Att låta en Google Ads-konsult eller byrå sköta den digitala annonseringen för din e-handel kan innebära en rad fördelar men det finns några saker som du bör tänka på om du överväger att anlita en konsult.
Fördelar med att anlita en konsult eller byrå
En duktig Google Ads-konsult kommer hjälpa dig att frigöra tid så att du kan fokusera på din kärnverksamhet samtidigt som du får professionell hantering av din annonsering.
Konsulten har djupgående kunskaper om Google Ads och kan hjälpa dig att identifiera utvecklingspotential samtidigt som den hjälper dig att minska kostnaderna för er annonsering.
Kort sagt kan man säga att konsultens uppdrag är att skala bort det som inte fungerar i ditt annonskonto och samtidigt öka det som fungerar bra – så att du får fler konverteringar för pengarna och högre lönsamhet i din e-handel, samtidigt om du frigör tid att fokusera på andra områden i din e-handel.
Vad gör en Google Ads-konsult?
En konsult eller byrå som har specialistkompetens inom Google Ads kan hjälpa dig att hantera ditt annonskonto löpande för att optimera annonseringen men kan även göra engångsinsatser, exempelvis en djupgående analys och rekommendation för hur annonskontot kan förbättras.
Om konsulten tar ett löpande helhetsansvar kring annonseringen så hjälper konsulten exempelvis dig med att:
- Skapa en övergripande strategi för er annonsering utifrån era affärsmål.
- Sätta upp nya kampanjer.
- Löpande analysera och förbättra pågående kampanjer.
- Kontinuerligt tillhandahålla rapporter och statistik med sin personliga feedback till er.
- Genomföra kontinuerliga avstämningsmöten med er.
- Ge förslag på hur landningssidor och utcheckningsprocess kan optimeras för att öka konverteringsgraden.
- Jämföra hur ni står er gentemot era konkurrenter och ge förbättringsförslag kring hur ni kan förbättra er annonsering.
Det viktigaste arbetet är sannolikt det löpande arbetet så det är viktigt att du väljer en Google Ads-konsult som tydligt redovisar hur de arbetar med löpande med annonskontot och hur arbetssättet ser ut.
En Google Ads-konsult eller en digitalbyrå kan även hjälpa din e-handel att göra en djupare analys och komma med rekommendationer för hur ni kan förbättra annonseringen som ett engångsprojekt.
Då tittar konsulten exempelvis på följande områden i ditt annonskonto:
- Struktur
- Kampanjtyper
- Kampanjinställningar
- Målgruppsinställningar
- Vilka sökord som presterar bra
- Vilka sökord som presterar dåligt
- Om konverteringsspårningen fungerar optimalt
- Hur konkurrenssituationen ser ut och om det finns utvecklingspotential
Vad ska du tänka på när du väljer konsult eller byrå?
Här kommer några punkter på vad som kan vara bra att tänka på när du väljer konsult eller byrå för att hantera er annonsering i Google.
- Visar konsulten förståelse och intresse för er verksamhet? Verkar konsulten genuint vilja lära känna er bransch, era produkter, tjänster och målgrupper? Eller vill konsulten snabbt komma till avslut med ett färdigt paket som inte känns anpassat för er?
- Hur tar konsulten eller byrån betalt för sitt arbete? De vanligaste modellerna är timpris, fastpris och en procent av er spenderade budget. Det finns för- och nackdelar med de olika modellerna för dig som kund.
- I vilken utsträckning kommer manuellt arbete att ske i förhållande till AI-system och automatiserade program? Vad kommer du egentligen betala för om du exempelvis betalar ett fast pris? Hur vet du att konsulten faktiskt kommer att arbeta i kontot?
- Hur kommer rapporteringen att ske? Kommer du att få en automatiserad rapport eller kommer du att få en personlig återkoppling?
- Kommer du eller byrån att äga annonskontot? Vad händer om du väljer att avsluta samarbetet?
- Hur ser eventuell bindningstid och uppsägningstid ut?
- Bilda dig en uppfattning om konsultens kompetens och engagemang i ämnet genom att exempelvis kolla om de skriver bloggar eller ger tips och råd på LinkedIn.
- Boka in ett förutsättningslöst möte med konsulten för att försöka få en uppfattning om kompetensen hos konsulten. Vissa konsulter erbjuder enklare kostnadsfria analyser som kan ge en inblick i vilken kompetens och nya infallsvinklar som de kan bidra med.
Finns det något som du bör lägga mindre vikt vid kan man då undra? Jag skulle säga att lägga mindre vikt vid exempelvis kundcase då de ofta lyfter fram positiva siffror över en begränsad period. Prata hellre med kunder som konsulten har hjälpt tidigare för att få en förståelse för hur resultatet och samarbetet har sett ut.
En annan sak jag hade lagt mindre vid vid är om konsulten har arbetat med liknande verksamheter tidigare. En konsult med lång erfarenhet och som har arbetat med många olika typer av branscher kan eventuellt bidra med nya infallsvinklar och perspektiv än någon som har arbetat med samma bransch alltid.
Risken är annars att strategin och tillvägagångssättet blir densamma och att ni inte särskiljer er gentemot era konkurrenter.
Få mer inspiration
I Nivides ”Checklista för val av samarbetspartner vid digital annonsering” har vi sammanfattat fler punkter som är viktiga att tänka på. Läs checklistan direkt på länken eller ladda ner och skriv ut den. Läs mer om hur vi kan hjälpa dig som ”Google Ads konsult”.
Lycka till!