Vad är dropshipping?
Dropshipping är en metod för e-handel som har blivit alltmer populär under de senaste åren. Det är en flexibel och kostnadseffektiv lösning för butiker som vill sälja produkter utan att ha någon fysisk lagring av varorna. Istället för att köpa in varor i bulk och ha det i ett eget lager, skickar butiken beställningen direkt till leverantören. Leverantören skickar sedan produkten direkt till kunden, utan att du som e-handlare behöver sköta logistik för dina produkter.
Internationell framgång
Internationellt finns det många e-handelsbolag som driver sin verksamhet genom dropshipping. En framgångssaga som ofta tas upp inom dropshipping-communityt är den 28 åriga entreprenören Davie Fogarty som med sitt varumärke ‘’The Oodie’’ omsatt över 400 miljoner dollar på endast 5 år. I dagsläget bedrivs ‘’The Oodie’’ inte med metoden dropshipping, utan nu drivs e-handeln med eget lager som företaget äger.
De varumärken som till en början använder dropshipping går ofta över till traditionell e-handel efter ett tag. Företag kan använda sig av dropshipping för att validera och testa marknaden ett par månader eller år. När varumärket bevisats sig bära frukt finns det ofta utrymme för att investera i eget lager i syfte att förbättra kundupplevelsen.
Fördelar & nackdelar
Dropshipping brukar oftast relateras med långa leveranstider. En av de största nackdelarna är att butiken har mindre kontroll över leveransen och kan inte garantera en snabb leveranstid. Leverantören är ansvarig för att skicka produkten till kunden, så om det uppkommer problem med leveransen är det svårt för butiken att hjälpa till. På senare tid har det däremot tillkommit lösningar som stabiliserat och förkortat leveranstiden. En sådan lösning är att använda sig av ett agenturföretag i Kina som tar hand om leveranserna, då har man som e-handlare större kontroll över både produktkvalitét och leverans. Med agentur brukar leveranstiden snitta ungefär 10 dagar från Kina till kundens brevlåda.
En av de största fördelarna med dropshipping är att det kräver mycket låg investering jämfört med traditionell e-handel. Butiken behöver inte köpa in varor i bulk och hålla det i ett eget lager, vilket kan spara mycket pengar. Detta gör att butiken kan fokusera på att skapa en bra kundupplevelse och marknadsföra produkterna istället för att lägga tid och pengar på att hålla ett eget lager.
En annan fördel med dropshipping är möjligheten att erbjuda ett brett utbud av produkter utan att behöva ha dem i lager. Butiken kan samarbeta med flera olika leverantörer och erbjuda ett stort antal produkter till sina kunder utan att behöva investera i varulager. Då kan butiken fokusera på att hitta produkter som kunderna är intresserade av och därmed öka försäljningen.
Dropshipping ger också möjlighet att testa olika produkter och se vad som säljer bäst innan man gör en större investering. Detta kan hjälpa butiken att hitta produkter som kunderna verkligen är intresserade av och undvika att köpa in varor som inte säljer.
Ökad efterfrågan & plattformar
Intresset för dropshipping hos e-handlare har ökat otroligt under 2022 i samband med att online företagande har trendat på internet. I och med utvecklingen har det tillkommit många plattformar som förenklat dropshippandet. En av dessa är Shopify som gör det möjligt att bygga e-handelsbutiker utan större erfarenhet. Shopify är en e-handelsplattform som både stora och små företag använder sig av för att göra det möjligt att sälja sina produkter. I shopify kan du enkelt bygga din hemsida genom drag & drop vilket förenklar skapande av en hemsida. Du har även enkla integrationer och appar som gör det enkelt att ta betalt från dina kunder. I Sverige är det viktigt för konsumenterna att både kort & Klarna erbjuds som betalningsmetod.
Marknadsföring för dropshipping
Efter man byggt sin hemsida behöver man marknadsföra sina produkter. Vanliga kanaler att marknadsföra via är META (Facebook & Instagram) eller via Tiktok. Det finns även många hemsidor som lever på trafik från Pinterest, Google adwords/shopping eller SEO. När man marknadsför via META eller Tiktok placeras produkten framför kunden utan att kunden sökt på just den produkten, där kan det oftast ske mer spontana beslut vid köp. De produkter som visas för kunden grundas däremot i kundens intresse för att få en kostnadseffektiv marknadsföring. Här konkurrerar man med sina branschkollegor som också marknadsför på samma plattform, i hur mycket man kan spendera för att få in en kund på sin hemsida. När det gäller Pinterest, Google adwords/shopping eller SEO har kunden oftast sökt efter produkten du säljer, där ligger större vikt på varumärkesmedvetenhet och pris till skillnad från META & Tiktok.
I och med detta kan META och Tiktok annonsering anses passa bättre för dropshipping i tidigt stadie på grund av att man kan sätta ett högre pris, därmed buda mer mot sina konkurrenter, samt sälja en produkt utan att ha ett vidare känt varumärke.
Vanliga misstag från 2.5 år i branschen
Vägen till framgång sker sällan utan misstag, att göra felsteg är del av resan som man lär sig otroligt mycket av. Här kommer ett par misstag jag gjort så att du som läser kan undvika dessa:
1. Lägg inte för mycket tid & kapital på en produkt som inte fungerar.
Jag använder dropshipping-metoden för att identifiera & verifiera produkter som ger bra vinst utan att behöva investera i stora lager. På grund av detta försöker jag att vara väldigt systematisk i mitt testande av dessa produkter. Jag väljer sällan att fokusera för mycket på produkter som inte säljer bra den första veckan med annonsering. Det är vanligt att man börjar med produkter som man själv är finner intresse hos och därmed vill lägga all sin tid & pengar på dessa. Här försöker jag att hålla känslorna borta, genom att använda dropshipping-metodens fördel och testa många produkter för att sedan fokusera på de produkter som tidigt kan verifieras av marknadsföringen.
2. Inte spendera tid på produktutveckling & en bra kundupplevelse.
Vad som ofta glöms bort när man själv inte ser produkterna är att se till att kunderna faktiskt får rätt förväntningar och får en bra upplevelse vid leverans av produkten. Detta är A och O för att behålla dina kunder och skapa återkommande kunder. Att jobba med återkommande kunder kommer förenkla marknadsföringsprocessen och skalandet av ditt varumärke otroligt mycket. Istället för att en kund som du till exempel betalat 150kr för, kommer in på din hemsida och handlar en produkt för 300kr vid endast ett tillfälle, kan denna kund återkomma och handla 3-4 gånger per år. Det gör att ditt mätvärde för annonseringen (Return On Ad Spend) går från 2x till 8x. Då har du istället för att tvådubblat din investering på denna kund, åttadubblat den.
3. Inte maximera din försäljning på hemsidan
Ett vanligt misstag många gör är att endast fokusera på marknadsföringen och inte på vad som sker på deras hemsida. När du väl betalt för att få in en kund på din hemsida, vill du att kunden ska handla så mycket som möjligt för att maximera ditt mätvärde (Return On Ad Spend). Det gör du genom att erbjuda produkter inom samma nische för merförsäljning till den produkt du marknadsför. Detta blir extra viktigt då startfrakten du betalar med agentur ofta ligger mellan 30-40kr, resterande belopp debiteras utifrån vikt & volym på din försändelse. Om du har möjlighet att packa ner en ytterligare produkt som gärna väger lite eller tar liten plats kommer du kunna komma undan med ett högre ordervärde och samtidigt spara mer på frakten till kund.
Checklista för dig som vill testa dropshipping:
Företag – Registrera ditt företag på verksamt.se.
Leverantör – Ta kontakt med en beprövad agentur.
Shopify – Ta del av gratis provperiod + förmånligt erbjudande på Shopify.
Annonsering (META, Tiktok, Google, Pinterest)
Lär dig dropshipping, ta del av fullständiga guider & få mentorskap- Klicka här!