Facebook-annonsering är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut och inspirera befintliga och potentiella kunder under Q4.

Maximera försäljningen i Q4 med Facebook-annonsering

Vi börjar närma oss Q4 – den största försäljningsperioden på hela året – vilket är en dröm för konsumenter och företag runtom i världen. Facebook-annonsering är ett av de mest kraftfulla verktygen för att nå ut och inspirera befintliga och potentiella kunder under denna hårt konkurrensutsatta, men lukrativa period. Black Friday, Cyber Monday och Singles Day är bara några av de stora shopping högtider som växer kraftigt varje år. Vi på Zalster hjälper hundratals svenska och internationella e-handlare att uppnå framgång i ett digitalt landskap som blir allt mer konkurrensutsatt. Som Sveriges enda Facebook Marketing Partner och Instagram Partner kommer du här få massor av bra tips, insikter och applicerbara strategier till din Facebook-annonsering för att maximera försäljningen under Q4.

 

Globala (och lokala) trender 🌏

Julhandlare spenderar mer och mer – detta betyder att även du behöver skala upp din Facebook annonsbudget för att möta dessa behov och vara med och konkurrera om försäljningen. (Det finns ungefär 7 miljoner aktiva annonsörer på Facebook globalt.)

Tidiga julhandlare tolererar inte en dålig användarupplevelse – omfattar allt från annonser till checkout och leveransupplevelser. Fokusera på att mobilanpassa allt innehåll. Konsumenter som handlade via mobilen växte med 31% i Sverige förra året och förväntas öka ännu mer 2019.

Sociala medier är den nya fönster-shoppingen – där konsumenter söker för att finna inspiration och julklappstips. Mer än 50% av julhandlare börjar redan i oktober(!). Bredda dina målgrupper och gör det lätt för konsumenterna att inspireras och handla av dig. Glöm inte vem som handlar åt din typiska målgrupp; detta är en oftast en målgrupp man inte tänker på som kan leda till viktig extra försäljning under Q4.

Våga testa nya marknader – julshopping är ett globalt fenomen och ett bra tillfälle för dig att testa lite nya marknader. Alla människor är mer shopping-benägna under den här perioden än resten av året, även de som vanligtvis inte online-shoppar alls.

Kommunikation ökar lojalitet – Se till att ha tillräckligt med täckning på kundservice under hektiska försäljningsdagar/veckor för att guida och underlätta för konsumenten att handla hos just er. De mest återkommande frågorna under Q4 är kring pris, frakt, öppettider och produktinformation. Dessa frågor ligger ofta glömda i kommentarer på annonser eller i direktmeddelanden. Ha detta i åtanke när du utformar dina Facebook annonser. Tips: använd interaktiva annonsformat så som ”Canvas” för mer utrymme för text, bild/video och CTAs.

Vanlig problematik som hindrar köp – Appar eller hemsidor som har för lång laddtid. Produkter som inte är tydliga nog. Svårförstådd produktinformation. Bilder och text som inte är mobil- eller format-anpassade. Till och med att texten är för liten är en tröskel.

Go BIG for Instagram Stories or go home” – 500 miljoner människor använder Stories dagligen och över 130 miljoner klickar på en shoppingstory varje månad. Instagram Stories är ett format som är otroligt delbart. Därför är Stories perfekt för julklapps-inspiration och bör vävas in i både organisk och betald strategi.

 

Sep/Okt: Skapa momentum 🚧

Fokusera på prospektering – lägg majoriteten av din budget på prospekterande kampanjer. Detta för att populera dina målgrupper och bygga momentum inför november/december. Då är konkurrensen väldigt hög och Facebooks auktion blir dyrare. Tänk på att många söker efter julklappar och inspiration redan i oktober, så var inte sen med den typen av annonser. Stories är ett utmärkt format för inspiration.

Se över dina målgrupper – se till att dina målgrupper inte är mättade. Frekvens kan vara en bra indikation på om du behöver bredda dina målgrupper. Uppdatera dina kundlistor och ta bort onödiga restriktioner i dina ad sets för att driva mer trafik och bulka upp på pixel-data.

Teknisk health check – börja med att se över Facebook-pixeln. Även SDK (pixel i app) och katalogen. Till sist, se över laddningstid och att köpresan fungerar. Säkerställ att e-handeln har kapacitet att hantera en stor volym besökare utan att det påverkar köpupplevelsen.

Skapa ”buzz” kring varumärket – satsa på att köra upper-funnel (branding) kampanjer inför de stora försäljningsdagarna. Detta för att få ditt varumärke att bli mer top of mind. Rörligt material skapar i regel mycket mer engagemang än statiskt material; så ta fram riktigt bra videos att använda. Tänk utanför boxen och försök sticka ut från mängden när du tar fram ditt material. Viktigt för att nå en högre varumärkeskännedom.

Konsolidera målgrupper till färre ad set – se till att ad sets med liknande targeting konsolideras för att undvika onödiga överlappningar. Överlappande målgrupper kan leda till dålig leverans och skapa svårigheter att spendera budgeten.

Se till att vara likvid – kampanjer som inte levererar under viktiga försäljningsdagar kan ge förödande konsekvenser. Se därför till att betalkortet kopplat till annonseringen är uppdaterat och redo att spendera, samt att möjligheten finns att anpassa och öka budget efter performance.

 

Nov/Dec: Maximera leverans 💸

Fokusera på re-targeting – dags att använda de populerade målgrupper från september/oktober. Fokusera på re-targeting under denna period för att enkelt hämta hem konverteringar under dessa hårt konkurrensutsatta månader. Tänk på att konsumenters fokus går från pris till leverans i mitten av december så kommunicera gärna därefter i annons-copy.

Ta bort alla kostnadshinder – ändra din budstrategi till ”lowest cost”, utan något bud. Vill man ändå sätta manuella bud; tänk på att sätta dessa mycket högre än normalt då konkurrensen är hög och det helt enkelt blir dyrare att annonsera under perioden.

Lägg till fler placeringar – använd automatiserade placeringar och låt Facebook fördela exponeringen utefter vart det levererar bäst utefter din målsättning.

Utöka attributionsfönstret – kan förbättra leverans och underlätta att spendera budget.

Undvik frekventa ändringar – ändringar i målgrupp, budget eller annons startar om Facebooks inlärningsfas. Detta kan resultera i fluktuerande leverans som man definitivt vill undvika under denna period.

 

Jan: Surfa på vågen 🏄🏼

Aktivera up-sell och cross-sell kampanjer – dra fördel av den Facebook-annonsering och momentum som byggts upp under Q4. Bearbeta dina nyfunna kunder och besökare under mellandagarna genom att visa upp ytterligare kategorier av ditt utbud för att fortsätta driva försäljning.

Dra fördel av e-handel – e-handlare kan starta sin mellandagsrea mycket tidigare än de fysiska butikerna. Se till att utnyttja det försprånget.

Bygg relationer – mellandagarna är en bra period att bygga relationer med dina nyfunna kunder.  Värna om dessa och se till att de fortsätter handla av dig. Gratis gåvor och unika erbjudanden är oftast något som återaktiverar tidigare kunder.

 

Facebook-strategi: Black Friday ☠

Black Friday betyder priskrig och rea vilket gör att förberedelser är A och O för att lyckas med din Facebook-annonsering under den årets mest populära och hektiska period. Du behöver noggrant tänka igenom vilken strategi du ska tillämpa och vilka produkter du ska marknadsföra. I år infaller Black Friday den 29 november, vilket innebär att det är den sista lönehelgen innan jul. Förra året inföll Black Friday som bekant 23 november.

Sätt igång förberedelserna nu – bestäm vilka produkter som ska vara på rean, vilka ni vill nå ut till, hur länge er Black Friday ska pågå och vilka rabatter ni ska erbjuda. Tänk på att konkurrensen är stenhård så satsa på de starkaste kategorierna. Försök vara så generös med rabatter som det bara går!

Skapa en lead-kampanj – upptrappningen till Black Friday är ett perfekt tillfälle att samla på sig leads till nyhetsbrevet. Skapa en lead-kampanj i Facebook och använd kommunikation i stil med ”sign up for 24 hours pre-access to Black Friday sale” för att få många sign ups.

Överväg en ”Black Friday pre-sale” – ett utmärkt tillfälle att bli av med gamla restlager och samples som samlar damm. Smygstarta exempelvis med denna rea en vecka före Black Friday. Öka snitt-ordervärdet genom att erbjuda mer rabatt desto fler artiklar som handlas.

Skapa engagerande annonser – alla potentiella och befintliga kunders sociala flöden kommer att skrika rea, vilket gör att du kommer att behöva vara extra kreativ under denna period för att synas. Tänk på att sticka ut och leverera ditt budskap inom de första sekunderna. Fokusera på att skapa rörligt material. Underlätta för konsumenten genom att djuplänka till produkten eller skapa en unik landningssida för Black Friday. Ingen har tålamod att leta bland 10.000 produkter när en konkurrent är ett klick bort!

Starta starkt starta med det bästa produkterna och de mest generösa rabatterna först, mellan måndag till onsdag, och försök driva så mycket konvertering som det bara går innan konkurrensen blir mer aggressiv mot slutet av veckan.