Debatten om SEO och länkar har pågått länge. Huruvida länkar är bra eller dåligt för SEO, finns det delade åsikter om.
I grunden är länkar viktigt för en webbplats förutsatt att det är länkar av hög kvalité och från relevanta hemsidor. För att en webbplats ska synas bland toppresultaten på Google krävs det som regel länkar med hög relevans. Däremot finns det mängder länkar med sämre kvalitet och relevans, som skulle kunna påverka din webbplats negativt.
I den här artikeln slår Alexander Öqvist, hål på fem vanliga myter, när det kommer till länkar och SEO. Alexander är jurymedlem av Svenska SEO-priset och Search Analytics Manager på Danske Bank.
Myt 1: Att skaffa länkar är dåligt för din SEO
Att skaffa länkar behöver inte betyda att det är dåligt för din SEO och att du skulle bli straffad för det. Tvärtom, är det relevanta länkar från bra webbplatser, skulle det kunna påverka din ranking positivt. Det finns många olika sätt att skaffa länkar på som absolut inte behöver vara dåliga eller speciellt riskfyllda. Det kan vara så att länkar från exempelvis samarbetspartners, leverantörer eller kunder är väldigt relevanta och positivt för din e-handels synlighet.
Myt 2: Alla länkar är bra länkar
Att alla länkar är bättre än inga länkar, är också en vanlig myt. Om du har många länkar av låg kvalité från hemsidor som inte är relevanta, kan det med stor sannolikhet påverka din SEO och ranking negativt. Även om Google är bra på att bortse från dåliga länkar, så ska man inte tro att alla länkar är bra länkar. Länkar från exempelvis bloggkommentarer, sidfoten på en hemsida, eller liknande, är oftast dåliga länkar och kommer inte göra att din SEO blir bättre. I värsta fall kommer det istället påverka din hemsida och ranking negativt. Försök istället att skaffa länkar med hög relevans där du får en länk direkt i innehållet från exempelvis en artikel.
Myt 3: Du måste be Google bortse från dåliga länkar till din webbplats
Historiskt sett har man behövt bifoga en så kallad Disavow-fil i Google Search Console för att tala om för Google vilka länkar som man vill avvisa, och att Google ska bortse från dem. Med tiden har Google själva blivit bättre på att lista ut om en länk är bra, eller dålig, och kan som regel bortse från dessa spam-länkar utan att man behöver bifoga en Disavow-fil.
Med det sagt kan det fortfarande förekomma vissa fall då du behöver använda Disavow i Google Search Console, om det är en väldigt stor mängd dåliga länkar, eller att du faktiskt ser att du kan ha tappat i ranking, på grund av dåliga länkar.
Myt 4: Ju fler länkar desto bättre ranking
Det är vanligt att tro att dem som rankar etta på sökord har flest länkar, vilket inte alltid är fallet. Länkar är bara en del av alla rankingsignaler som Google använder sig av. Fler länkar betyder inte per automatik att du kommer ranka bättre. I vissa fall kan det till och med betyda en risk om du har för många länkar till en specifik landningssida, då det inte anses naturligt i förhållande till resten av din webbplats. Oftast så är det bättre med få kvalitetslänkar än många sämre länkar.
Det är också viktigt att länkprofilen ser naturlig ut och det gör den sällan med för många länkar mot specifika sidor. Oftast så har en webbplats primärt länkar till startsidan med varumärket som ankartext.
Myt 5: Det ger bara effekt med länkar till viktiga landningssidor och med sökordet i ankartexten
Att det bara skulle ge effekt med länkar till specifika landningssidor med sökordet i ankartexten, och inte till startsidan, är också en myt. Självklart vill man oftast ha ett par länkar till sina viktiga landningssidor med sökordet som ankartext, men för de flesta webbplatser är det mest naturligt och vanligt att majoriteten av länkarna går till startsidan. Det är oftast också enklast att skaffa länkar till startsidan. Självklart kommer länkar till startsidan hjälpa din ranking för hela webbplatsen och hjälper din webbplats att bygga upp en bra domänstyrka.
Hoppas att dessa tips kring vanliga myter om länkar var till hjälp.
Om Alexander Öqvist
Search & Analytics Manager på Danske Bank
Alexander arbetar som Search & Analytics Manager på Danske Bank. Alexander har arbetat med SEO & Web i drygt 10 år och har ett stort intresse i ämnet.