SEO process

Vad är SEO-management? (och hur genomför du din SEO-strategi?)

I dag står organiska sökresultat för över 50 procent av all webbplatstrafik , vilket är anledningen till att alltfler företag tittar över sin sökmotoroptimering (SEO) och SEO-hantering för att öka sina intäkter och få sin verksamhet att växa.

Oavsett om du redan känner till SEO eller är nybörjare på området får du i det här inlägget den information du behöver för att antingen komma igång med din SEO-strategi eller investera i professionella SEO-tjänster.

Läs vidare för att få veta mer om grunderna inom SEO.

Vad är SEO?

SEO, även kallat sökmotoroptimering, hjälper dig att synas bättre på relevanta resultatsidor för sökningar (SERP) i sökmotorer som Google, Yahoo! och Bing. Här används flera olika strategier och metoder för att förbättra din synlighet och på så sätt öka antalet besökare på din webbsida.

Jämfört med andra digitala marknadsföringsmetoder, som exempelvis pay-per-click-annonser (PPC), ser du inte resultat av din SEO över en natt. Tvärtom kan det ta månader innan SEO ger något resultat. Dock är det ofta väl värt att vänta på det.

Vad är SEO-management?

Man kan säga att SEO-management är det sätt på vilket ditt företag eller din byrå använder sig av SEO. En del av denna SEO-hantering innebär att ditt team eller din byrå utvecklar, leder och ändrar din strategi för att maximera resultaten och uppnå målen för din marknadsföring, försäljning och affärsverksamhet.

När du väljer att samarbeta med en byrå kan ditt företag teckna avtal med en specialiserad byrå, t.ex. ett lokalt SEO-företag eller en byrå för digital marknadsföring med komplett service.

Eftersom marknadsföringsavdelningar ofta har flera olika ansvarsområden och ofta inte har någon bakgrund inom SEO är det vanligt att företag tar hjälp av professionella SEO-tjänster. En nyligen genomförd studie visade till exempel att 55 procent av alla företag arbetar tillsammans med en SEO-byrå.

Oavsett om ditt företag tar hjälp av en byrå eller hanterar strategin internt inom företaget är det viktigt att du förstår vad det innebär att jobba med SEO. När du gör det kan du lättare bygga en grund för en konkurrenskraftig SEO-strategi som verkligen kan generera intäkter till ditt företag.

4 steg till en framgångsrik SEO

Om du vill lyckas med din SEO-strategi måste du också sköta din SEO på rätt sätt. Även om du tar hjälp av en erfaren SEO-byrå, som exempelvis Buzzlemedia, är det alltid bra att förstå hur SEO fungerar.

De fyra stegen om du vill lyckas med din SEO är följande:

Granska din målgrupp

Företag som lyckas bra med sin SEO har djupgående kännedom om sin målgrupp. De har gjort research och vet vad deras målgrupp vill ha från deras företag, produkt eller tjänst. Dessa företag är också medvetna om de vanligaste frågorna och problemen som deras målgrupp har.

Om du vill lyckas med din SEO behöver du alltså ha ingående kännedom om din målgrupp.

Ägna lite tid på att undersöka din målgrupp och besvara följande frågor:

  • Vilka problem löser min produkt eller tjänst för användarna?
  • Vilka problem upplever min målgrupp med andra leverantörer?
  • Vilka demografiska egenskaper utmärker min målgrupp?
  • Vart vänder sig min målgrupp med problem och frågor?

Även om du skapat marknadsförings-personas för din målgrupp kan det vara klokt att titta över din tidigare research. Konsumenter förändras med tiden. Om du använder föråldrade personas finns det risk att din SEO-strategi misslyckas – något  som varken gagnar dig eller ditt företag.

När du är klar med researchen kring din målgrupp är det dags för nästa steg mot förverkligandet av din plan.

Analysera dina konkurrenter

En analys av dina konkurrenter kan vara otroligt givande och ge dig massor med information, och därför är också detta ett viktigt inslag i ditt SEO-arbete. Oavsett om du anlitar hjälp från en SEO-byrå eller sköter arbetet själv bör du ha med konkurrent-analys i din plan.

När du analyserar dina konkurrenter bör du granska följande konkurrenttyper:

Direkta konkurrenter: Detta är företag som du konkurrerar med både offline och online. Troligen har du redan en lista över direkta konkurrenter som du kan jämföra med. Det du vill se på nu är hur väl de syns på nätet och vilken SEO-strategi de har.

Indirekta konkurrenter: Detta är företag som du konkurrerar med i sökresultaten. Till exempel kan två elektronikbutiker konkurrera om sökordet “begagnade iPads“, även om de tillverkar helt olika produkter.

Som en del av din konkurrent-analys bör du ta reda på vilken SEO-strategi företaget använder sig av. Ibland upptäcker du att en direkt konkurrent inte har någon särskild strategi för sin SEO. Då kan indirekta konkurrenter underlätta, eftersom de flesta har SEO att tacka för sin höga placering i sökresultaten.

Du kan förstå mer om ett företags SEO-strategi genom att titta närmare på följande:

  • Backlink-profilen
  • Domänens ålder
  • Metoder för optimering
  • Trafikvärde
  • Riktade sökord

Många företag kan tycka att just det här steget är svårt.

Om du är nybörjare inom SEO ställs du inför flera aspekter av teknisk SEO, och det är då som expertkunskaper från en SEO-byrå kan vara användbart.

Optimering av din webbsida

När du undersökt din målgrupp och dina främsta konkurrenter är det dags att börja sökoptimera din webbplats. Det här kan ta tid, så ta dig an uppgiften med realistiska avstämningspunkter och mål.

Om du till exempel har 25 sidor på din webbplats kan du antagligen inte optimera alla de här sidorna på bara en månad. Du har mer ansvar att axla. Dock finns det de företag som löser detta genom att ta hjälp av någon som skriver SEO-texter för hemsidor.

Dock måste du vara medveten om att resultaten av de här texterna tar tid. Att publicera ditt optimerade innehåll tidigare kan emellertid hjälpa dig att få snabbare resultat.

Om du väljer att själv sköta optimeringen bör du tänka på att använda ditt sökord på lite olika ställen:

  • Titeltagg: En titeltagg syns i sökresultaten. Detta är titeln på din sida och finns för att dra till sig uppmärksamheten från läsaren så att han eller hon klickar sig vidare till din sida. I titeltaggen bör även ditt riktade sökord ingå.
  • Metabeskrivning: Även metabeskrivningen visas i sökresultaten. Detta är en beskrivning av din sida och den kompletterar titeln för att få användarna att gå till din webbplats. På samma sätt som med som din titeltagg bör också din metabeskrivning innehålla riktade och likartade sökord.
  • Rubriker: Rubrikerna syns på din sida och delar in innehållet i olika delar. För bästa resultat bör dina sökord ingå i rubrikerna. I vissa fall kan du dock låta bli att ha dem där för att få texten mer läsbar.
  • Bilder: Du bör alltid ha med bilder på din sida som är användbara för dina besökare. Bilder kan förbättra läsbarheten på sidan och få läsaren att lättare förstå komplexa ämnen. Bildens filnamn och alt-text bör innehålla ditt sökord om det fungerar bra i sammanhanget.
  • Innehåll: Innehållet på din sida ger läsarna det de letar efter, oavsett om det handlar om produktfrågor eller översikter av tjänster. Det är viktigt att du infogar dina sökord på ett naturligt sätt i dina texter så att de blir lätta att läsa.

När du optimerar ditt innehåll är det viktigt att du följer de bästa SEO-metoderna. Det innebär till exempel att du undviker att stapla massor med sökord och andra black hat-metoder som kan stoppa ditt företag från att rankas överst i sökresultaten.

Månatlig rapport

Precis som andra digitala marknadsföringsstrategier använder sig också SEO av information. Med hjälp av uppgifter från din webbplats kan du mäta hur väl din SEO-strategi fungerar. Dessutom kan du upptäcka sådant du behöver förbättra och även fatta beslut inför kommande steg med hjälp av de aktuella uppgifterna.

När du samarbetar med en SEO-byrå får du månatliga rapporter från din personliga account manager. I vissa fall kanske du vill följa din SEO-strategi varje vecka.

Även om du bestämmer dig för att själv ta dig an din SEO bör du upprätta ett regelbundet schema för att övervaka och mäta hur väl din strategi fungerar. Standard inom branschen brukar vara varje vecka eller månad, vilket är skälet till att många företag följer ett sådant schema.

Som en del av din månadsrapportering bör du undersöka ökningen inom följande områden:

  • Organisk trafik
  • Placering i sökresultaten
  • Bakåtlänkar
  • Konverteringar

Du kan använda verktyg som Google Analytics, Google Search Console och Ahrefs för att följa dina framsteg.

Beroende på vilken verksamhet du har kan det ibland vara svårt att se de samlade resultaten av din SEO-strategi.

Oavsett hur du tar dig an rapporteringen, om du tar hjälp av expertisen hos en byrå eller ger det i uppdrag till ditt interna team, så kom ihåg att göra rapporteringen till en del av ditt SEO-arbete. Med hjälp av denna kan du få information om och förbättra din strategi samtidigt som du kan visa företagets beslutsfattare hur värdefull den är.