Tvinga Facebook, LinkedIn eller Google att återindexera dina sidor!

Tvinga Facebook att rensa cachad data

Om din miniatyrbild eller rubrik på sidan, galleriet eller mappen inte visas på Facebook måste du rensa Facebook-cachad data.

Följ dessa enkla steg för att rensa cachad data:

  1. Kopiera webbadressen till sidan där miniatyrbilden inte visas.
  2. Gå till den här länken efter att ha loggat in på något Facebook-konto –
    https://developers.facebook.com/tools/debug/
  3. Klistra in URL:en i rutan och klicka på Hämta ny skrapinformation. Det är allt.
    Dela nu din sida på Facebook igen. Du skulle se det uppdaterade innehållet.



Tvinga Linkedin att rensa cachad data

  • Gå bara över till LinkedIn-postinspektör, ange webbadressen eller sidan eller blogginlägget som du behöver kontrollera och tryck på Inspektera.
  • Du skulle se den uppdaterade miniatyrbilden i förhandsgranskningen.
  • Det är allt. Dela nu din länk på Linkedin igen. Du skulle se det uppdaterade innehållet.

Tvinga Google att (om)indexera / (om)genomsöka dina sidor

Googles process för att indexera din webbplats och sedan visa den i sökresultaten är automatiserad. Det kan ibland ta månader innan din webbplats listas eller innan några ändringar du gör avspeglas i dina sökresultat.

Om er kan inte definiera direkt när Googles indexering äger rum och vilken rankning de tilldelar dina sidor, men du kan uppmana dem att återindexera via Googles Search Console Tool.

  1. Först och främst måste du tala om för google att domänen ägs av dig. 
    Se: Spåra din webbplats sökresultat med Google Webmaster. 
  2. När du har verifierat, be Google att (om)indexera/genomsöka dina sidor med hjälp av URL-inspektionsverktyg. Lägg till din specifika webbadress till sidan för vilken data inte visas eller används / (snedstreck framåt) för att hämta rotwebbadressen och tryck på enter.
  3. Google kommer att kontrollera tillgängligheten för sidan och returnera respektive status. Tryck nu på Begär indexering för att återindexera dem.
    Se: URL-inspektionsverktyg.

Bortsett från detta, om du har ett stort antal webbadresser att skicka, är det lättare att skicka in en webbplatskarta istället.


Båda metoderna är ungefär desamma när det gäller svarstider.

Källa pixpa.com