search intent

Genom search intent försöker google förstå syftet med sök

Vad är Search Intent? Det är syftet med ditt sök när du letar efter något i den digitala sfären. Alltså varför du gör en sökning och om du letar efter information, någonting att äta i närheten, undersökning inför ett inköp eller kanske jämför du produkter och priser på nätet?

Syftet med att leverera vad du söker?

När man arbetar med att optimera en hemsida, innebär det att varje unik sida i ene site behöver ha en optimering för sök, alltså en riktad sökmotoroptimering. Sidan blir avsikten till att leverera resultat där den sökande ska kunna hitta ditt innehåll relevant till sökningen men även rätt resultat för syfte till sökningen. Krångligt, njae kanske inte alls, utan helt logiskt och smart från google att leverera ännu bättre resultat med din Search Intent i bakhuvudet.

Search Intent hjälper google att leverera rätt resultat!
Visste du att google genom sina oändligt optimerade och slipade sök algoritmer förstår dig som besökare. Kanske bättre och bättre för vad gång du söker efter information.

Smarta verktyg för en enklare vardag

Deras smarta verktyg gör ett enormt jobb för att hjälpa dig hitta rätt i det du letar efter. Allt sedan vi fick de smarta telefonerna i hand har det utvecklats tjänster som underlättar för oss i vardagen. Jag skulle nog exempelvis inte kunna rabbla ett enda telefonnummer som jag kan utantill. Det skulle vara min frus nummer då, allt annat ligger på minnet i min smarta telefon.

Det flertal sätt man använder för att identifiera användarens syfte med att söka är indelat i fyra olika kategorier. Detta handlar om att tillgodose varje sökares möjlighet till den absolut bästa träffen. De flesta jag känner söker sig till Facebook, via google genom att skriva Facebook i sökrutan på google.

local seo

När jag förstod det fick jag en uppenbarelse om att jag inte gjorde så alls. Kanske typiskt en yrkesskadad webbdesigner där jag lärt mig göra på annat sätt redan innan google fanns. Jag skriver ju direkt in sidans URL för sidan jag ska besöka, ex. ehandelstips.se och hamnar direkt där jag vill.

Jag är en kass sökare med andra ord och kanske inte ska ha någon åsikt om hur andra gör i detta med sök. Som andra gör verkar ju vanligare, eftersom google har anpassat sig till vanligaste beteendet. Det är dock viktigt att påtala att vi alla kanske gör olika men att google vet vad vi vill ha.

Informationssökning – kategori av Search Intent

Jag letar efter en TV eller kanske har lusten att byta bil inom snar framtid. Därmed gör jag en sökning och undersökning på produkten som jag vill veta mer om. Detta gör vi ofta för att skapa en uppfattning om något jag kanske planerar att köpa. Det kallas informationssökning i syfte att söka efter information eller kunskap.

Transaktionssökning en annan kategori av Search Intent

Inför ett köp, kanske med kortare span och mindre vikt söker jag på var jag kan köpa en ny laddningssladd eller kanske löjrom till fredagspizzan bara ett par dagar bort. Detta bli en tydlig transaktionssökning. Såklart gör jag en jämförelsesök med Pricerunner eller nåt i den stilen för att hitta bästa priset.

Det blir en skillnad i det eftersom man här har mognat för ett köp direkt och kanske hittar med ehandel än bara själva produkten. Man genomför kanske ett köp omedelbart.

Navigationssökning för att guida dig med Search Intent

När jag hyr en bil i en stad jag inte tidigare varit eller inte kan adressen tar jag hjälp av google maps. Jag behöver inte det egentligen utan kan få en vägledning utifrån adressen jag är på och en guide och körvägledning tills adressen jag vill till. Här med förslag om gångpromenad, cykelförslag eller lokaltrafik eller bil.

Lokal sökning eller local search

Det blir mycket google i denna artikel men av naturliga skäl är det mest intressant med tanke på deras stora roll och anpassning till sina användare. Genom att ditt företag syns i local search, får du en synlighet i en lokal sökning. Jag nämnde tidigare när de smarta telefonerna kom och med dem din positionering tack vare positionering med GPS. Detta gör att vi kan få resultat i local search efter tjänster och produkter vi söker på sekunden. Kallas även för Local SEO för byråerna som erbjuder att göra din business sida för detta ändamål.

När vi talar om local search är det även viktigt att du som företagare har google business för att synas och dela din aktivitet för att synas för just lokal sökning. För att testa kan du söka på en liknande tjänst ditt företag erbjuder och du kommer kunna se dem i närheten. Sökningen brukar ofta gå till så att man skriver, lunch nära mig eller lunch i närheten.

Resultat blir ett flertal matställen där du kan hitta meny, öppettider och erbjudanden.

Har du funderat på hur dina besökare söker, vad de letar efter eller hur du själv gör ett sök i google. Använder du inte google kanske du har något annat sätt som är spännande och du vill dela med dig av.