Att hantera sin e-handel samtidigt som man ska skapa innehåll till sin blogg och underhålla alla sina sociala kanaler kan kännas påfrestande. Men det är ingen slump att uttrycket “content is king” har myntats. Att skapa innehåll som ger värde för dina kunder och följare är nämligen det bästa sättet att generera leads och mer affärer. Både organiskt och via sociala medier. 

I denna artikel delar jag med mig av 24 olika typer av innehåll som du som e-handlare kan skapa och dela på din webbplats och sociala medier för att stärka relationen med dina följare och ständigt bidra med värde. Om du brukar lida av idébrist, uppmuntrar jag dig till att bokmärka inlägget som en påminnelse om att det alltid finns innehåll att skapa! 

1. How to-guider

Ta tillfället i akt att undervisa dina kunder om hur de på bästa sätt nyttjar din produkt eller tjänst. Genom att skapa tydliga steg-för-steg guider delar du både kunskap och får möjlighet att öka kännedomen om ditt utbud. Addera gärna bilder och/eller rörligt material som stöttar guiden för att ev. göra vissa steg ännu tydligare för läsaren. 

2. Checklistor

Det viktigaste med innehåll – oavsett format – är att det ger något slags värde för besökaren/följaren. Checklistor är tydliga, praktiska och ger ett konkret värde till den som vill ta del av den. Om du säljer städredskap kan du t.ex. dela en checklista med alla steg som en klassisk vårstädning bör involvera. Det finns massor med möjligheter! 

Tips! Använd checklistor för leadsgenerering. Be besökaren att lämna sin mailadress för att få checklistan på mail. Vips så har du skapat en lead-magnet.

3. Evergreen blogginlägg

Som SEO-specialist är det kanske ingen överraskning att jag rekommenderar alla e-handlare att ha en blogg på sin webbplats. Den kan innehålla alla ovan nämnda tips, men inte minst evergreen innehåll. Det syftar till tidlöst innehåll som alltid är relevant, oavsett säsong och hur många år den har på nacken. Det kan t.ex. vara artiklar som förklarar olika begrepp inom din bransch eller begrepp relaterat till dina produkter. Säljer du t.ex. herrkläder så kan det vara en artikel som beskriver skillnaden mellan olika kavajslag. 

4. Video

Många förknippar video med något som är tidskrävande och som behöver hålla en viss kvalitetsnivå. Men det behöver inte vara så avancerat. Du kan dela rörligt material på olika kanaler och med olika ambitionsnivå. Faktum är att videos med lägre produktionsnivå som känns lite “hemmagjorda” tenderar att prestera bättre på kanaler som Instagram stories, IGTV, Snapchat och TikTok. Allt du behöver är en telefon och tålamod att testa olika typer av material på respektive kanal som är aktuellt för din verksamhet.

Populära plattformarna för video:

  • YouTube
  • TikTok
  • Snapchat
  • IGTV (Instagram)
  • Stories (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • Live video (Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • In-feed video (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter, Pinterest)

Tips! Dela inte YouTube-länken när du vill posta en video på Facebook eller LinkedIn. Algoritmerna föredrar att du har videon lokalt på plattformen, länkar man ut till YouTube finns risken att man lämnar och tittar där istället. Så ha som regel att ladda upp videon på nytt på varje kanal – det kommer ge dig bäst räckvidd.

5. Podcast

Idag kan vem som helst starta en podcast och prata om… vad som helst. Ta tillfället i akt och startat en podd du också. Företaget behöver inte vara i fokus, ägna dig åt något du tycker är intressant och som väcker intresse hos andra. Ett klassiskt exempel är att starta en podd tillsammans med någon, en vän eller branschkollega och sedan bolla olika frågor/teman. Eller varför inte bli nya Framgångspodden och intervjua personer som du ser upp till inom din bransch? Jag lovar dig att du kommer nämna din sysselsättning och ditt företag av bara farten. 

Tips! Filma inspelningen av din podcast och ladda upp det på YouTube. Både hela avsnittet och highlights. Och varför inte dela små highlights även i andra kanaler? Massor med flugor i en smäll. The Joe Rogan Experience är ett klassiskt exempel på hur lyckat det kan bli. 

6. Medarbetare

Låt dina medarbetare vara en del av innehållet som skapas. Det är ett tacksamt och personligt sätt att skapa en närmare relation med sina följare – samtidigt som det stärker ert employer brand. Vad sägs om att följa en medarbetares dag på jobbet på Instagram stories? Eller dela en kort intervju med någon på LinkedIn? 

7. Omnämningar i media

Skrivs det positiva saker om er i media? Kul! Dela med er av det. Med hjälp av Google Alerts kan du enkelt (och gratis) hålla koll på när någon på internet nämner ditt företag. 

8. Marknadsundersökningar 

Gör en marknadsundersökning bland dina kunder. Sammanställ några frågor som du tror skulle vara intressanta för andra att få svaret på. Skicka ut en enkät till dina kunder där de får svara, och vips, så har du underlag för att skapa nytt innehåll. Om det är av tillräckligt stort nyhetsvärde kanske någon nyhetssida/blogg också vill skriva om det. Ett utmärkt sätt att få en och annan inlänk till din webbplats på köpet.

9. Infographicinfographic

På tal om marknadsundersökningar. Infographic är ett väldigt uppskattat format för att dela information, speciellt statistik. Det kan både anpassas till sociala medier och adderas som en bilaga till en pressrelease.

Både Instagram och Pinterest är kanaler som passar utmärkt för infographics. Kort och gott, ett underskattat format som tenderar att ge mycket engagemang och delningar! 

Se ett exempel här intill från vår Instagram @anegy.se

10. Branschnyheter

Håll koll på din bransch och ta tillfället i akt att dela en nyhet som är relevant. Kanske är det en ny lag som träder i kraft? I vanlig ordning är huvudsaken att det du delar ger värde till dina följare. 

11. Webinar

Under det senaste året har webinars blivit ett populärt format för tillställningar som annars hade varit fysiska event. Inte minst har webinars blivit ett smidigt sätt att lära sig nya saker på. Bjud in till trendspaningar eller dragningar som belyser problem/utmaningar som dina produkter löser. Även detta är ett sätt att fylla på maillistan med värdefulla intressenter. 

12. Kundcase / Testimonials

Vi fattar ofta beslut baserade på andras rekommendationer och utlåtanden. Inte minst när det kommer till resultatet av en produkt eller ett samarbete. Har ni skapat fenomenala resultat för en kund? Dela med er av det! Kundcase platsar lika bra på webbplatsen som på sociala medier. 

13. Gästinlägg / Takeover

Arbetar ni med ambassadörer, influencers eller andra typer av samarbetspartners? Förslå att de gör ett gästinlägg eller takeover av era kanaler. Ni får gratis innehåll, och de får möjligheten att exponeras för era följare. Win win! 

14. Kund stories

Älskar era kunder era produkter? Visa uppskattning och tacksamhet för deras stöd genom att lyfta deras recensioner i sociala medier. Om ni erbjuder produkter som t.ex. hudvård kanske ni har kunder med ett tydligt före och efter resultat. Det är värdefullt innehåll för era följare, samtidigt som det är bevis på att era produkter gör sitt jobb. 

15. UGC (User Generated Content)

Uppmuntra era kunder att tagga er i sina poster. Det ger er spridning och möjligheten att kunna återanvända deras innehåll i era kanaler. Men kom ihåg att alltid fråga om lov innan ni re-postar något! 

16. Frågor / Polls

Öka engagemanget i era kanaler genom att skapa innehåll som uppmuntrar följarna att vara delaktiga. Frågor och polls på Instagram story är ett utmärkt sätt att enkelt interagera med era följare. Ett exempel är att be dem ställa frågor som ni sedan besvarar eller att ni frågor vilket av två alternativ de föredrar. Vissa företag låter t.ex. sina följare få vara med i beslutsprocessen för nya produkter eller förpackningar, så det alternativet som får flest röster, det tillverkas. Ett ovärderligt sätt att möta efterfrågan! 

17. Bildspel

Att skapa bildspel (karuseller) är ett enkelt och klassiskt sätt att skapa innehåll som stöds av majoriteten av alla plattformar. Har du skrivit ett blogginlägg med 5 tips? Passa på att göra ett bildspel med 5 bilder där varje bild som man swipar också är ett tips.

18. GIF

När jag säger GIF tänker du kanske främst på korta roliga sekvenser från någon film som man slänger iväg som svar i en Messenger-grupp. Men du kan också enkelt skapa dina egna GIF:ar genom att loopa bilder någon sekund i taget. Ett enkelt sätt att blanda bild och rörligt. Testa!

19. Meme

Vem gillar inte en bra meme? Att använda memes är ett omtyckt sätt att förmedla humor och ge företaget en personlighet. Att få en följare på gott humör och känna lite igenkänning – det är också värdefullt! Det finns massor med meme-bibliotek på nätet, och likaså meme-generatorer där du kan skapa dina egna memes. Låt fantasin flöda!

20. Intressanta citat

Du kan vara lugn, jag kommer inte uppmuntra dig till att posta “Carpe Diem” på dina sociala medier. Jag vill vända uppmärksamheten till möjligheten att posta intressanta och relevanta citat för just din bransch. Låt säga att du erbjuder gymkläder och träningstillskott, då skulle olika typer av motiverande citat vara i linje med varumärket och det följarna är intresserade av. Det behöver inte vara regelbundet, men det kan vara värt att slänga in i content mixen! 

21. Tävlingar / Giveaways

Få saker väcker så mycket uppmärksamhet och engagemang som tävlingar och giveaways. En give-away som kostar er någon hundralapp kan generera hundratals likes, kommentarer och nya följare. Helt plötsligt blev det en otroligt lönsam investering, inte sant? 

22. Behind the scenes

Innehåll från bakom kulisserna väcker nyfikenhet, för det är innehåll som man egentligen inte “borde få se”, det är lite hemligt. Och vem vill inte ta del av en hemlighet? Dela med er av inslag från produktionsprocessen, något kreativt möte eller en fotografering. Ni bestämmer var gränsen ska dras. 

23. Previews / Teasers

Har ni en ny kollektion eller produkt på gång? Dela en liten förhandstitt eller teaser. Det är en möjlighet att skapa innehåll från redan producerat innehåll – samtidigt som ni bygger upp intresset.

24. Listor med tips

Sist men inte minst – listor med tips! Det finns få format som vi älskar lika mycket som listor. Numrerade listor är både konkret, lättöverskådligt och sätter tydliga förväntningar om vad besökaren kommer få ta del av. Vilket den här artikeln är ett bevis på!

Avslutande tips

Tid är pengar, och vi vill vara smarta med åtgången av båda. Så kom ihåg att återanvända materialet/idéen i olika kanaler. Om du skapar en YouTube-video på 10 minuter där du visar en tutorial av en produkt, skapa då på samma gång en How to-artikel för bloggen på samma ämne, ett bildspel till Instagram och en story med delar av samma videomaterial. En idé – massor med innehåll! 

Och sist men inte minst, låt inte din kunskap i videoskapande, redigering eller grafisk design stoppa dina contentidéer. Samarbeta och ta hjälp av någon som kompletterar dig. Som jag nämnde i min tidigare artikel så behöver budget inte sätta stopp, utan erbjud bartering istället. Det vill säga att ni byter tjänster med varandra, och hjälper till där det behövs. Win win!