E-E-A-T, som står för ”Erfarenhet”, ”Expertis”, ”Auktoritet” och ”Tillförlitlighet”, har blivit alltmer central inom SEO.
På Sunbird har vi sett hur dessa faktorer i vissa cases kraftigt ökar organisk trafik medan det för andra har varit onödigt arbete.
I samband med Google Core Updates under året som gått har de som gynnats av detta verkligen tagit fart.
I detta inlägg kommer vi gå igenom vad EEAT är, när det är extra viktigt att jobba med det och vad du konkret kan göra för att stärke er sökmotoroptimering.
Mer om oss bakom inlägget och vår SEO kan ni läsa här.
Vad är EEAT?
E-E-A-T inte är en direkt rankingsignal, utan mer utav en helhetsbedömning. Det består av fyra delar:
- Erfarenhet (Experience): Här bedöms om innehållsskaparen har verklig erfarenhet av ämnet. Detta är särskilt viktigt inom områden där personlig erfarenhet värderas högt, exempelvis om man recenserar en produkt, film eller tjänst.
- Expertis (Expertise): Detta element bedömer din kunskap och din förmåga att förmedla den. Ett tydligt exempel är att visa upp case studies, certifikat eller andra bevis på din expertis.
- Auktoritet (Authoritativeness): Här bygger du ditt rykte som en ledande röst inom ditt område. Gör detta genom att synas där man ska synas i er bransch.
- Tillförlitlighet (Trustworthiness): Detta handlar om att bygga och upprätthålla förtroende. Tydliga kontaktuppgifter, transparenta affärsprocesser och säkra webbplatsfunktioner är nyckelelement.
Alla delar är viktiga. För en advokatbyrå är exempelvis expertis, aukoritet och tillförlitlighet viktigt. Medan ska man göra en produktrecension är erfarenhet viktigast.
Då är EEAT extra viktigt
Ska man förenkla EEAT handlar det om att man ska bry sig om sin hemsida och vara ett transparent och seriöst företag. Man ska driva sin hemsida som om man vore börsnoterad.
I regel innefattar EEAT aktiviteter som inte är direkt SEO relaterade. Exempelvis gå ut med kontaktinformation och ha en integritetspolicy. Se full lista nedan.
Enligt vår praktiska erfarenhet märker vi att det finns en ganska tydlig tröskel. Om Google inte litar på er kommer era positioner falla – snabbt eller långsamt. De klassiska on-page tekniker ni använder kommer också i många fall falla platt.
Om ni har låg EEAT och ni märker att ovan stämmer hade vi prioriterat EEAT.
Vi hade också prioriterat EEAT extra mycket om ni var i en YMYL (Your Money Your Life) nisch (hälsa, säkerhet och ekonomi).
I de fall EEAT varit på plats kan man självklart jobba med det. Men det finns oftast andra saker som är mer prioriterade såsom teknisk SEO eller on-page SEO.
Så jobbar ni med EEAT i praktiken
- Uppdatera sidor: Se till att sidor såsom ”Om oss”, ”Kontakta oss” och ”Teamet” är uppdaterade och informativa. Exempel: Skriver ni om SEO och inlägget är från 2018 är det sannolikt inte intressant längre (för det stämmer sannolikt inte heller). Men information om en lag eller gammal produkt kan mycket väl fortfarande stämma. Så att uppdatera all information är feltolkat. Information som bör uppdateras, ska uppdateras.
- Skapa högkvalitativt innehåll: Satsa på originalitet och användbarhet. Om användarna älskar erat innehåll kommer förmodligen Google också göra det.
- Transparent författare: Var transparent med vem som skriver dina artiklar. En tydlig författarprofil höjer både expertis och tillförlitlighet. Det hjälper Google att skapa en bild av helheten.
- Bygg ett starkt varumärke: Ett starkt varumärke stöder din SEO. Positiva omnämnanden och recensioner förstärker din auktoritet och tillförlitlighet. Detta ska man kanske inte göra enbart för SEO utan för att det är bra för bolaget i sin helhet.
- Använd användargenererat innehåll: Uppmuntra till recensioner och kundbidrag för att stärka din tillförlitlighet.
- Förstärk dina expertområden: Skapa djupgående innehåll inom specifika nischer där du har expertkunskap. Genom att fokusera på detaljerade ämnen där du kan visa upp din expertis bygger du auktoritet inom ditt område. Detta är också ett utmärkt tillfälle att länka internt.
- Samarbeta med experter: Engagera externa branschexperter för att skriva eller bidra till ditt innehåll. Gästinlägg och intervjuer med erkända auktoriteter kan ge ditt innehåll en stark trovärdighet.
- Visa nöjda kunder: Att använd kundrecensioner och testimonials kan stärka förtroendet och tillförlitligheten.
- Sociala medier: Många sociala medier, exempelvis LinkedIn, får en sida som indexeras på Google. Att förknippa dig med vissa områden är ytterligare ett tillfälle att stärka vem du är och var du jobbar.
- Skapa fallstudier och/eller whitepapers: Denna kan vara svår, men lyckas ni kan den verkligen hjälpa er. Genom att publicera fallstudier och whitepapers som visar på din expertis och framgångar inom ditt område. Detta typ av innehåll kan kraftigt förstärka uppfattningen av din expertis och auktoritet.
Summering
Att enbart jobba med traditionell SEO utan EEAT kan göra att ni får sämre resultat än ni borde fått då Google inte litar på er.
Om det ni gör inte riktigt fastnar och ger resultat bör ni prioritera EEAT.
Märker ni att ni långsamt tappar placeringar och inte gynnats det senaste året bör ni kolla extra på EEAT. Klicka här om ni vill lära er mer om EEAT för SEO.