Under Nordic E-commerce Awards i maj valdes e-butiken Scandinavian Photo till årets e-handlare.
Årets e-handlare delades ut till Scandinavian Photo i Bankeryd. Motiveringen löd bland annat: ”Scandinavian Photo har under flera år varit en föregångare inom sin bransch. De erbjuder kunderna en helhetslösning som är fullt integrerat mellan webb, katalog och butiker”.
Niklas Larsson, är e-handelschef på Scandinavian Photo. Han bästa tips på hur man får återkommande kunder är dela med sig av sin kunskap och se till att rätta misstagen man gör på bästa sätt.
– Det viktigaste av allt är att tro på det man säljer och framförallt veta vad man säljer och till vem, säger han.
Hur ska man lyckas med Facebook som webbutiksägare?
– Det är viktigt att ge besökarna något av värde, inte en sak eller en pryl, i vårt fall handlar det som kunskap som är något vi gärna delar med oss av. Men här har man också en chans att ge företaget en mänsklig ”röst”, inte ett stelt skrivftspråk utan ett talspråk som gör att våra följare ”hör” att vi är ett företag som består av människor.
Vad tror du är vanliga misstag som e-handlare gör?
– Tro att man kommer ta över världen, inte vara ödmjuk och att man ser e-handel som en branch inte en säljkanal.
Fakta om Niklas:
Är: E-handelschef på Scandinavian Photo
Senaste inköp på nätet: Golfbollar (outofbounds.se)
Dyraste inköp på nätet: Torktumlare
Favoritwebbutik (förutom Scandinavian Photo): Egentligen tycker jag sajten kunde vara mycket bättre men Adlibris.se är den sajt jag handlat flest gånger på
Fakta om Scandinavian Photo:
Scandinavian Photo har en lång tradition av distanshandel inom fotoprodukter och med närmare 350 000 kunder är man idag Skandinaviens största enskilda återförsäljare inom sitt område. Företagets mål är att erbjuda ett brett sortiment av produkter från välkända varumärken som: Nikon, Canon, Sony, Fujifilm, Epson, Pentax osv. Scandinavian Photos fokus är bra priser, en mycket stor portion kunskap och en hög servicegrad.