Årets största shoppinghögtid är här och många har börjat planera vad de vill köpa under den stora reahelgen. Shoppingplattformen ShopAlike har studerat vad det är för produkter som svenskarna har börjat söka efter mer och spår i vad som kommer bli svenskarnas mest köpta produkt under Black Friday 2020.

ShopAlikes undersökning visar att svenskarna gör sig redo för att spendera mer tid hemma – både när det gäller att göra det fint i hemmet, men också för semester på hemmaplan. Bland annat hittar vi gjutjärnsgrytor och sittpuffar på en andra plats, som båda ökade 300 % i trafik veckan innan Black Friday. Med en ökning i trafik på 238 % på julbelysning så verkar vi även göra oss redo för en härligt stämningsfull jul. Topplistans vinnare, som veckan innan Black Friday ökar med 1100 %, kommer antagligen inte som en stor överraskning. Detta år tippar vi att årets julklapp, stormkök, kommer bli den mest köpta produkten under Black Friday 2020. Kanske är det så att svenskarna kommer att ge sig ut mer i naturen denna vinter, för även kikare ökar med 260 %. Resorna till vintersolen verkar bli inställda i år, men förhoppningsvis kan man få nya upplevelser på hemmaplan istället.

Om undersökningen
Undersökningen utfördes på ShopAlike.se och den procentuella ökningen i produkterna är baserade på tillväxten i specifika URLer 13-20 november, 2020