Data Feed Management för den mindre tekniskt kunniga

Visste du att du kan nå ut till miljontals nya kunder med hjälp av e-handelsdata genom att bara klicka på några knappar på din dator? Det låter galet jag vet, men det är sant. Du kanske även tror att du behöver ett tekniskt team för att hantera detta eftersom du inte har några djupare datorkunskaper med undantag från att surfa på webben och använda Microsoft Word. Då tror du fel. För ungefär sju månader sedan introducerades jag till Data Feed Management och jag har ingen teknisk bakgrund själv. Termen som används för denna process kan låta skrämmande men du borde inte oroa dig för det. Innan jag introducerades för detta ämne, hade jag ingen aning om vad ett dataflöde var eller hur i världen jag kunde använda ett. Därför vill jag förklara för dig exakt vad datafeed management är och hur man använder det och förhoppningsvis kommer även du snart inse att det är “lätt som en plätt”. Jag kommer även diskutera några av dess fördelarna och nackdelarna.

 

Vad är ett dataflöde?

Ett dataflöde är faktiskt mycket lättare att förklara än vad man kan tro. Ett dataflöde är den digitala filen som innehåller alla produkter som du vill annonsera på nätet, inklusive egenskaperna hos dessa produkter, till exempel produktens titel, bild, ID-nummer etc. Denna fil är nödvändig så att du kan mata in din data till ett datafeed management-verktyg. I verktyget kan du sedan lägga till ytterligare data i ditt dataflöde, för att berika innehållet och funktionaliteten. När du är klar med att optimera din data kan du välja mellan en mängd olika kanaler där du kan annonsera dina produkter. Det är en mycket enkel process som kan öka försäljningen betydligt.

 

Min erfarenhet av dataflöden

Som jag tidigare nämnde har jag ingen teknisk bakgrund och när jag först hörde om datafeed management var jag överväldigad, precis som många av er kanske är. Men låt inte den tekniska terminologin skrämma dig. Verktyget som jag använder mig av kallas Channable och är superenkelt och lätthanterlig. Du behöver helt enkelt ingen teknisk kunskap för att dra full nytta av den. Funktionerna inom verktyget är tydligt förklarade och stöd är tillgängligt om du stöter på några svårigheter. Så detta kan helt klart vara en fördel för din verksamhet.



Fördelar med att använda dataflöden

Dataflöden är utformade för att användas av digital marknadsföringsbyråer och webbshoppar i allmänhet. En av de mest uttalade fördelarna med att använda dataflöden som en form av annonsering är möjligheten att nå en stor mängd onlinekonsumenter. Vi lever i tider där internet används i stor utsträckning och det ger oss många bekvämligheter som att shoppa alla slags produkter utan att ta sig upp från soffan. På grund av detta växer gruppen av onlinekonsumentens kontinuerligt vilket innebär att även din kundbas ökar. En annan fördel med att använda dataflöden är att du kan skräddarsy och placera dina produkter i förhållande till kundsegmentet du vill rikta in dig till. Detta gör annonseringen mycket effektivare. En stor fördel är att du har möjlighet att välja vilket typ av sätt du vill exportera dina produkter, vilket ger dig extra flexibilitet. Du kan välja om du vill använda en API-koppling som kan implementeras med t ex Amazon Europa. Du har även möjlighet att skapa Google AdWords som är en PPC-annonsering (Pay Per Click), vilket innebär att du bara betalar när någon faktiskt klickar på dina annonser. Andra sätt att annonsera på är genom att skicka dina produkter till prisjämförelsetjänster och affiliatenätverk, som till exempel Google Shopping och Adform.

 

Nackdel med att använda dataflöden

Annonsering med hjälp av dataflöden har faktiskt mycket få nackdelar. Något som kan visa sig vara ett problem är att systemet kan krascha under en kort tid, vilket innebär att din annons inte kommer att vara aktiv, men det händer sällan. Detta problem är inte specifikt för endast dessa verktyg då det även kan hända när du använder någon form av programvara.

 

En eller två prisjämförelsetjänster kan man enkelt hantera manuellt och specifika flöden kan skapas av en webbutvecklare, men för att underhålla flera flöden och göra arbetet mer tidseffektivt finns det många verktyg tillgängliga för att behålla kontrollen, filtrera produkter och ha en tydlig överblick över all export.

Besök Channables hemsida för mer information
eller för att påbörja din 
testperiod av Channable!