Din webbutik bör ha bra underlag i form av analyser och statistik för att du ska veta var du ska lägga krutet för att anpassa en webbplats för användarna. Det finns flera olika verktyg som tillhandahåller bra verktyg för analys och åtgärder, strategiska resultat för att du ska kunna nå dit du strävar. Du kan även testa din webbplats för att förstå hur riktlinjerna ser ut. Visste du att 20% av befolkningen har en funktionsnedsättning som vi ofta inte tänker på. I en webbplats kan det göra större skillnad än du tror.
Tillgängligt innehåll
Med de tips jag tidigare skriv om förutsätter jag att din webbplats är sökmotorvänlig och har alla optimeringar från grafiskt material, länkar och struktur samt optimerat och tillgängligt innehåll. Vitsen med att ha en optimerad webbplats är att du skapar en plattform som med tiden blir den portal alla företag önskar ha. En marknadsföringsplattform med din identitet som håller nivån på sökord och intresse för besökare som vill ha det du erbjuder. Målet med en webbplats bör vara det i all fall oavsett vad du marknadsför eller säljer online.
En webbplats för användarna
Bra design gör att besökaren ska kunna navigera och hitta i sidan oavsett vilken typ av dator man använder. En mobiltelefon, surfplatta eller dator spelar normalt sett ingen roll om du har en webbplats som är maximalt 2 år gammal. Att anpassa webbplatsen för besökaren gynnar dig som e-handlare och även kunden som vill köpa dina produkter. En anpassning till mobilitet och interaktion i dagens digitala utveckling är inte helt enkelt. Speciellt när det man talat om e-handel där produkter och innehåll skall samsas om minimalt utrymme på en mobiltelefon.
Testa dina kunder
När du lanserar din webbplats är det viktigt att du testar hur verktygen fungerar. Det är viktigt att testa och se hur användarna gör för att använda menyer, navigering, sök och annat i din webbplats. Det är ganska ovanligt att användarna gör som man tänkt sig och alla gör dessutom annorlunda på flera olika sätt. Om man kan få dem att utföra testuppgifterna utan för många fel är det kanske ok att man kan förbättra i mindre steg som blir osynliga förbättringar i varje uppdatering.
Det är bra om betalningsprocessen ser bra ut och är enkel att genomföra då många fastnar i nya verktyg och man tycker det är för krångligt. Flera alternativ finns att betala för sig men det måste testat för varje kundgrupp för att vara tillräckligt bra för att kunna förbättra.