Det är viktigt att e-handlare verkligen förstår nyttan med att attrahera besökare till sin sajt; det spelar ingen roll om det som säljs är elektronik, skor eller allt där emellan – besökarna är a och o. Och det som gör skillnad mellan en e-handel och en annan är hur mycket värde och nytta som levereras till kunden.
Det gäller i alla stegen i köpresan. Det är här man bör skilja sig ifrån sina konkurrenter och verkligen sticka ut. Ska en e-handel tävla mot t.ex. Amazon, ja då gäller det att satsa på content marketing, leadsgenerering och nurturing-tekniker i en väl utformad inbound marketing strategi. En e-handel kan genom inbound marketing skapa långa relationer med sina kunder, öka deras kundnöjdhet och få fler återkommande kunder.
Så, varför ska en e-handel satsa på inbound marketing?
Vi vet att e-handeln är en väldigt konkurrensutsatt bransch. Att nå nya besökare, att få dessa att konvertera och att slå konkurrenterna, då behövs en klar och tydlig inbound marketing strategi. Den strategin ska hjälpa en e-handel att nå ut med personligt utformat content som slår an hos potentiella kunder. Upplevelsen att handla online måste vara bra så att det blir lättare för besökare att faktiskt handla ifrån en e-handel än att göra det ute på stan där de kan få exceptionell och trevlig service av en butiksanställd.
Inbound marketingstrategi för e-handlare
Låt oss titta på några inbound marketing strategier och se hur de kan förbättra er försäljning
Sökmotoroptimering (SEO)
Det första steget är relativt självklart, men många e-handlare kan helt enkelt inte tekniken bakom sökmotoroptimering. När potentiella kunder söker i en sökmotor så bör de hitta er e-handel vid vilken tidpunkt på dygnet som helst. SEO handlar om hjälper till med detta, och e-handel bör alltså både identifiera nyckelord och fraser som det söks på och förbättra produktsidor och beskrivningar; detta så att webbshoppen får ett ökat flöde av kvalificerad trafik. SEO är extra viktigt i och med att kunderna ofta är redo att handla ifrån en e-handel när de väl söker på t. ex. Google efter produkter. Här kan det vara bra att anlita en dedikerad SEO och Inbound Marketing byrå.
SEM (PPC-annonsering)
Om er e-handel rankar i sökresultaten så kan man lätt tro att det räcker och att man inte bör satsa på t. ex. Google Ads. Det kan stämma såvida er e-handel är i en väldigt nischad bransch och ni får extremt mycket trafik organiskt. Oavsett, så kan man med PPC- annonsering verkligen synas högt upp i resultaten och bygga specifika annonser till specifika landningssidor.
Retargeting
Retargeting handlar om att e-handlare använder webbplatsbeteende och data för att nå ut i kampanjer mot dem som t.ex. har lämnat produkter i sin varukorg utan att ha checkat ut. Kunder kan glömma – en enkel påminnelse kan få produkten såld.
Content marketing
Kvalitativt content är det som gäller 2020. Det är det som fungerar bäst för att ranka upp er e-handel, så stirra er inte blinda på enbart sökord. Ert content ska leverera värde, få kunderna hjälpta så att de i framtiden kan komma att bli återkommande kunder.
En bra början är att ha en blogg och dela content om era produkter. Det behöver inte bara handla om ren text. Inforgraphics, nedladdningsbara guider är även bra exempel på nyttigt content för era potentiella kunder. Videos kan vara väldigt användbara om ni vill visa upp era produkter, demonstrera hur de fungerar och att samla in frågor från tittare kan vara uppslag till både bättre kundservice, och till nytt content.
Email marketing
E-postmarknadsföring är ett ypperligt sätt att dela uppdateringar med tidigare och potentiella kunder. En-handel kan uppmuntra besökare att börja prenumerera på mejl i utcheckningsprocessen men även på andra sidor på sajten. E-handeln kan på så sätt få feedback, skicka ut erbjudanden och få deltagare till tävlingar. Så, e-postmarknadsföring är en mycket bra taktik för att skapa, behålla och utöka kontakten med kunder som är intresserade av era produkter eller tjänster.
Social Media
Här ges en fin möjlighet för e-handlare att verkligen driva kvalitativa besökare till sina webbshoppar. Man kan då optimera sin sajt för social sharing med knappar till t.ex. Facebook på sina produktsidor. Detta så att kunder kan dela med sig av prdukter de köpt till vänner och familj via social media.
Hur stödjer inbound marketing e-handelswebbplatser?
För att driva kvalificerad trafik till en webbshopp och på så sätt öka försäljningen – då är inbound marketing verkligen till hjälp. Ett plus är att inbound marketing även kan förbättra varumärket och hjälpa e-handlare att ses som en ledande aktör inom de produkterna och tjänsterna de tillhandhåller. Och detta gör att potentiella kunde får större förtroende för ert varumärke och då vågar handla hos er. Ju bättre rykte, desto fler kunder. Och med nöjda och återkommande kunder; då kan man på sikt börja bygga en lojal bas av ambassadörer för sitt varumärke.