Nischade marknadsplateer Stadium Connect

Nischade marknadsplatser i Sverige

CDON och Fyndiq och förstås även Amazon.se erbjuder dig som e-handlare möjligheten att nå många köpberedda kunder i Sverige – utan att du själv måste köpa eller driva trafik. Men det finns fler marknadsplatser i Sverige där du som e-handlare kan sälja dina produkter.

Säljer du egna varumärken och egna produkter kan dock de mer nischade och ännu lite okända marknadsplatserna också vara av intresse: visste du till exempel att Stadium och Åhléns driver egna marknadsplatser där du kan sälja dina produkter – förutsatt att du blir godkänd som säljare där?

På dessa marknadsplatser måste produkterna vara relevanta och det kommer endast vara du som säljer produkter från ditt varumärke (på till exempel Amazon kan många företag och externa säljare erbjuda samma produkt vilket driver ner priset, då alla vill sälja och ett lägre pris är det som snabbast driver mer försäljning).

Kurerade marknadsplatser

Denna typ av marknadsplatser kallas även nischade eller kurerade marknadsplatser, då de har ett tydligt fokus och en tydlig målgrupp – till skillnad från Amazon, CDON och Fyndiq där produkter i väldigt många kategorier kan säljas.

Kurerat är ett vanligt ord i e-handelssammanhang och betyder utvalt, helt enkelt att någon valt ut ett sortiment som sedan kunderna kan välja bland. Ett exempel är den framgångsrika svenska e-handlaren Care of Carl som har ett kurerat sortiment av kläder, skor och accessoarer för män. Så här beskriver de själva sin butik: Care of Carl erbjuder The Classics of Tomorrow – ett kurerat urval av premium- och lyxvarumärken, lika aktuella idag som imorgon.

Även de nischade marknadsplatserna har ofta ett eget namn, något skilt från det företag som driver marknadsplatsen, och Stadium kallar sin Stadium Connect, som presenteras som: Vill ni få ökad synlighet och bättre nå den aktiva kunden som älskar sport och sportmode?

Nischad marknadsplats inom mode

Ett annat välkänt exempel är Zalando som har en nischad marknadsplats inom mode (framför allt kläder och skor). De kallar sitt marknadsplatserbjudande för Zalando Partner Program.

Utöver Stadium Connect och Zalando finns det som sagt många andra exempel som Decathlon (”Decathlon Marketplace”), Elgiganten och Åhléns.

Gemensamt för många av dessa är också att de använder samma tekniska plattform från Mirakl (franskt IT-bolag med en populär plattform för att driva marknadsplats med tredjepartssäljare).

Driva egen marknadsplats

Vad finns det då för fördelar för bolag och stora e-handlare som Stadium. Zalando, Decathlon, Elgiganten och Åhléns att starta en egen marknadsplats och blanda sitt eget sortiment med produkter från externa säljare?

Jo, det finns åtminstone fyra tydliga fördelar för dessa företag: 

  1. Erbjuda ett större sortiment till slutkund – helt enkelt en möjlighet att erbjuda ett bredare och fylligare sortiment.
  2. En möjlighet att prova på nya produkter online som – om de säljer bra – sedan även kan fylla hyllorna i de fysiska butikerna (ett datadrivet sätt att utveckla butikssortimentet).
  3. Ett närmare samarbete med externa varumärken där det blir lättare att ta in hela sortimentet från en tillverkare och erbjuda det online, även produkter som inte säljer lika frekvent eller kringprodukter som reservdelar som det kan vara svårt (och olönsamt) att hålla i lager.
  4. Ökad lönsamhet genom att tjäna pengar på trafiken – de som besöker din butik online kanske söker efter något du inte tillhandahåller idag, men genom att släppa in externa säljare på samma plattform kan du driva försäljning av produkter du inte har för leverans i ditt eget sortiment idag.

Det finns naturligtvis en hel del utmaningar också och till att börja med är det inte många svenska e-handlare som har en tillräckligt stark position och tillräckligt med trafik till sin webbplats för att det ska vara relevant att fundera kring möjligheten att starta en egen marknadsplats.

Just nu: specialpris på boken ”E-handel för alla” för dig som besöker Ehandelstips.se – endast 199 kronor inkl frakt (100 kr rabatt)

Andra utmaningar är att driva en teknisk plattform med den kompetens och de kostnader det innebär och slutligen att hålla ihop leveransen och leveransupplevelsen.

Mer om nischade marknadsplatser

Hela denna artikel är en del av en distanskurs i e-handel från Nordic Tech Institute. Kursen innehåller mer fördjupande innehåll om marknadsplatser, men även allt från att starta och utveckla din e-handel till delar om hur du kan optimera ditt lager och din logistik och hur du aktivt kan driva trafik och försäljning till din e-handel – för att få den att växa.

Läs mer om kursen i e-handel här och boka din plats på kursen i e-handel här

Här kan du även läsa mer om datadriven utveckling av sortimentet på nischade marknadsplatser där Tommy Resin, Head of Digital Business på Stadium och ansvarig för marknadsplatsen Stadium Connect, intervjuas och delar med sig av sina erfarenheter av att driva marknadsplats i ett poddavsnitt av podden E-handelstrender.

En annan närliggande möjlighet till att starta en kurerad marknadsplats är att börja erbjuda Retail Media-annonsering på din sida.