Använder du redan email-marknadsföring och undrar hur du kan nå dem som aldrig öppnar dina mail? Välkommen! Idag ska jag gå igenom hur du kan använda din befintliga data från dina email-kampanjer för att nå en större del av din målgrupp – så att du kan konvertera mera!
Det korta svaret på hur du når en större del av din målgrupp är att kombinera SMS och email. Hur gör man då? Läs vidare, för vi ska gå igenom fördelar med både SMS och email, plus ett praktiskt exempel på hur du kan använda dem tillsammans för att maximera din försäljning.
Vad är fördelarna med SMS-marknadsföring?
Om du letar efter en marknadsföringskanal där ungefär 97% av alla kampanjer blir lästa så är det bara SMS som kan leva upp till dina förväntningar. När det kommer till click-through -rate (CTR) har SMS oftast mer än dubbelt så hög CTR om man jämför med email. Därför är SMS en mycket effektiv kanal för att trigga konvertering och och ett fantastiskt verktyg för att nå ut med ett budskap snabbt.
Marknadsföringskanal där ungefär 97% av alla kampanjer blir lästa
Vad är fördelarna med email-marknadsföring?
Email är väldigt anpassningsbar och är en av de äldsta kanalerna inom digital. Till skillnad från SMS så har email en mycket lägre öppningsgrad på mellan 20-30% samtidigt som click-through rate (CTR) oftast hamnar på runt 2.5%.
Så varför använder man email om SMS ger så bra resultat? Med email har du mer frihet att beskriva vad ditt erbjudande och ditt varumärke handlar om. Du har möjlighet att anpassa text, bild och design precis hur du vill för att få läsare att konvertera. Du kan helt enkelt göra mer informativa budskap med email än vad du kan göra med SMS. Dessutom så kostar oftast inte mailutskicket något till skillnad från SMS.
Exempel: Så här kan du kombinera SMS & Email
Det första du behöver göra är att välja en SMS-marknadsföringsplattform som integrerar med din email-plattform. Prova gärna vår tjänst Bogio, en sms-marknadsföringsplattform som integrerar både till Mailchimp, Klaviyo & Emarsys. Där kan du använda din befintliga data från email-plattformen direkt i SMS-kampanjer. På så sätt kan du automatiskt komplettera dina email-kampanjer med SMS. Enkelt, smidigt och kostnadseffektivt – här är ett praktiskt exempel på hur du kan göra!
1. Börja med att skicka ut en email-kampanj till din valda målgrupp.
2. Starta en automation i SMS-marknadsföringsplattformen som skickar ut ett uppföljnings sms till de som inte öppnat Email-utskicket.
Eftersom att ett SMS kostar per utskick medan email oftast inte gör det är det smart att börja med att skicka ut en mail-kampanj. En del av de mail du skickar ut kommer att träffa rätt och resultera i en konvertering, men det finns alltid vissa mail som fastnar i spamfilter eller som helt enkelt bara inte syns i en överfull mailkorg.
På det här sättet fångar du upp de som konverterar via email först, och sen träffar du automatiskt av de som inte öppnade mailet du skickade med SMS. Då slipper du upplevas som “spam” och dessutom får den potentiella kunden ta del av kampanjen i det formatet som hen föredrar. Att kombinera email med SMS är lättare än vad man kan tro och ett kostnadseffektivt sätt att öka sina intäkter – Lycka till!