Jag jobbar regelbundet med små e-handlare som har stora planer och stora ambitioner. Det kan, som liten e-handlare, vara svårt att nå ut och hitta rätt kanaler som ger ett effektivt resultat. Samarbeten har enligt min erfarenhet en förmåga att vara extra gynnsamma. Låt mig berätta hur du kan öka din försäljning genom att samarbeta med andra.
Under de åren jag har jobbat med försäljning och marknadsföring så har jag provat många olika saker. Framförallt för att jag älskar att testa om saker fungerar som man tänkt. Exempelvis har jag skickat ut faxreklam med lunchinbjudningar så sent som 2015, jag har provat skicka sms till företagsledare jag inte känner samt så enkla saker som att skriva artiklar och annonsera ut dem på Linkedin och andra sociala nätverk. Ibland kan en marknadsföringsmetod fungera väldigt bra för en verksamhet, men inte för en annan.
Ska jag vara ärlig så har det gått mycket pengar åt att experimentera, då det ibland inte fungerat som planerat. Det jag har lärt mig är att det, utan tvekan, mest effektiva marknadsföringssättet är samarbeten med andra bolag som har liknande kunder som en själv. I ett samarbete, med ett sådant bolag, hjälper vi varandra att marknadsföra våra produkter mot våra respektive kunder.
Vi vet också vad våra kunder är intresserade av och vi har därför stor sannolikhet att välja partners, våra kunder kommer ha nytta av. I och med att vi båda redan är kända och omtyckta av våra kunder kommer kunderna att ha lättare att ta till sig vårt erbjudande. Med stor rimlighet ökar det chansen att de väljer att gå vidare med ett köp. Bra för oss, bra för vår partner och framförallt ska det vara bra för vår kund.
Hur kan ett samarbete se ut?
Det finns många sätt du kan samarbeta med andra på. Min rekommendation är att i början hålla det enkelt, till exempel: en länk mot en länk, en bloggpost mot en bloggpost osv. I den här artikeln kommer några snabba tips, på enkla saker, ni kan göra tillsammans i ett partnerskap.
Tänk på! I alla samarbeten är det lika viktigt för båda parter att allt material ser genomarbetat ut och har ett bra erbjudande. Om materialet, som skickas ut, inte är välgjort, kommer inte bara din partner se dålig ut, utan även du.
Nyhetsbrev
Det absolut enklaste sättet är att i era nyhetsbrev bara rekommendera varandra med ett erbjudande. Det kan vara förvånansvärt effektivt. Tänk på att det är värt att ge ett extra bra erbjudande i och med att du förhoppningsvis vinner en ny kund som kommer att handla av dig många gånger framöver. Lägg tid på en bra banner och en genomtänkt länkad landningssida, så kunderna möts av en relevant sida och att den uppfyller deras förväntningar..
TIPS! Gör erbjudandet tidsbegränsat så att de måste agera mer eller mindre direkt!
Att låta det andra bolaget posta på din wall är inte så effektivt, då de inläggen ofta kan försvinna i mängden, vilket gör att kunden kanske missar dem. Att däremot posta en samarbetspartners inlägg / erbjudande på sin egen företagssida och sen boosta den till sina kunder är effektivt. Du får snabbt ut budskapet i en ny kanal där kunder med intresse för din produkt finns. Samtidigt innehåller posten annan information (från samarbetspartnern) som kunden inte är van att se på din företagssida och detta kan öka både intresset från dina kunder och ge värde till din samarbetspartner.
Att boosta en post betyder att man betalar Facebook för att visa den mer frekvent. Det är nästan meningslöst att posta på sin företagssida idag om man inte boostar sina inlägg.
Min rekommendation är att man, inom vissa gränser, får välja hur mycket man vill boosta posten på sin partners Facebooksida. Låt din samarbetspartner bestämma marknadsföringssumman på din och du på dennes. Så fakturerar ni sinsemellan om det är en skillnad. Snåla inte för mycket här – det är en effektiv kanal! Våga testa och utvärdera sedan.
TIPS! Lägg hela din budget på någon dag. Sprid ut den på 2–3 veckor så att kunderna får se den många gånger under en längre period.
TIPS! Var noga med att kunderna känner att de får ett bra erbjudande och att det är ett tydligt samarbete, så de förstår varför en annan butiks produkter listas på din wall.
Instagram (rekommenderas starkt!)
Här är samarbeten riktigt effektiva. Speciellt om ni båda har många följare. Var noga med att bildmaterialet är riktigt bra. Min erfarenhet är att det inte behövs så mycket av ett erbjudande på Instagram som det behövs på Facebook.
Om din samarbetspartner har många fler följare än vad du har kanske en viss ersättning är rimlig. Prioritera i första hand att kunna leverera bra bilder och material, eftersom det är det som genererar fler följare till intagramkontot.
Rabattkoder i leverans
När ni skickar paketen till kunderna kan ett enkelt sätt, att skapa värde för kunden och ge kännedom om ert samarbete, vara att lägga med en rabattkod till varandras butiker. Det kan göra att ni tillsammans når en större målgrupp av bra kunder (som faktiskt handlat hos er).
TIPS! Samma här som i nyhetsbrevet. Lägg en begränsning på när erbjudandet får användas så att det blir använt. Tänk också på att göra det spårbart så att du använder en separat rabattkod för varje butik du samarbetar med. Detta för att du ska kunna mäta vad detta gav dig.
Fler kanaler
Det finns många sätt att samarbeta. Har du kanske haft ett lyckat samarbete med någon annan e-handel? Om du har det, berätta gärna om det i kommentaren nedan eller skriv till mig så uppdaterar jag artikeln med fler tips.
Hur ska jag våga kontakta andra bolag?
Det är inte helt ovanligt att man tycker det är jobbigt att kontakta bolag för att samarbeta. Hur vet man hur stort det bolaget är som man ska kontakta? Kommer de vara intresserade? Är det dumt att göra bort sig om det inte blir något?
Det är svårt och lite nervöst, men jag tycker inte att du ska reflektera så mycket. Kolla upp bolaget en del innan du kontaktar dem. Undersök deras omsättning på alla bolag och googla runt lite och läs på. Får du en bra känsla och det verkar som de har kunder med liknande intressen, slå iväg ett mail. Är bolaget klart större än dig? Fundera på vad du kan ge för värde till deras kunder. Kanske en liten give away i varje paket de skickar?
TIPS! Maila alltid till en person hellre än en info@ adress. Det kommer göra att det blir mer personligt och du har större chans för svar.
TIPS! Om du inte får svar första gången, följ upp med ett mail eller samtal några dagar senare. Enligt min erfarenhet är anledningen till varför folk inte svarar ofta på grund av tidsbrist, inte på grund av bristande intresse.
Vad ska du göra nu?
Om du tycker detta låter spännande så tycker jag att du tar 5 minuter kvalitetstid med Google och börjar söka lite butiker som ligger i närbesläktade områden. Om du säljer biltillbehör; testa att kontakta rekondfirmor. Om du säljer mobiltelefontillbehör; kontakta bolag som gör reparationer av mobiltelefoner. Om du säljer tapeter; kontakta företag som bara säljer möbler. Om du säljer tryckmaterial; kontakta bolag som bara säljer kontorsmaterial.
Därefter skickar du iväg 1–3 korta mail till butiker du gillar och känner att ett samarbete skulle kunna vara givande. Varför korta? Min erfarenhet är att du får ett snabbare svar om det inte är för mycket information i det. Fokusera bara på att du vill ha ett samarbete, inte så mycket på hur det ska gå till i första mailet.
Har du frågor eller vill bolla idéer om samarbeten? Skriv en kommentar eller slå iväg ett mail till mig.