Headless e-handel – vad är det och varför är det bra?

Ett begrepp som börjar sprida sig i e-handelskretsar är Headless e-handel. Det är något jag själv talar mig varm för och tror mycket på i framtiden, men som jag förstått att en del har svårt att förstå. Jag tänkte därför skriva lite om vad det egentligen är och vilka fördelar som finns med det hela.

 

Headless är från början ett engelskt begrepp som nu har spridit sig till oss här i Sverige. Det betyder kort och gott att man separerar själva e-handelsmotorn, e-handelslogiken, e-handelssystemet, eller vad man nu väljer att kalla det, från frontenden alltså själva designen eller framsidan av webbutiken. På så sätt skiljer man helt på e-handelns affärsprocesser och visningen ut mot kund. Saker som att skapa kampanjer, skapa merförsäljningsaktiviteter av olika slag, kategorisera produkter, sätta upp fraktregler mm, dvs allt sådant som är specifikt för handeln, görs i själva e-handelssystemet, medan visningen ut mot kund och själva designen sköts helt och hållet av valfritt CMS.I och med att logik och visning är helt fria från varandra kan man alltså även säga att det här är ett frikopplat e-handelssystem, eftersom logiken är frikopplad från visningen.

 

För att detta ska fungera är en headlesslösning alltid byggd på moderna APIer som gör att du kan koppla på alla möjliga typer av system, tjänster och pugins. Det är alltså inte bara frontenden eller CMS system du kan välja att koppla på, du kan även ha olika specialisterade söktjänster, affärssytem, Pimsystem, lagersystem, m.m. beroende på vilka behov just din ehandel har.

 

Det här är absolut inget nytt även om det låter så. Många av de större aktörerna har jobbat så här under en längre tid i varierande grad. Det som är nytt är däremot att nu finns det även möjlighet för mindre och medelstora handlare att jobba på samma sätt i och med att fler plattformar även för mindre handlare börjar fundera på liknande lösningar. Kodmyran AB som jag grundat är den första leverantören att erbjuda en e-handelsplattform för mindre handlare som är en headless lösning.

 

Ok kanske många tänker nu, jag förstår konceptet och vad headless är för något men varför ska jag jobba på samma sätt som de större handlarna? Behövs de verkligen? Vad är fördelarna egentligen?

 

Jag skulle vilja säga så här. Nej är du en liten e-handlare som omsätter säg upp till 5-10 miljoner och bara säljer i en enda kanal och inte växer speciellt mycket. Då finns ingen jätteanledning för dig att börja fundera över att använda dig av en headless plattform. Men för dig som säljer i flera olika kanaler, olika länder, och dig som vill kunna erbjuda dina kunder den allra bästa köpupplevelsen. För dig som vill kunna styra designen in i minsta detalj, dig som kanske bara vill skapa en kampanjsida för en enda produkt, eller du som inte vill bli beroende av en leverantör och inte känna dig instängd i ett system när du växer. Du ska definitivt titta på en headlesslösning.

 

Vad är då fördelarna med en headlesslösning? Att den är flexibel, anpassningsbar och att man aldrig är inlåst skulle jag vilja säga.

 

  • Du kan jobba mycket snabbare i frontenden på det här sättet. Många vill kunna lägga ut nyheter och uppdatera sin sajt i frontenden varje dag, och det är betydligt enklare när du inte är låst av att systemen bakom också behöver uppdateras. Det går snabbare helt enkelt.

 

  • Du kan välja det bästa för din verksamhet av olika system och koppla dem mot din headlesslösning, du kan själv välja söktjänster, tjänster för retargeting, betalning, frakt, pimsystem, affärsystem, kopplingar till försäljningskanaler som Fyndiq, amazon, Tradera, Ebay mm. Du har helt enkelt möjligheten att sätta ihop en best-of-breed lösning av tredjepartsleverantörer. Det finns en anledning till att trenden går mot att använda ”specialistaktörer” på respektive del. Man blir helt enkelt mer konkurrenskraftig om man använder den bästa sökmotorn istället för den inbyggda, eller det bästa betalningssystemet istället för något eget. Med en Headlesslösning kan du enkelt välja det bästa av allt för dina behov. Och det bästa av allt är, att om du inte är nöjd med det du valt kan du enkelt byta ut det delsystemet utan att behöva byta hela din systemlösning.

 

  • Du kan själv välja vilket CMS du vill använda och hur din frontend ska se ut, och du blir inte lika låst i ett CMS och till ett utseende på frontenden som med en vanlig plattform. Är du inte nöjd går det enkelt att bara byta, utan att behöva byta ut hela e-handelsplattformen. Du kan fortfarande arbeta som du är van, och du behöver aldrig tänka på migrering av data och kunduppgifter vid ett byte av CMS, det är bara att byta.

 

  • Du kan byta designbyrå och utvecklare utan problematik för din frontend, eftersom alla kärnprocesser finns i headless-ehandelsplattformen. Du blir inte inlåst utan du kan välja den byrå eller utvecklare du vill jobba med och som skapar den bästa kundupplevelsen för dina kunder.

 

  • En stor fördel med headless-plattformar är verkligen flexibiliteten, du är aldrig inlåst på något sätt som i traditionella plattformar

 

  • Det är ett sätt att ”flytta upp” affärsprocesser i e-handelsplattformen istället för i affärssystemet. Ofta är affärssystemen extremt segjobbade och inte anpassade för ehandel och många är svåra att skapa flexibilitet i. Genom att ”flytta” vissa affärsprocesser, t.ex. logik kring många processer, administrationssgränssnitt, uträkningar m.m, skapar man ofta bättre möjligheter till att arbeta på ett sätt som passar e-handel

 

  • En headlesslösning är oerhört anpassningsbar och självklart kan du skapa egen funktionalitet som du har behov av genom att skapa egna moduler till den. Det ger dig möjligheten att anpassa lösningen helt efter verksamhetens behov och att skapa nya funktioner helt efter dina önskemål

 

  • Eftersom fronten är skild från e-handelsplattformen så påverkas du mindre av framtida uppgraderingar av gränssnittet i jämförelse med en traditionell plattform

 

  • Ett Headlesssystem uppgraderas och vidarutvecklas kontinuerligt till alla användares fördel precis som en låst plattform. Du får alltså fördelen med att systemet uppdateras och vidareutvecklas samtidigt som du kan förändra oerhört mycket själv.

 

 

Ja det var lite om Headless e-handel och vad det finns för fördelar med konceptet. Nu vet du varför du ska fundera över om det är något för dig. Hoppas att några frågetecken rätats ut