Growth Hacking är ett begrepp som skapades år 2010 av en man vid namn Sean Ellis. Marknadsföringsstrategin har blivit otroligt populär och används främst av större företag, men också mindre verksamheter som är i uppstartsfasen och vill lägga fokus på tillväxt. I den här texten kommer vi att titta närmare på vad Growth Hacking är, hur man använder sig av det och vad de bästa tillvägagångssätten är.

Vad menas med Growth Hacking?

Enkelt förklarat kan man säga att Growth Hacking är ett begrepp som används för att beskriva de strategier som tas fram för företag som vill fokusera på större tillväxt. Metoden är mycket uppskattad och används främst av trendiga och moderna företag som är i uppstartsfasen. Nystartade företag är i mycket stort behov av en massiv tillväxt på så kort tid som möjligt, och detta utan att behöva använda för mycket av sin budget.

Hela syftet med Growth Hacking är således att försöka få en ökad kundkrets till företaget och samtidigt spara in väldigt mycket pengar. Tittar man på många andra marknadsföringsmetoder är dessa kostsamma och garanterar inte alltid ett lyckat resultat. Med Growth Hacking attackerar man direkt de faktorer som sätter käppar i hjulet för företagets tillväxt. Om det är marknadsföringen som inte fungerar är det således den som man skapar strategier för och är det i stället produktionsprocessen fokuserar man mer på det området.

Hur börjar man att arbeta med Growth Hacking?

Att komma i gång med Growth Hacking är relativt enkelt om du har tillgång till rätt verktyg och kunskap inom Growth Hack. Det enklaste sättet att komma i gång är först genom att skapa ett erbjudande eller en produkt som du vill lansera. Här är syftet att se hur pass efterfrågad din vara är och om människor är villiga att betala. Genom denna process kan du samla in viktiga data som gör det enklare för dig att ta fram de bästa strategierna.

Att bara lansera en produkt är dock inte tillräckligt, utan här måste du också se till att uppdatera produkten/erbjudandet regelbundet. Använd dig av kund-feedback för att veta hur du ligger till och kom ihåg att fortsätta marknadsföra. Tycker du att det är svårt att lyckas på egen hand (och har en budget som tillåter) kan det vara värt att anställa en Growth Hacker som är expert inom ämnet. Det finns även bolag som jobbar med det aktivt, ett av bolagen är byrån Growth Marketing som leds av Jorge Castro, årets marknadsförare 2021.

Vad är skillnaden mellan Growth Hacking och marknadsföring?

När du har skapat en produkt eller en tjänst är marknadsföring A och O för att få ut den på marknaden och för att få folk att få upp ögonen för den, men om produkten inte är intressant för människor kommer det inte spela någon roll hur många annonser och hur mycket SEO du än använder dig av. Med Growth Hacking går du djupare in i processen för att hitta sätt att överkomma hinder och på så sätt få en ökad tillväxt. Här stannar man inte bara vid marknadsavdelningen, utan arbetar tvärfunktionellt med allt från marknad, IT, sälj och produkt- och operationsutveckling. Att ledningen är involverad är vanligt förekommande.

Vilka är de bästa strategierna för Growth Hacking?

Det finns många välkända och effektiva strategier att använda sig av och som är direkt kopplade till Growth Hacking. Här har man delat upp strategierna i tre huvudområden.

  • Produktmarknadsföring
  • Content Marketing
  • Annonsering

Vilken strategi som är bäst för ditt företag är svårt att säga och alla metoder kommer med unika egenskaper och effektivitet. Tittar man till exempel på Content Marketing är detta ett relativt billigt och bra alternativ för den som snabbt vill nå marknaden med sin produkt. Några exempel på Content Marketing genom Growth Hacking är gästbloggare, webinarier, podcasts, e-böcker, sociala media, samt användande av influenser och forum. Även SEO är förekommande.

Kan du ge exempel på lyckad Growth Hacking för e-handel?

Som tidigare nämnt är Growth Hacking en mycket användbar och populär metod hos både mindre och större företag och genom åren har man kunnat se ett flertal riktigt lyckade exemplar. Ett exempel på detta hittar vi hos Hotmail, som valt att avsluta alla sina informationsmail med ett “P.S. We love you”. Denna enkla mening gjorde snabbt att folk drevs till att signa upp för en egen mejladress på sajten, vilket i sin tur ökade tillväxten.

Dropbox är ytterligare ett ypperligt exempel på hur Growth Hacking kan få ditt företag att växa. Här valde man att erbjuda alla kunder mer lagringsutrymme om de värvade nya kunder till molntjänsten. Detta gav en tillväxt på hela 3900 % inom loppet av bara 15 månader.

Finns det några bra gratis verktyg som du rekommenderar?

Att komma i gång med Growth Hacking på egen hand kan vara knepigt, men som tur är finns det bra gratis verktyg som du kan använda dig av. Om du vill testa på Growth Hacking och få ditt företag att växa rekommenderar vi följande kostnadsfria sajter.

  • Mailchimp
  • ManyChat
  • Consumer Barometer
  • Google Analytics (kombinera med Smarta verktyg)
  • CoSchedule Headline Analyzer
  • PhantomBuster