På senare år har e-handeln fullkomligt exploderat, vilket bland annat lett till att fler fysiska butiker fått lägga ned på grund av den hårda konkurrensen. Framför allt är det mindre specialbutiker som fått bomma igen.
E-handelsmarknaden har blivit allt viktigare, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Men i takt med att e-handlarna blir fler och fler ökar även konkurrensen på nätet. Konkurrensen kan idag ske inom flera dimensioner, alltifrån produkter till leveransvillkor och pris.
I den hårda konkurrensen ställs tuffare krav på e-handlarna som vill fortsätta att locka till sig nya kunder och få verksamheten att växa. Men för att kunna fortsätta växa måste du som e-handlare synas, och det gör du genom ett bra SEO-arbete.
SEO, eller sökmotoroptimering som det heter, är ett samlingsnamn för de metoder som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt i sökmotorernas organiska sökresultat. De allra flesta arbetar för att synas på Google som är världens största sökmotor.
Har du aldrig hört talas om SEO eller är relativt ny inom SEO sitter du kanske och tänker att det är alldeles för svårt och komplicerat och inte värt mödan. Men faktum är att SEO inte alls behöver vara särskilt svårt – åtminstone inte grunderna.
Men med bara grundläggande förståelse kan jag väl inte ranka?
Fel. Du kommer riktigt långt på att bara ha koll på grunderna. De allra flesta som driver en webbsida har bara grundläggande SEO-kunskaper. Du behöver oftast inte mer kunskap än så för att lyckas.
Så hur gör man egentligen för att synas på Google? Det finns en mängd olika metoder och tekniker att använda sig av. Alltifrån tekniska justeringar till bra innehåll kan påverka din ranking på Google.
Nedan tänkte jag presentera några grundläggande principer du som är ny inom SEO-världen bör förhålla dig till för att få din sida att lyfta. Dessa principer förhåller sig även Speqta Låneguiden vilket har resulterat i att flera av deras viktigaste sidor rankar högt och drar trafik till sajten. Förhoppningsvis kan dessa tips även få din verksamhet att blomstra.
4 tips på hur du som e-handlare kan optimera din webbsida
1.Bygg upp en tydlig sajtstruktur
När du bygger upp en tydlig sajtstruktur använder du dig i huvudsak av två olika typer av sidor: pillar pages och cluster pages.
En pillar page är en övergripande sida som täcker alla aspekter av ett ämne men lämnar plats åt mer djupgående information. En pillar page är de sidor där du som e-handlare faktiskt tjänar pengar. En sådan sida skulle exempelvis kunna bestå av en specifik produkt du säljer eller en listning av flera produkter. Säljer du sportutrustning skulle en pillar page kunna vara en sida om skidor du säljer.
Cluster pages är i stället med djupgående information om ett ämne du berör i din pillar page. Om vi stannar kvar vid skidspåret skulle en cluster page alltså kunna vara en djupgående artikel om olika bindningar som passar till den skidan du skriver om i din pillar page. Det skulle även kunna vara en recension om den produkt du säljer.
Med internlänkar länkar du sedan ihop din pillar page med dina cluster pages, på så sätt visar du att sidorna är relaterade till varandra och du ger besökaren en möjlighet att inhämta mer information om han eller hon vill det.
Så på vilket sätt är pillar pages och cluster pages bra ur SEO-synpunkt? Jo, genom att bygga upp en tydlig sajtstruktur gör du sidan lättnavigerad och användarvänlig vilket Google uppskattar. Dessutom visar du Google, och andra sökmotorer för den delen, vilka sidor som hör ihop och vilka som är viktigast i din verksamhet.
Har du en pillar page om skidor och flera cluster pages om exempelvis bindningar och recensioner kommer din pillar page få flest länkar till sig. Detta eftersom alla cluster pages länkar upp till den sidan medan dina cluster pages bara får varsin länk från din pillar page. På så vis ser sökmotorerna vilken sida som är viktigast i din verksamhet, det vill säga den sidan du tjänar pengar på.
Notera: Exemplet ovan är väldigt förenklat. Alla sidor kan ha flera länkar till sig, men i slutändan kommer dina pillar pages ha fler länkar till sig än dina cluster pages.
2. Gör omfattande sökordsanalys och konkurrensanalys
För att du ska synas på nätet måste du veta vad användarna söker på relaterat till din verksamhet. Det tar du reda på genom att göra en sökordsanalys och konkurrensanalys. Två verktyg jag rekommenderar för sökordsanalysen är Ahrefs och Keywordtool.
Så hur gör man en bra sökordsanalys? Du fyller i det sökordet du vill ranka på i något av verktygen jag angav ovan. Om du säljer slalomskidor är det troligtvis ett sökord du vill ranka på.
När du fyllt i det får du fram en mängd användbar information, däribland hur hög sökvolymen och trafiken är på det aktuella sökordet du vill ranka på. Du får även fram relaterade ord och fraser användarna söker efter. Detta ger ger dig en indikation på vad din sida bör innehålla för typ av information.
Konkurrensanalysen gör du direkt i sökmotorn, vanligtvis Google. Skriv in ditt sökord och se vilka sidor som rankar på förstasidan i dagsläget. De konkurrenter som rankar högst upp i sökresultatet gör uppenbarligen någonting bra. Se till att utnyttja det genom att ta inspiration från alla toppresultat.
3. Skriv bra innehåll
Med hjälp av din sökordsanalys och konkurrensanalys vet du vilken typ av information användaren är ute efter och du kan skapa bra innehåll utifrån det. Precis som du bygger upp en tydlig sajtstruktur med pillar pages och cluster pages vill du bygga upp tydliga och strukturerad sidor på din sajt.
En viktig del i det är att använda sig av H1:or, H2:or och H3:or. H1:or som är sidans titel förekommer en gång per sida och ska alltid innehålla det sökord du vill ranka på. Därefter är det dock bra att dela upp texten med underrubriker i form av H2:or och H3:or, där H3:or är en fördjupning av den föregående H2:an. Med dessa underrubriker gör du sidan mer användarvänlig och lättnavigerad för både användaren och Google vilket är positivt ur SEO-synpunkt. Även i dina H2:or och H3:or är det viktigt att använda sökordet du vill ranka på.
En bra sida kännetecknas även av mycket, men relevant, innehåll. Google tycker om innehåll som besvarar läsarnas frågor. Så om du kan bidra med något som konkurrenterna inte gör har du mycket vunnet på det.
Långa textstycken kan bli tunga att läsa även om du använder dig av underrubriker. Ett tips är därför att använda sig av punktlistor för att ge sidan lite mer luft. Det är dessutom lättare att ta till sig information som presenteras i en punktlista än direkt i löptexten.
Värt att tänka på är även att bra innehåll inte bara innefattar text. Alltifrån text till grafiska lösningar, tabeller och liknande kan skapa mervärde för besökaren. Vilket typ av innehåll du som e-handlare behöver beror helt på vilken bransch du arbetar inom och vad du vill ranka på. Återigen, se hur konkurrenterna gör och gör likadant fast bättre.
4. Interna och externa länkar
En viktig aspekt i sökmotoroptimering är länkar. Med länkar innefattas både interna och externa länkar.
Interna länkar är länkar mellan olika sidor på din webbsida, exempelvis mellan dina pillar pages och cluster pages. Dessa bidrar till en bra sajtstruktur och lyfter fram vilka sidor som är viktigast på din sajt. Dessutom ger du användaren möjlighet att fördjupa sig i ett ämne.
Externa länkar är i stället länkar som pekar ut från din sajt mot en annan domän. Även med externa länkar kan du ge användaren en möjlighet att fördjupa sig inom ett särskilt ämne. Länkar ger helt enkelt värde till användaren. Värt att tänka på när du länkar ut till andra domäner är att bara göra det till bra och trovärdiga källor. Länkar till spammiga sajter kan istället ha negativ påverkan på din egen sajt.
Precis som du själv länkar ut till externa sajter vill du få inlänkar till din sajt. På så vis ser Google att du har en bra sajt och det hjälper dig att ranka bättre. Det bästa sättet att få inlänkar är därför att skapa en bra webbplats som användarna tycker om.