Michael Baggelin

Bilder i webbutiken – vad ska man tänka på?

Man säger att en bild säger mer än tusen ord. Mina tankar går direkt till Mona-Lisa, målningen av Leonardo da Vinci där hennes leende är världsberömt. Bilden är unik i sitt slag och ger ett intryck av spänning och förundran. Man vill veta mer.

Bättre bilder säljer mer

Det finns tillfällen då en produkt säljs bättre på grund av bildens motiv och bättre kvalitet och fotot ökar känslan av produktens kvalitet och prisvärdhet. E-handlare som säljer varor på internet kan med största säkerhet sälja mer med rätt bild. Ett porträtt som Mona-Lisa gör sig oftast bättre på en mörk bakgrund än en ljus bakgrund. Det stämmer ganska väl överens med produkttexter som även bör vara svart på vitt för bästa läsbarhet.

<pVisar du samma bild på liknande produkter? Företag som säljer liknande produkter men använder samma bild på grund av lathet ger ett intryck av ett dåligt engagemang. Lika så om det inte finns någon bild alls eller att man inte tagit sig tid till att skaffa en produktbild. Alla produkter med unik bild ger en känsla av tryggt köp och säljer mer när den stämmer med specifikationen. Idag måste du som e-handelsföretaget att köparen kollar runt och bedömer alla liknande företag som säljer samma produkter med olika presentation. I kundens jämförelse bedöms du på både bild, pris och presentation.

Optimera dina bilder

Det talas om sökmotoroptimering och innehållsmarknadsföring sedan något år. Där spelar bilden en stor roll tillsammans med text, video och länkarbetet. Varje bild i din webbplats bör ha ett unikt namn som anger bildens innehåll. Försök förstå användarens försök att hitta dina produkter och förstå hur de söker efter produkten redan i sökmotorn, exempelvis Google.

Produktsök för din synlighet

Anta att kunden söker en tvättmaskin direkt i Google. Resultatet av sökningen ger svar på både innehåll och bilder, till och med videos är ett växande marknadsföringskanal för detta vilket ger kunden än fler möjligheter att hitta vad de letar efter där och då. I det skedet strävar alla företag om att synas högst för att man har en bra presentation.

En bild bör även sökmotoroptimeras för att hjälpa de andra komponenterna för SEO. Produktsidans namn ska även framgå i produktbilden.

Några varningstrianglar när det gäller namngivning på internet är att du måste utesluta de svenska tecken och ta bort prickarna på å,ä och ö. Du bör även namnge bilder och filer med bindestreck mellan orden så det blir en särskrivning för dina sökord. Annars skriver Google ihop dem där du inte vill och effekten blir annat än du önskar.

Optimera laddningstider

Laddningstider för innehåll på en webbplats värderas lägre än en optimerad sida som direkt dyker upp på skärmen. Faktum är att din besökare ger din webbplats ett par sekunder för att ladda upp din webbplats. Annars lämnar man sidan och hittar en snabbare sida som är mer användarvänlig. Det är den ultimata sanningen att anpassa sig eftersom e-handlare. Tänk även på att din webbplats ska fungera i mobila enheter och ha funktion för följsam design.

Komprimera produktbilden

En bild på en produkt i en ehandelsplats bör produceras med formatet JPEG (https://sv.m.wikipedia.org/wiki/JPEG). Detta är ett format som är framtaget för att komprimera fotografier och fortfarande ha en bra kvalitet. Med jpg-komprimering kan en bild bibehålla någorlunda bildkvalitet på ett unikt sätt som passar webb och e-handel där det kan finnas fler än en bild på varje produkt.

Det är viktigt att man har koll på detta om man exempelvis har tusentals bilder på en ehandelsplats tar bilderna givetvis mycket kraft i form av utrymme och bandbredd för webbsidans trafik. Jag kan tycka att en bild på en webbplats inte bör överstiga 20kb men det beror på storlek, kvalitet och produkt.

Bildoptimeringen görs ofta i <a href="http://http://www.adobe.com/se/products/photoshop.html“>Adobe Photoshop men det finns andra alternativ också.

Helt enkelt fokuserar du på följande

  • den mest tilltalande bilden för produkten
  • rätt och korrekt innehåll med relevans
  • optimerad laddningstid för bild och text
  • sökmotoroptimering av varje unik produktsida

Egna bilder i webbutiken skapar unikt innehåll

På tal om bilder är det även viktigt att man producerar egna bilder för sina produkter. Ett annat val kan vara att man använder producentens bilder om det är en överenskommelse man gjort. Det är inte självklart att man kan använda bilder på produkten bara för att man säljer dem på sin webbplats vilket man kan tro. Undersök vad som gäller hos din leverantör och den du handlar av för att skapa ett avtal eller ha en överenskommelse så du inte hamnar i knipa.

Lagar och regler om bilder kan du hitta hos advokat Cecilia Torelm Tornberg på advokatbyrån MarLaw.