Sarah Stenquists – 10 förutsägelser för e-handeln i Norden under 2022

Sarah Stenquist är Nordenchef för online marketing automation-företaget Channable. Sarah har arbetat med e-handel på ledande positioner i så skilda marknader som Singapore, Australien och Spanien. Hon har mycket synpunkter på trender inom e-handelns marknadsföring men också på e-handelns möjligheter och utvecklingen av marknadsföringen på området.

Detta är hennes förutsägelser för e-handeln i Norden under 2022:

1. Live Shopping

Alltså att mer eller mindre kända influensers presenterar produkter i direktsändning som det är möjligt att både kommentera och handla direkt. Det finns redan i Sverige men förväntas öka rejält. I Kina har det pågått ett tag men det har långsamt blivit populärt även i Europa och USA

2. Köp nu, betala senare

Har funnits ett tag, men det tros bli ännu större i Europa och även USA. Mina amerikanska kollegor säger att det verkligen håller på att bli ett buzzword. Amerikaner verkar älska sina skulder. En amerikan från Nets som jag talat med påpekade att Klarna var riktigt starka på detta. Här i Amsterdam ser jag stora kampanjer på spårvagnarna som säger ”Betala senare”.

3. Social försäljning

Har också funnits ett tag, men med plattformar som Facebook, Instagram, TikTok, Pinterest där alla levererar relevanta sociala handelsupplevelser tror jag att detta också kommer att växa. Det är en bra idé att diversifiera de sociala kanalerna för att nå fler i din ”målgrupp”.

4. Tillväxt bland de mindre marknadsplatserna

Jag har redan upplevt det på DACH-marknaden (Tyskland, Österrike, Schweiz), men det kan även vara relevant för Norden. I Tyskland är Amazon en stor aktör. Men trenden mot mindre handelsplatser tilltar dock som exempelvis Afound och Area Gourmet.

5. Personalisering

Konsumenter vill ha hjälp med att snabbt hitta rätt produkter, i synnerhet när urvalet är stort. Detta i kombination med rekommendationer från andra konsumenter kan öka konverteringen med upp till 20 procent.

6. Hållbart emballage

Kundupplevelsen upphör inte med att kunden har klickat på ”köpknappen”. Med miljöanpassat och gärna lite särskiljande emballage bygger du vidare på ditt varumärke.

7. Fler engångsköpare

Med pandemin flyttade många traditionella butiker online, vilket ökade konkurrensen avsevärt. Det har i sin tur lett till fler engångsköp vilket kommer att ställa högre krav på att bygga kundlojalitet.

8. Grön konsumentaktivism

Under ganska lång tid har näringsinformation lyfts fram på många restaurangmenyer och take-aways. Nu börjar det komma information om koldioxidavtrycket en vara gjort under tillverkningen.  Återvinning och förnybara energikällor blir viktigare. Detta kommer också att spegla hur man shoppar. Investerare rankar bolag efter ESG vilket är ett sätt för finansmarknaden att beskriva företags arbete med miljö-, sociala och bolagsstyrningsfrågor.

9. Augmented reality

Visualisera produkterna i sitt sammanhang innan köpet. Med augmented reality kan du se i din telefon eller dator en live video där produkterna är placerade exempelvis i ditt hem.

10. Mer konkurrens

Allt eftersom antalet handelsplatser online ökar så ökar också efterfrågan på populära sökbegrepp. Räkna med att dessa kommer att öka i pris.