Konverteringen ökar markant när man investerar i de lokala betalalternativ som kunderna efterfrågar


Minimera omdirigeringar
När det gäller den digitala kundresan är konsumenternas dom tydlig: smidighet är överordnat
allt annat. Kunder har länge attraherats av e-handeln på grund av dess smidighet. Hela 39%
säger att de föredrar att handla online över fysisk butik med hänsyn till att det går snabbare.
Samtidigt hävdar 45% att de överger en varukorg online om betalningen tar för lång tid. Vad
som gör att en betalning tar lång tid kan variera.

45% överger en varukorg om betalningen tar för lång tid



Serverproblem exempelvis är oftast svårt för dig som e-handlare att kontrollera. Vad ni däremot kan förhindra är olika steg som får köpet att kännas längre. Den stora boven här är ofta omdirigeringar. Att flytta kunden till en ny sida ökar risken för tekniska fel. Det ger kunden intrycket av ett nytt moment i köpet. Samtidigt blir kundresan mindre förknippad med ert varumärke när kunden flyttas till en extern plattform för exempelvis betalningen. Vill ni minimera risken att tappa kunden i er checkout? Låt dem stanna kvar på er domän genom hela köpet.

Lös kundens friktion innan checkout
Inom försäljning måste man sätta rätt förväntningar för att minimera besvikelser som i värsta fall kan leda till utebliven konvertering. E-handeln är inget undantag. Vissa saker vill kunden känna till så tidigt som möjligt. Ni bör exempelvis visa alla slutgiltiga kostnader så tidigt som möjligt – ingen gillar att betala mer i slutskedet av ett köp. Det är även värdefullt att tydliggöra hur er returpolicy ser ut, redan vid checkout. Som ett tredje exempel bör alla produktsidor visa lagerstatus för den produkt, färg och storlek som kunden överväger. Detta får inte dyka upp i en checkout.

Visa alla slutgiltiga kostnader så tidigt som möjligt