Att sälja en e-handelsbutik är något många bara gör en gång. Och det märks. För även om man är van att driva kampanjer, optimera konvertering och hantera leveranser i sömnen – så är det något helt annat att sälja själva bolaget. Det är lite som att byta bostad efter många år. Man vet vad man har, men inte riktigt vad som väntar – och känslorna hänger ofta med.
Som företagsmäklare specialiserad på e-handel möter jag många drivna entreprenörer som har byggt upp imponerande verksamheter. Men när det är dags att sälja blir det snabbt tydligt: strukturen finns i huvudet, inte alltid i dokumentationen. Då får vi börja där – med att skapa ordning i det som ska säljas. Bokföring, trafikdata, kundlistor, leverantörsavtal, systemlicenser… det gäller att paketera det så att en köpare kan förstå vad som faktiskt köps.
Det handlar inte bara om siffror och avtal. Det handlar om stolthet, identitet och ibland en känsla av att avsluta något stort
Men det handlar inte bara om siffror och avtal. Det handlar om stolthet, identitet och ibland en känsla av att avsluta något stort. Att låta någon annan ta över det man lagt så mycket tid och energi på kan vara svårare än man tror. Jag vet – jag har följt många genom processen.
Det är också därför förberedelser är så viktiga. Ju tidigare man börjar tänka som en säljare (och inte bara som ägare), desto större chans att det blir en bra affär – både ekonomiskt och känslomässigt.
Fem saker att tänka på när du ska sälja en e-handelsbutik:
- Skapa ordning i din data – bokföring, försäljning, trafik och kundbas ska vara lätt att överblicka.
- Gå igenom avtal och system – se till att alla viktiga avtal med leverantörer och partners finns på plats.
- Rensa i lagret – sälj ut långsamma artiklar, det minskar osäkerhet och ökar intresset.
- Fundera på köparens perspektiv – vad behöver hen för att våga ta över?
- Ha tålamod och realistiska förväntningar – en försäljning tar tid, men det är värt det.