Att förstå hur man skapar en lyckad marknadsföringskampanj för att annonsera på facebook, nedan även refererat som Facebook ads, är nyckeln till att lyckas med en sådan.
En facebookkampanj kan man beskriva som ett 3-skiktssystem där du i första steget har en kampanj som innehåller annonssegment där du väljer olika målgrupper och till sist själva annonserna som är placerade i de olika annonssegmenten.
Följande 12 steg kommer hjälpa dig förstå och förbereda dig för att skapa en lyckad Facebook ads-kampanj.
1. Avgör om marknadsföring på facebook är någonting för dig
Inte alltid säkert att marknadsföring på Facebook är någonting för alla företag och varumärken. Facebook ads låter dig nå ut till personer som kanske inte annars hade upptäckt din produkt, tjänst eller varumärke. Kortfattat så betalar du för att få utvalda målgrupper att exponeras för din produkt.
Om produkten inte är tillräckligt tilltalande för att personer ska ta handling via Facebook är detta nog ingenting för ditt företag. Trots att Facebook ads också ger utrymme att marknadsföra igenkännedomen till ditt varumärke så är det huvudsakliga syftet att konvertera personer till köpare av din produkt – och det är så du får någonting som kallas return on ad spent, (ROAS).
2. Förstå varför du skapar en Facebookkampanj
Skapar du en kampanj för att nå ut med ditt varumärke, till ett event, till en tjänst eller för att få folk att engagera sig i din Facebookgrupp? Detta är väldigt viktigt att avgöra tidigt för att lyckas med en målorienterad kampanj.
Målet med en facebookkampanj kan vara att lösa ett potentiellt problem personer har. Jag skapade en kampanj för personer som vill veta hur man byter mobilabonnemang – för att skapa en positiv bild av värdet av min hemsida och produkt, men även att hitta folk som är redo att byta till ett nytt mobilabonnemang.
3. Lär dig att öka din synlighet för rätt personer
Det ligger både i ditt och Facebooks intresse att dina annonser når ut till så många som möjligt som kan ha användning för den. Ur Facebooks perspektiv handlar det om att skapa en positiv upplevelse för sina användare samtidigt som att öka sina annonsintäkter. Därför är det superviktigt för dig att testa, testa och åter testa vilka typer av annonser som fungerar bäst för dig och din produkt. Detta är väldigt detaljerat dokumenterat i din Facebooks Business Manager.
4. Förstå Facebooks annonsstruktur
Du kan antingen betala för varje klick – vilket är en modell som endast tar betalt varje gång någon klickar på din annons och tar personen vidare till din produkt, eller betala för varje 1000 exponeringar. Du kan även låta Facebooks algoritmer välja den typen som fungerar bäst för dig, alltså vilket som blir billigast. Vilket som är bäst är grundat på vad du är ute efter.
Om du är ett varumärke som Coca-cola och inte riktigt vill ha direkta köpare utan endast sprida ditt varumärke, så är det rimligare att betala per 1000 exponeringar istället för klick (då klicken kommer bli mycket dyrare när incitamentet inte är att få folk att klicka).
5. Förstå Facebooks auktions-baserade annonssystem
Du bjuder på hur mycket du är villig att betala per klick eller per 1000 exponeringar. Facebook låter dig bestämma att de själva ska styra över det optimala budet, men det kan vara bra att förstå hur detta systemet fungerar för att få rätt ROAS.
6. Förstå varför man integrerar Facebooks datapixel
Facebooks pixel tillåter dig att följa din hemsidas besökares beteendemönster. Detta ger både dig och Facebook ovärderlig information om vilka typer av personer som besöker din hemsida och vilka typer av handlingar de utför på hemsidan. Om du någonsin undrat varför du får annonser om solglasögon efter att du varit inne på Ray-Bans hemsida vet du nu varför.
7. Målorientera dig!
Innan du spenderar ett öre på din kampanj så måste du veta varför du gör det, hur länge du ska göra det, och hur du ska utvärdera ditt resultat.
Att endast pumpa in pengar i din reklamkampanj utan att stanna för att analysera vad som fungerar och inte fungerar kommer garanterat höja din ROAS, och du kommer vara besviken på ditt resultat.
8. Sätt din budget från början
Hur mycket är du villig att spendera på din kampanj? Det är viktigt att sätta upp budget för både test-fasen, vilket endast är en fas som låter dig testa dina besökare och samla data på beteendemönster kring din produkt, och själva konverteringsfasen. Inte förrän efter detta, och du vet vad din ROAS är så kan du börja spendera hur mycket pengar du vill!
9. Veta när du ska pausa en annons till fördel för de andra
Att testa annonser är viktigt. Det är även viktigt att ge alla dina annonser en ärlig chans, åtminstone några dagar. Men när du märker att du betalar mer än vanligt per klick/1000 exponeringar för en annons, så pausa den. Rörlig bild som inte är för ”reklamig” har jag märkt är det som fungerar absolut bäst just nu!
Hoppas nu du fått en bättre insyn i hur viktigt det är att börja på rätt sätt! Jämför det lite som att man inte ska sätta en 8-åring i en Ferraribil och hoppas på att det ska gå bra. Förberedelse är nyckeln till framgång.
Om du är intresserad av att läsa mer i ämnet så har Ehandelstips.se en hel sektion med bara Facebookartiklar som du kan läsa.